Strategy for Application of Risk Management on the Implementation of Renstra

Hasyim Asyari, Zahrotul Munawwaroh, Taufani Chusnul Kurniatun, Nur Aedi

Abstract


Abstract

One of the problems is the low quality of education due to the lack of maximum education institutions in managing the risks that occur in the process of implementing education. The purpose of this study is to find out and obtain data on risk management analysis and what risks faced by Development Madrasah Ibtidaiyah (Elementary School) Pembangunan (MIP) in the implementation of the 2011-2012 Renstra. Through interviews and observations that are known the main subject is a person or group of people who can provide information, they consist of management managers, management leaders to the strategic management staff. This study uses Descriptive Qualitative Analysis Method, to collect data, direct observation at the relevant institution (UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). The results of this study explain that Madrasah Ibtidaiyah Pembangunan (MIP) belongs to the risk averter, term namely the people who are reluctant to risk. The risk management stages carried out are risk identification (internal analysis, external and SWOT analysis), risk measurement (cross-linking SWOT, ST, WT, SO, and WO analysis), risk control (risk mitigation, risk retention, risk advoidance and risk risk transfer) and risk evaluation (consortium meetings, education unit meetings, leadership meetings and management review meetings).

Abstrak

Salah satu masalah rendahnya kualitas pendidikan karena kurangnya lembaga pendidikan yang maksimal dalam mengelola risiko yang terjadi dalam proses penyelenggaraan pendidikan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan memperoleh data tentang analisis manajemen risiko dan risiko apa yang dihadapi oleh Madrasah Ibtidaiyah Pembangunan (MIP) dalam pelaksanaan Renstra 2011-2012. Melalui wawancara dan observasi yang diketahui subjek utama adalah orang atau sekelompok orang yang dapat memberikan informasi, mereka terdiri dari manajer manajemen, pimpinan manajemen hingga staf manajemen strategis. Penelitian ini menggunakan Metode Analisis Kualitatif Deskriptif, untuk mengumpulkan data, observasi langsung di instansi terkait (Madrasah Pembangunan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). Hasil penelitian ini menjelaskan bahwa MIP memiliki risk averter, yaitu istilah orang yang enggan mengambil risiko. Tahapan manajemen risiko yang dilakukan adalah identifikasi risiko (analisis internal, analisis eksternal dan SWOT), pengukuran risiko (analisis SWOT, ST, WT, SO, dan WO), pengendalian risiko (risk mitigation, risk retention, risk advoidance and risk risk transfer) dan evaluasi risiko (pertemuan konsorsium, pertemuan unit pendidikan, rapat pimpinan dan rapat tinjauan manajemen).

How to Cite : Asy'ari, H., Munawwaroh, Z., Salwa. (2018).  Strategy for Application of Risk Management on the Implementation of Renstra. TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, 5(1), 57-65. doi:10.15408/tjems.v5i1.9528.


Keywords


Risk; Risk Management; Quality of Education

Full Text:

PDF

References


Basyaib, F. (2007). Manajemen Risiko, Jakarta: PT. Grasindo.

Darmawi, H. (2006). Manajemen Risiko, Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Djohanputro, B. (2008). Manajemen Risiko Korporat, Jakarta: PPM.

Djojosoedarso, S. (2003). Prinsip-prinsip Manajemen Risiko dan Asuransi. Jakarta:Salemba Empat.

Handoko, H. (1989). Manajemen, Yogyakarta: BPFE.

Pramana, T. (2011). Manajemen Risiko Bisnis, Sinar Ilmu Publishing.

Purnama, M. H., dkk. (2014). Analisis Penerapan Manajemen Risiko Pada Perusahaan Eksportir yang menggunakan Pembayaran Letter Of Credit (Studi Pada PT. Inti Luhur Fuja Abadi Pauruan). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 16(1).

Salim, A. (2007). Asuransi dan Manajemen Risiko, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaf, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susilo, Leo. J. (2010). Manajemen Risiko Berbasis ISO 31000, Jakarta: PPM.

Trianto. (2010). Pengantar Penelitian Pendidikan bagi Pengembangan Profesi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. Jakarta:Kencana.

Umar, H. (2001). Manajemen Risiko Bisnis Pendekatan Finansial dan Nonfinansial. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Usanti, T. P. (2008). Pengelolaan Risiko Pembiayaan di Bank Syariah. Jurnal Hukum 3(2). Jakarta: Universitas Airlangga




DOI: https://doi.org/10.15408/tjems.v5i1.9528 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, p-ISSN: 2356-1416, e-ISSN: 2442-9848

View My Stats