Penerapan Canva Pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar Kelas 5 Rambatan pada Era Revolusi Industry 4.0
Abstract
In the application of Canvca on science subjects in elementary school and during the 4.0 industrial revolution, it is very sustainable or related because during the era of..In this industrial revolution 4.0 technology is prioritized. To achieve a science learning goal in elementary school, we need to use technology in the form of the Canva application in making learning media. In science learning, this Canfa application is called the parent or stone tool for powereducators to teach science learning materials in grade 5 such as those related to humans, animals and inanimate objects that are around our environment. This data was obtained through qualitative research where data was obtained by direct observationas well as opinions from several people who play an important role in educational institutions. And the results of this research can be used as a basis or example which will refer to the benefits of applying Canva to science subjects in elementary schools during the industrial reform 4.0 period.
Keywords:Canva,Elementary School,Science Lessons.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Chomsi Imaduddin, M., & Haryanto Nur Utomo, U. (2012). Efektifitas Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika Pada Siswa Kelas Viii. HUMANITAS: Indonesian Psychological Journal, 9(1), 62. https://doi.org/10.26555/humanitas.v9i1.350
Handayani, S. (2016). Pentingnya Kemampuan Berbahasa Inggris Sebagai Dalam Menyongsong Asean Community 2015. Jurnal Profesi Pendidik, 3(1), 102–106. http://ispijateng.org/wp-content/uploads/2016/05/PENTINGNYA-KEMAMPUAN-BERBAHASA-INGGRIS-SEBAGAI-DALAM-MENYONGSONG-ASEAN-COMMUNITY-2015_Sri-Handayani.pdf
Hapsari, Gita Permata Puspita., & Z. (2021). Analysis Of The Needs of Animated Video Media Based on The Canva Application in Science. 6(April), 22–29. https://doi.org/10.24905/psej.v6i1.43
Hasanah, U. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Di Kalangan Generasi Millenial Untuk Membendung Diri Dari Dampak Negatif Revolusi Indutri 4.0. Pedagogy : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 52–59. https://doi.org/10.51747/jp.v8i1.705
Kiftiyah, I. N., Sagita, S., & Ashar, A. B. (2017). Peran Media Youtube Sebagai Sarana Optimalisasi Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini. Prosiding SEMNAS Penguatan Individu Di Era Revolusi Informasi, 1998, 199–208. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/bitstream/handle/11617/9276/Iva Nur Kiftiyah.pdf?sequence=1
Kisbiyanto. (2011). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 307–317.S
Mts, D. I., & Tangerang, M. (2010). VISUALISASI TIGA DIMENSI PADA PEMBELAJARAN BIMASAKTI UNTUK KELAS VII SMP (SUATU STUDI KASUS DI MTs MIFTAHUSSALAM TANGERANG).
Muammar, M., & Suhartina, S. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Minat Belajar Akidah Akhlak. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(2), 176–188. https://doi.org/10.35905/kur.v11i2.728
Mumtahabah, N. (2014). PENGGUNAAN MEDIA VISUAL DALAM PEMBELAJARAN PAI Nurotun Mumtahanah 1. AL HIKMAH Jurnal Studi Keislaman, Volume 4, Nomor 1, Maret 2014, 4(1), 2–14.
Muspikawijaya. (2017). Analisis kesulitan peserta didik SMA/MA Kabupaten Luwu Timur dalam memahami konsep pada materi metabolisme sel. Journal of Innovative Science Education, 6(2), 252–263.
Nafi, I., Priyono, A., & Prasetyo, B. (2015). Analisis Kebiasaan Berpikir Kritis Siswa Saat Pembelajaran Ipa Kurikulum 2013 Berpendekatan Scientific. Journal of Biology Education, 4(1), 53–59. https://doi.org/10.15294/jbe.v4i1.5234
Nego, O., & Mondolu, D. C. (2019). STTE Pentingnya Tongkat Didikan Dalam Pola Asuh Anak Berdasarkan Amsal 22 : 15 Sebagai Evaluasi Terhadap Permissive Parenting. 4(1), 50–67.
Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1), 33–47. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616
Nurmalisa, Y., Mentari, A., & Rohman, R. (2020). Peranan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Civic Conscience. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 7(1), 34–46. https://doi.org/10.36706/jbti.v7i1.10082
Palila, S. (2015). Analisis Kebutuhan Karakter Mahasiswa Psikologi Fakultas Ilmu Sosial Dan Humaniora Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta. Humanitas, 12(2), 105–117. https://doi.org/10.26555/humanitas.v12i2.3838
Puji, K. M., Gulo, F., & Ibrahim, A. R. (2014). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Pembelajaran Bentuk Molekul Di Sma. J.Pen.Pend.Kim, 1(1), 59–65.
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.
Rosmanah, A. (2019). Pentingnya Model Pembelajaran Scramble Berbantuan Media Visual dalam Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1(1), 706–712.
Samsuduhah, S. (2020). Maslahah Kebijakan Pencegahan Wabah Pandemi Covid-19 Dalam Islam. Al-Tafaqquh: Journal of Islamic Law, 1(2), 117. https://doi.org/10.33096/al-tafaqquh.v1i2.63
Suharti, I., & Pendidikan, G. S. (2018). Penggunaan media visual untuk meningkatkan prestasi belajar ipa di mi nurul yaqin podosoko candimulyo.
Suminar, D. (2019). Penerapan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 774–783.
Swandayani, D. (2011). Sastra sebagai dasar pendidikan karakter bangsa. Seminar Nasional “Pengajaran Bahasa Asing Dan Pendidikan Karakter,” November, 1–11.
Tantangan, S., Gereja, B., Kini, M., Kharis, A., & Putra, W. (n.d.). Hyperreality , sebuah tantangan bagi gereja masa kini ©.
Triandi, B. (2019). Keamanan Informasi secara Aksiologi Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Jurikom, 6(5), 477–483. http://ejurnal.stmik-budidarma.ac.id/index.php/jurikom%7CPage477
Triningsih, diah erna. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 15(1), 128–144. https://doi.org/10.30957/cendekia.v15i1.667.Selama
Triyono, T., & Febriani, R. D. (2018). Pentingnya Pemanfaatan Teknologi Informasi Oleh Guru Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Wahana Konseling, 1(2), 74. https://doi.org/10.31851/juang.v1i2.2092
Undang-undang, D., Judul, I., Kristyandaru, A., & Zebua, S. (n.d.). No Title.
Wahyuningtyas, A. (2020). Problematika Guru Dalam Menghadapi Gaya Belajar Siswa Kelas 5 Mi Sailul Ulum Pagotan Madiun. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/12625
SEMBIRING, SRI MAHDALENA BR., 1705030099 (2021) ANALISIS KESULITAN BELAJAR MATERI SISTEM PERNAPASAN MANUSIA PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V SD NEGERI 104217 SIDOMULYO KEC. BIRU - BIRU TAHUN AJARAN 2021. Skripsi thesis, UNIVERSITAS QUALITY.
Garis pelangi, 2020, PEMANFAATAN APLIKASI CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA JENJANG SMA/MA, Jurnal Sasindo Unpam, Vol 8, No 2
DOI: https://doi.org/10.15408/elementar.v1i2.22830 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright © 2021, Eelementar: Jurnal Pendidikan Dasar, p-ISSN: 2807-226X, e-ISSN: 2807-2006
Indexed By: