Islamic Religious Education in the Era of Afta
Abstract
Abstract
Taman Pendidikan Al Qur’an (TPA), Pesantren and Madrasah Diniyah are important parts in the development of Islamic national education. Although the future of those Islamic education is quite difficult to be predicted, they have already become vital components of the national education system. In addition, the quality of this various Islamic institution is also leaded to the International standard education. This article is a qualitative research study which compare and contrast several literatures about Islamic religious education in Indonesia. ASEAN State of Education Report revealed that one of the 2013’s agenda is to develop the quality of education in ASEAN countries. Based on this agenda, Islamic education, which is an important part of the educational system in Indonesia, is also hoped to increase its quality and be ready to compete in International level to face the AFTA. Several efforts have been devoted in order to increase the quality of Islamic religious education. This research is qualitative research study.
Abstrak
Taman Pendidikan Al Qur’an (TPA), Pesantren dan Madrasah Diniyah merupakan bagian yang penting dalam perkembangan pendidikan Islam nasional. Meskipun cukup sulit untuk diprediksi. masa depan pendidikan Islam tersebut sudah menjadi komponen yang sangat penting bagi sistem pendidikan nasional. Lebih lagi, kualitas institusi Islam yang beragam ini juga mengarah kepada standar pendidikan internasional. Tulisan ini merupakan penelitian kualitatif yang membandingkan dan membedakan beberapa literatur tentang pendidikan Agama Islam di Indonesia. Laporan Bagian Pendidikan ASEAN menunjukkan bahwa salah satu agenda 2013 adalah untuk mengembangkan kualitas pendidikan di negara-negara ASEAN. berdasarkan agenda tersebut, pendidikan Islam, yang merupakan bagian penting darui sistem pendidikan di Indonesia, juga diharapkan dapat meningkatkan kualitasnya dan siap untuk bersaing di tingkat internasional untuk menghadapi AFTA. Beberapa usaha telah dicurahkan untuk meningkatkan kualitas pendidikan agama Islam.
How to Cite : Indra, H. (2015). Islamic Religious Education in the Era of Afta.TARBIYA: Journal Of Education In Muslim Society,2(2), 204-221. doi:10.15408/tjems.v2i2.2208.
Permalink/DOI:http://dx.doi.org/10.15408/tjems.v2i2.2208
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, S. A., Donnan, H. (1994). Islam Globalization and Postmodernity. London:Routledge.
Arifin, S. (2014). Strategi pendidikan dalam rangka menghadapi globalisasi. TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, 1(2): 165-188.
Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) (2014), ASEAN state of education: report 2013, ASEAN Secretariat, Jakarta, Indonesia, report prepared by M Hayden & R Martin.
Azizy, Q. (2004). Melawan Globalisasi. Yogyakarta: pustaka pelajar.
Azra, A. (1998). Esei-esei Intelectual Muslim dan Pendidikan Islam. Jakarta: Logos.
Baskoro, A. (2014). Peluang, Tangtangan bagi Indonesia dengan Adanya Masyarakat Ekonomi ASEAN. Access at http://www.crmsindonesia.org/node/624
Dit. PD. (2013). Pontren, Pola pembinaan TKQ, Jakarta: Dit. PD. Pontren,
______.(2013). Pedoman kurikulum TKQ/TPQ, Jakarta: Dit. PD. Pontren, 2013
______.(2007). Dinamika Pondok Pesantren di Indonesia, Jakarta : Dit.PD.Pontren, 2007
______.(2007). Pola Pengembangan Madrasah Diniyah, Jakarta: Dit. PD. Pontren, 2007
Ditjen Pendis. (2014). Statistik Pendidikan Islam (2012-2013). Ditjen Pendis.
Dofier, Z. (1994). Tradisi Pesantren, Jakarta: LP3ES.
Faqih, M. (2006). Jalan Lain. Yogyakarta: Insist Press.
______.(2005). Runtuhnya Teori Pembangunan dan Globalisasi. Yogyakarta: Insist Press.
Furchan, A. (2006). Transformasi Pendidikan Islam di Indonesia. Yogyakarta: Gama Media.
Haerdari, A. (2006). Panorama Pesantren Dalam Cakrawala Modern. Jakarta: Diva Pustaka.
Hamid, Abu. (1983). Sistem Pendidikan Madrasah dan Pesantren di Sulawesi Selatan. At Taufik Abdullah (ed.), Agama dan Peradaban Sosial. Jakarta: Rajawali Press.
Hasbi, I. (2010). Manajemen Pendidikan Islam. Tawazun, 4(4). Pascasarjana Univ. Ibn. Khaldun
______.(2002). Pesantren dan Masyarakat. Majalah Ikhlas, 32(7) Depag RI.
______.(2009).Pesantren dan Peradaban. Jabal Hikmah, 2(4). STAIN Jayapura.
Ibrahim, M. D. (1995). Teknologi, Emansipasi dan Transendensi. Bandung: Mizan.
Ishom, M. (2008). Dinamika Madrasah Diniyah di Indonesia. Jakarta: Transwacana.
Ismail, A. A. Muhammad, B., J. (1987). al-Jami al-Sahih al-Mukhtasar. Beirut: Dar Ibn Katsir.
Mas’ud, A. (2006). Pendidikan Islam dalam Era Reformasi dan Globalisasi. Religia, 2. STAIN Pekalongan
Muhaimin. (2007). Tantangan dan Peluang PTAI Menuju Universitas Riset. Proceeding in Annual Conference on Islamic Studies. DIKTIS: Depag RI, Pekan Baru Riau.
Nata, A. (2008). Membangun Keunggulan Pendidikan Islam Indonesia, Jakarta: UIN Press.
Peraturan Pemerintah No. 55 tahun 2007
Rimbawan Y. (2012). Pesantren dan Ekonomi: Kajian Pemberdayaan Ekonomi Pesantren Darul Falah Bendo Mungal Krian Sidoarjo Jawa Timur. Conference Proceedings: AICIS XII, 5-8 November 2012.
Sallis, E. (2006). Total Quality Management in Education. Yogyakarta: IRCiSoD.
Saputra, A. (2011). Petunjuk Al-quran Dalam Memilih Pemimpin, http://riau1.kemenag.go.id/ index.php?a=a rtikel&id=472 accessed 23 April 2015.
Sjadzali, M. (1993). Islam dan Tata Negara, Jakarta: UI Press.
Thoyyib, M. (2007). Internasionalisasi Pendidikan, in Proceeding in Annual Conference on Islamic Studies. Kemenag RI.
Sukmadinata, N. S. (2011). Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Yamin, M. (2006). Profesionalisasi Guru & Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Gaung Persada Press.
DOI: https://doi.org/10.15408/tjems.v2i2.2208 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, p-ISSN: 2356-1416, e-ISSN: 2442-9848
View My Stats