The Civilizing Education: Study of Ibn Khaldun's Educational Thinking for Society 5.0 Era
Abstract
Abstract
Education in Society 5.0 Era is essential to make a significant contribution to the development of a morally advanced society. Through Ibn Khaldun's perspective, this essay aimed to find relevant educational theories and models for contemporary society. His selection was based on his renown in the disciplines of social and political philosophy and education. First the results of the study identified three essential components for the development of the ideal civilization: asabiyyah, science and technology, and attitudes toward luxury. Therefore, from Ibn Khaldun's point of view, the perfect education should foster the growth of these three crucial elements. Second, this study presented the Civilizing Education model that put an emphasis on citizenship, cooperation, specialization of expertise, morality, sufism, and anti-corruption. When compared to philosophical groundwork of multicultural education which is currently used in the framework of Society 5.0, the Civilizing Education model is quiet compatible. Researchers and educational professionals interested in creating a multicultural education model based on the perspectives of ancient Muslim thinkers should read this paper.
Abstrak
Pendidikan di Era Masyarakat 5.0 sangat penting untuk memberikan kontribusi yang signifikan bagi pengembangan masyarakat yang maju secara moral. Melalui perspektif Ibn Khaldun, esai ini bertujuan untuk menemukan teori dan model pendidikan yang relevan bagi masyarakat kontemporer. Pemilihannya didasarkan pada ketenarannya dalam disiplin filsafat dan pendidikan sosial dan politik. Pertama, hasil penelitian mengidentifikasi tiga komponen penting untuk pengembangan peradaban ideal: asabiyyah, sains dan teknologi, dan sikap terhadap kemewahan. Oleh karena itu, dari sudut pandang Ibnu Khaldun, pendidikan yang sempurna harus mendorong tumbuhnya ketiga unsur penting tersebut. Kedua, penelitian ini mempresentasikan model Civilization Education yang menitikberatkan pada kewarganegaraan, kerjasama, spesialisasi keahlian, moralitas, tasawuf, dan antikorupsi. Jika dibandingkan dengan landasan filosofis pendidikan multikultural yang saat ini digunakan dalam kerangka Society 5.0, model Civilization Education cukup kompatibel. Para peneliti dan profesional pendidikan yang tertarik untuk menciptakan model pendidikan multikultural berdasarkan perspektif pemikir Muslim kuno harus membaca makalah ini.
How to Cite: Suwartini, S., Sutrisno, Prastowo, A. (2022). The Civilizing Education: Study of Ibn Khaldun's Educational Thinking for Society 5.0 Era . TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, 9(2), 35-50. doi:10.15408/tjems.v9i1. 26357.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, T. S. (2015). Manusia dan Pendidikan Menurut Pemikiran Ibn Khaldun dan John Dewey. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 15(2), 222–243.
Arif, K. M. (2018). Teori-Teori Pendidikan Islam Ibnu Khaldun (Kajian Pendekatan Teknologi Pendidikan).Jurnal Teknologi Pendidikan (akademika), 7(2). 114-130.
Arif, K. M. (2018). Ibnu Khaldun’s Theories of Islamic Education. Akademika : Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2). https://uia.e-journal.id/akademika/article/view/318
Bolton, A. (2017, May 1). Ibn Khaldun on Luxury and the Destruction of Civilizations [Magazine]. The Fountain Magazine. https://fountainmagazine.com/2017/issue-117-may-june-2017/ibn-khaldun-on-luxury-and-the-destruction-of-civilizations
Burhanuddin, H. (2015). Dekontruksi Pemikiran Ibnu Khaldun Tentang Pendidikan. EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 3(2), 894–908.
Dajani, B. A. S. (2015). The Ideal Education in Ibn Khaldun’s Muqaddimah. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 192, 308–312. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.044
Daulay, H. P., Dahlan, Z., Tarmizi, M., & Murali, M. (2020). Pemikiran Pendidikan Islam Ibn Khaldun. Jurnal Kajian Islam Kontemporer (JURKAM), 1(2), 78–83.
Falah, A. (2018). Konsep Pendidikan Anak Menurut Ibnu Khaldun (Studi Atas Kitab Muqaddimah). ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(1), 83–110.
Halabi, K. M. A. (2013). Ibn Khaldun`s theory of knowledge and its educational implications. http://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/3887
Hidayat, S., & Wakhidah, A. N. (2015). Konsep Pendidikan Islam Ibnu Khaldun Relevansinya Terhadap Pendidikan Nasional. Profetika: Jurnal Studi Islam, 16(1), 93–102. https://doi.org/10.23917/profetika.v16i1.1836
Jauhari, M. I. (2020). Konsep pendidikan Ibnu Khaldun dan relevansinya terhadap pendidikan di era modern. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 9(1), 187–210.
Khaldun, I. (2001). Mukaddimah (M. Irham, Trans.). Pustaka Al-Kautsar.
Khanday, K. A. (2018). IBN–Khaldun’s Perception of Education: Pre-Conditions and Excellence. International Journal of Advanced Multidisciplinary Scientific Research, 1(10). https://doi.org/10.31426/ijamsr.2018.1.10.1021
Manaf, A. (2020). Pemikiran Ibnu Khldun Tentang Pendidikan Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Dunia Modern. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1).
Mubarak, M. (2018). Konsep Pendidikan Sosio-Progresif (Telaah Pemikiran Pendidikan Ibnu Khaldun). AZKIYA, 1(2), 68–83.
Nahrowi, M. (2018). Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif Ibnu Khaldun. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 9(2), 77–90.
Nurandriani, R., Alghazal, S., & Aziz, H. (2022). Konsep Pendidikan Islam Menurut Ibnu Khaldun dan Relevansinya dengan Sistem Pendidikan Nasional. 2(1).
OK, A. H. (2021). Analisis Pemikiran Ibnu Sina dan Ibnu Khaldun Terhadap Konsep Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(01).
Önder, M., & Ulaşan, F. (2018). Ibn Khaldun’s cyclical theory on the rise and fall of sovereign powers: The case of Ottoman Empire. ADAM AKADEMİ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 231–266.
Pasiska, P. (2019). Epistemologi Metode Pendidikan Islam Ibnu Khaldun. El-Ghiroh : Jurnal Studi Keislaman, 17(02), 127–149. https://doi.org/10.37092/el-ghiroh.v17i02.104
Perry, M. (2013). Peradaban Barat dari Revolusi Prancis Hingga Zaman Global (Western Civilization, Brief History). Kreasi Wacana.
Rahmani, A. N. (2020). Konsep Pendidikan Ibnu Khaldun Relevansinya Dengan Sistem Pendidikan Nasional. thesis, Universitas Pendidikan Indonesia. thesis. Universitas Pendidikan Indonesia.
Rohmah, S. (2012). Relevansi Konsep Pendidikan Islam Ibnu Khaldun dengan Pendidikan Modern. Edukasia Islamika, 10(2), 70238.
Roji, F., & Husarri, I. E. (2021). The Concept of Islamic Education According to Ibn Sina and Ibn Khaldun. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 320–341. https://doi.org/10.31538/nzh.v4i2.1342
Rudiatin, E. (2018). Multicultural Education For Indonesia From Ibn Khaldun’s Perspective (A Study Of The Religious Education Policy In Joko Widodo Era). Proceedings of The International Conference on Social Sciences (ICSS), 1(1), Article 1. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/icoss/article/view/2368
Surya, M. E. (2018). Faktor-Faktor Pendidikan dalam Perspektif Ulama Klasik (Studi Pemikiran Ibnu Maskawaih, Ibnu Khaldun, dan Ibnu Sina). Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 19(1), 27–42.
Usman, I. K. (2018). Konsep Pendidikan Ibnu Miskawaih dan Ibnu Khaldun. Jurnal Ilmiah Iqra’, 5(2).
Wachidah, N. H., & Aly, A. (2015). Studi Komparatif Interaksi Edukatif Dalam Konsep Pendidikan Ibnu Khaldun Dan KH Ahmad Dahlan. thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Wiranto, E. B. (2021). Philosophical Groundwork for Multicultural Education. Proceeding of The URECOL, 770–783.
Za’im, M. (2013). Studi pemikiran pendidikan Ibnu Khaldun perspektif sosio-progresif. thesis. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim
DOI: https://doi.org/10.15408/tjems.v9i1.26357 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, p-ISSN: 2356-1416, e-ISSN: 2442-9848
View My Stats