Connecting the World: The Quality of Teachihg and Learning Process Reflected from Students’ Creativity on Micro Teaching Subject

Rohmat Rohmat

Abstract


Abstract

This research is intended to see students’ creativity level on microteaching subject of Islamic Education Major Program Faculty of Tarbiyah and Teachers’ Training of IAIN Surakarta in 2015. This research was descriptive. The 6th semester students of Islamic Education Major Program were the participants of this research in micro teaching class. Interview and document were used as the instruments with the microteaching lecturer as the informant. Interactive analysis was applied for data analysis. The results show that the quality of students’ creativity in developing lesson plan as follows: (1)The lesson plan (RPP) developed before teaching improves learning quality (2)the interactive activities mentioned in the lesson plan (RPP) contain the learning strategies and facilities encouraging teaching and learning process (3)learning goals were achieved during the teaching and learning process. (4)the learning techniques is associated with the component of instructional system (5)teaching media was used to conduct conducive learning situation (6)some contents emphasized in the lesson plan (RPP) were suitable with the instructions existed in course book and curriculum (7)some specific activities done by the students in the learning process are their ways to master the materials they taught (8)The learning focus is emphasized on PAIKEM (Active, Innovative, Creative, Effective, and Fun Learning) and on evaluation to check the result, process, and comprehensible instruction.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kreatifitas siswa pada pembelajaran micro teaching pada jurusan Pendidikan Agama Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan IAIN Surakarta tahun 2015. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa mata kuliah micro teaching semester VI. Instrumen penelitian yang digunakan adalah wawancara dan dokumen yang mana dosen mata kuliah tersebut menjadi informan penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kreatifitas para siswa pada matakuliah micro teaching sebagai berikut: 1)Pembuatan RPP dapat meningkatkan kualitas pembelajaran. 2)kegiatan interaktif yang tertera dalam RPP berisi langkah-langkah strategi pembelajaran interaktif dan fasilitas yang mendukung proses belajar mengajar; 3)tujuan didapatkan dalam proses belajar mengajar. 4)teknik pembelajaran dilakukan dan disesuaikan dengan kandungan dari sistem instruksional. 5)penggunaan media ajar kondusif. 6)penekanan yang dipaparkan dalam RPP disesuaikan dnegan instruksi yang ada dalam buku dan kurikulum. 7)hal-hal spesifik yang dilakukan para mahasiswa dalam proses pembelajaran merupakan strategi untuk menguasai materi yang akan diajarkan. 8)fokus dalam pembelajaran ditekankan pada PAIKEM (Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan) dan evaluasi untuk mengetahui hasil, proses, dan instruksi yang komprehensif.

How to Cite : Rohmat. (2016) Connecting the World: The Quality of Teachihg and Learning Process Reflected from Students’ Creativity on Micro Teaching Subject. TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, 3(2), 227-241. doi:10.15408/tjems.v3i2.4062.

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.15408/tjems.v3i2.4062



Keywords


the quality of teaching and learning process; students’ creativity on developing lesson plan; kualitas proses belajar mengajar; kreatifitas siswa dalam membuat RPP

Full Text:

PDF

References


AECT. 1997. The Definition of Educational Technology. Washington D.C.: AECT.

Anitah, S. 1994. Metode Partisipasi Observasi. IKIP Malang.

Arikunto, S. 1993. Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek. Edisi Kesembilan. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. 1999. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Asyhar, R. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: GP. Press.

Brannen, J. 1993. Mixxng Methods: Qualitative and Quantitative Research. USA: Brookfield.

David L. Goetsch dan Stanley Davis. 2006. Quality Management: Introduction to Total Quality Management for Production, Processing, and Services. New Jersey; Pearson Prentice Hall.

Davies, Ivor K. 1971. The Management of Learning. London: Mc. Graw-Hill Book (UK) Company.

Degeng, I., S., N. 1989. Ilmu Pengajaran Taksonomi Variable. Jakarta: Depdikbud.

Dengeng, I., S., N. 1993. Terapan Teori Kognitiv dan Desain pembelajaran. Jakarta: Depdikbud.

Depdiknas. 2014. Pedoman Diagnostik Potensi Peserta Didik. Jakarta: Proyek Peningkatan Mutu SLTP Jakarta.

Dick and Carrey. 1990. The Systematic Design of Instruction, Third Edition. USA: Harper Collins Publisher.

Dosowarso, A.,W.,D. 2014. Proses Pembelajaran dan Penilaian di SD/MI/SMP/MTs/SMA/MA/SMK. Yogyakarta: Graha Cendekia.

Gagne, R. 1977. The Condition of Learning and Theory Instruction. New York: CBS College Publishing.

Gagne, R. 1988. Principle of Instructional Design. New York: Sounders College Publishing.

Hamzah B., U. 1994. Paradigma dan Materi Penelitian Kualitatif. IKIP Malang.

Handayani, Y.T. 2014. Tujuan Pembelajaran. Pelatihan untuk Pelatih: Teknik Mengajar. Badan Pengawas Tenaga Nuklir.

Hurlock, E. B. 1993. Peerkembangan Anak Jilid 2. Terjemahan oleh Thandrasa. Jakarta: PT. Erlangga.

Kibbler, R.J., Basset, R.E., dan Byers, J.P. 1976. Behavioral Objectives and Communication Instruction: State of Research. Paper presentation at the Annual Meeting of the International Communication Association, Portland, Oregon, April 13-17.

Komara, E. 2003. Strategi Pembelajaran Aktif di Perguruan Tinggi. Bandung: STKIP Pasundan.

Moleong, L. J. 2000. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Morgan, C., T. dkk. 1986. Introduction to Psycology 7th ed. New York: McGraw-Hill Book Co.

Munadi, Y. 2013. Media Pembelajaran, Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: GP Press Group.

Munandar, U. 199. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Musadad, A., Af. 2011. Peningkatan Kualitas Pembelajaran Sejarah Agraria melalui Penerapan Model Group Investigation dalam Proses Belajar-Mengajar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 12(1).

Nasution, S. 1990. Kamus Umum Lengkap Inggris-Indonesia, Indonesia-Inggris. Jakarta: PT Mutiara Sumber Widya.

Nasution. 1992. Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsito.

Rogers C. 1992. The Process of Therapy. Journal of Consulting and Clinical Psycology. 60. 163-164.

Rohmat. 2015. Media Pembelajaran dalam Pelajaran Agama Islam (PAI). Yogyakarta: Gerbang Media Aksara.

Romiszowski, AJ. 1988. The Selection and Use of Instructional Media. New York: An Imprint of GP Publishing Inc.

Rosyada, D. 2013. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Referensi (GP Press Group).

Sagala, S. 2009. Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Salim, P. 1991. The Contemporary English-Indonesian Dictionary. Jakarta: Modern English Press.

Sallis, E. 2008. Total Quality Management in Education. Translator: Ahmad Ali Riyadi and Fahrurrozi. Yogyakarta: IRCiSod.

Sanjaya, W.. 2013. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: PrenadaMedia Group.

Sugiyanto. 2008. Model Pembelajaran Inovatif. Surakarta: Panitia Sertifikasi Guru (PSG) Rayon 13.

Suhardjono, Soekartawi, Hartono, T. dan Ansharullah. A.. 1995. Meningkatkan Rancangan Instruksional (Instruksional Design) untuk Memperbaiki Kualitas Belajar Mengajar. Jakarta: Radja Grafindo Persada.

Sukma P.,P. 2014. Memfasiltasi Pembelajaran Berpusat Pada Siswa. Surabaya: Jurnal Geografi dan Pengajarannya, Vol 12, No 1.

Trisdiono, H. 2015. Pembelajaran Aktif dan Berpusat pada Siswa sebagai Jawaban Atas Perubahan Kurikulum dan Pelaksanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Widyaiswara LPMP D.I. Yogyakarta.

Zahari, L., C. Batubara I., A. 2015. Model PBM dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematika. Majalah Ilmiah Kultura. 16(1).




DOI: https://doi.org/10.15408/tjems.v3i2.4062 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, p-ISSN: 2356-1416, e-ISSN: 2442-9848

View My Stats