Strengthening and Transformation of the Islamic Education System in Malaysia

Asmawati Suhid

Abstract


Abstract

Education is an important aspect in fulfilling the mission and human development agenda. Hence, Islam places great importance in education as was stated in the first verse revealed to the Prophet Muhammad (PBUH). In Malaysia, education is also a priority in the country’s development including Islamic education.  The Islamic Education System in Malaysia is constantly evolving and changing in order to meet the needs and demands of the society. Parents and societies who are increasingly interested and realised the importance of Islamic education have created various forms and types of Islamic education.  As an example, the emergence of Maahad Tahfiz, Ulul Albab programme, private Islamic Schools, Darul Quran and the J-QAF programme showed a very encouraging improvement.  Attention is also given to the children of young prisoners and married teenagers in order they are not left behind in the mainstream education. Hence, this paper will discuss the development, strengthening and transformation of the Islamic education system in Malaysia besides highlighting some research findings that support this discussion.

 

Abstrak 

Pendidikan merupakan aspek penting dalam memenuhi misi dan agenda pembangunan manusia. Oleh karena itu, Islam menekankan pentingnya pendidikan seperti Firman dalam ayat pertama yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad (SAW). Di Malaysia, pendidikan juga menjadi prioritas dalam pembangunan negara termasuk pendidikan Islam. Sistem Pendidikan Islam di Malaysia terus berkembang dan berubah untuk memenuhi kebutuhan dan tuntutan masyarakat. Orang tua dan masyarakat yang semakin tertarik dan menyadari pentingnya pendidikan Islam telah menciptakan berbagai bentuk dan jenis pendidikan Islam. Sebagai contoh, munculnya Pesantren Tahfiz, Program Ulul Albab, Sekolah Islam swasta, Darul Quran dan program J-QAF menunjukkan peningkatan yang sangat menggembirakan. Perhatian juga diberikan kepada tahanan anak-anak dan remaja yang sudah menikah agar mereka tidak tertinggal dalam meraih pendidikan pada umumnya. Oleh karena itu, dalam artikel ini penulis akan membahas tiga topik utama; pengembangan, penguatan dan transformasi sistem pendidikan Islam di Malaysia. Dalam rangka mendukung diskusi, beberapa temuan penelitian akan disorot.


How to Cite : Suhid, A. (2018). Strengthening and Transformation of The Islamic Education System in Malaysia. TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, 5(1), 66-77. doi:10.15408/tjems.v5i1.9511.



Full Text:

PDF

References


Ahmad. Siti F., Tamuri, Ab. H. (2010). Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF. Journal of Islamic and Arabic Education 2(2),2010,53-64.

Darusalam, G. (2001). Pedagogi Pendidikan Islam. Kuala Lupur: Utusan Publications & Distributors.

Hassan, Mohd. K. (1987). Peranan akhlak dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam. Bil. 8: 3

Ishak, A. (1995). Pendidikan Islam dan pengaruhnya di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Jasmi, K. A., Ilias, M. F., Tamuri, Ab. H., Mohd. Izham Mohd. Hamzah (2011). Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia. Journal of Islamic & Arabic Education, 3 (1), Hlmn. 59-74.

Mamat, A., Mohamad, S. (2013).faqihan dalam membentuk generasi solat. Jurnal Keputeraan. Model masyarakat bertaqwa, jilid 2, 2013.

Murihah, A. S., Faeez, M. (2015). Pendidikan tahfiz di Malaysia: Satu sorotan sejarah. Kertas kerja yang dibentangkan di International Conference on Islamic Education and Social Entrepreneurship di Resort World Langkawi, tanjung Malai, Langkawi pada 12 hingga 14 Oktober 2015.

Nawawi, N. F. (2014). Hubungan antara pengajaran dan pembelajaran, keperibadian dan kemahiran guru Pendidikan Islam dengan motivasi pelajar. Tesis, Universiti Teknologi Malaysia. Tidak diterbitkan.

Radzi, M. S. M., Hamzah, R., Udin, A., (2011). Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar: Analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan. Journal of Edupress. 1(1), 223-229.

Rosnani, H. (1998). Ke arah perindustrian negara Islam berasaskan moral dan nilai. Jurnal Pendidikan Islam, Jilid 8, Bil.1 Mac.

Salleh, A. Mohd. (2004). Pendidikan Islam. Falsafah, pedagogi dan metodologi. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd

Suhid, A. (2009). Pendidikan Akhlak dan Adab Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Suhid, A. (2011). Program j-QAF: Cabaran kini, harapan masa depan. Kertas kerja yang dibentangkan di Kongres Pendidikan Islam Kebangsaan 2011, Hotel Dynasty Kuala Lumpur, 4-7 Disember 2011.

Suhid, A. (2014). The Roadmap of Islamization of Educational System in Postcolonial Era. Paper presented at Ar-Raniry University, Acheh, Indonesia, 20 - 21 August 2014.

Suhid, A. (2016). Transformasi Kurikulum Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan kebangsaan: Isu dan cabaran. Kertas kerja dibentangkan di International Conference On Islamic Education 2016 (ICIED 201), di Kuching, Sarawak, 5-7 Oktober 2016.

Suhid, A., Fakhruddin, F. (2012). Gagasan pemikiran falsafah dalam Pendidikan Islam: Hala tuju dan cabaran. Journal of Islamic and Arabic Education, Issue 4, Vol. 2, 2012.

Taimiyyah. I, Ahmad bin Abdul Halim (1983). Al-Ubudiyyah. Beirut : Al-Maktab al-Islami.

Zuwaher, M. S., dkk. (2015). Dalam Mohd Zaini Zakaria, dkk (Ed), Memasyarakatkan Quran mensejahterakan ummah. Bandar Baru Nilai: Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah.




DOI: https://doi.org/10.15408/tjems.v5i1.9511 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, p-ISSN: 2356-1416, e-ISSN: 2442-9848

View My Stats