Improving Student’s Positive Responses to Schools Rules

Rianawati Rianawati, Muhammad Yusuf, Saifuddin Herlambang, Yapandi Ramli

Abstract


 Abstract

Schools discipline aims to keep the peace and the good implementation process of learning in school. Besides, the habituation of student’s discipline is very vital that the students get used to obeying the rules, accustomed to being an orderly, neat, and organized in a range so that students are comfortable to achieve a better future, for themselves, society, nation, and state. However, many students in the school who are less or even break on school discipline, so the result is a deviation and dependency character (moral) that occur in society, especially in young children (school age). This research approach is a qualitative approach with descriptive methods analytic types of case studies. The location of this research is Madrasah Aliyah Negeri 1 (MAN) Mempawah. Data collection techniques are observation, interviews, and document analysis. While the data analysis technique is a reduction, display, and data verification. The results reveal that the internalization of disciplinary character in MAN 1 Mempawah conducted seriously through the process of values transformation, transaction, and trans internalization as well as through various extracurricular activities and disciplinary culture in schools.

 

Abstrak

Disiplin sekolah bertujuan untuk menjaga ketentraman dan terlaksananya proses pembelajaran di sekolah dengan baik. Selain itu pembiasaan kedisiplinan siswa sangat vital, agar siswa terbiasa taat pada aturan, terbiasa tertib, rapi, dan teratur dalam jangkauan sehingga siswa nyaman untuk meraih masa depan yang lebih baik, bagi dirinya, masyarakat, bangsa. dan negara bagian. Namun banyak siswa di sekolah yang kurang atau bahkan melanggar disiplin sekolah, sehingga mengakibatkan terjadinya penyimpangan dan ketergantungan karakter (moral) yang terjadi di masyarakat terutama pada anak usia sekolah (usia sekolah). Pendekatan penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif analitik jenis studi kasus. Lokasi penelitian ini adalah Madrasah Aliyah 1 (MAN) Kabupaten Mempawah. Teknik pengumpulan data adalah observasi, wawancara, dan analisis dokumen. Sedangkan teknik analisis datanya adalah reduksi, penyajian, dan verifikasi data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa internalisasi karakter disiplin di MAN 1 Mempawah dilakukan secara serius melalui proses transformasi nilai, transaksi, dan transinternalisasi serta melalui berbagai kegiatan ekstrakurikuler dan budaya disiplin di sekolah.

How to Cite: Rianawati., Yusuf, M., Herlambang, S., Ramli, Y. (2020). Improving Student’s Positive Responses to Schools Rules. TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, 7 (1), 119-132-118. doi:10.15408/tjems.v7i1.15038.

 


Keywords


internalization; values; discipline; internalisasi; nilai-nilai; disiplin

Full Text:

PDF

References


Adiningtiyas, S. W. (2017). Program Bimbingan Pribadi Untu Meningkatkan Perilaku Disiplin Sistwa. Jurnal Kopasta 4(2).

Aeni, A. N. (2011). Menanamkan Disiplin Pada Anak Melalui Dairy Aktivity Menurut Ajaran Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 9(1).

Aly, H. N. (1999). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Arikunto, S. (1990). Manajemen Pengajaran, Secara Manusiawi. Jakarta: Rineka Cipta.

Creswell, J. W. (2010). Reseach Design, Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Daradjad, Z. (1983). Pendidikan Islam Dalam Keluarga dan Sekolah. Jakarta: Ruhama.

Djamarah, S. B. (2005). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Faizi, W. U. N. dkk. (2011). The Role of Different Factors in the Promotion of Islamic Values among the Students of Secondary Level In Karachi Pakistan. International Journal of Academic Reseach in Business and Social Sciences, 1(3).

Henry, L.N., Onderi, and Odera, F. Y. (2012). Discipline as a Tool for Effective School Management. International Educational Reseach Journal. 3(9).

Hurlock, E. (1970) Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Isnaini, F., dan Taufik. (2015). Strategi Self Management Untuk Meningkatlan Kedisiplinan Belajar. Jurnal Penelitian Humaniora, 16(2).

James, C. P. (1983). A Dictionary of Psychology. New York: A Lauriel Ediion

Jonathan, S. (1994). Psikologi Remaja. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Knight, J. (2012). Student Mobility and Internationalization: Trends and Tribulations. Research in Comparative and International Education, 7(1), 20–33. https://doi.org/10.2304/rcie.2012.7.1.20

Knight, J. (2014). Internationalization of Education. elButlleti. Retrieved from: http://www.aqu.cat/elButlleti/butlleti75/articles1_en.html#.Xr9ftmgzbIU

Koesoema, D. (2011). Pendidikan Karakter Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: PT Gramedia Anonim

Marjiyanti. (2014). Penegakan Kedisiplinan Siswa Sebagai Upaya Mewujuidkan Akhlaq al Karimah di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Karang Anyar. Program Pasca Sarjana Institut Agama Islam Negeri Surakarta (Tesis).

Miles, M. B., & Huberman A.M. (1984). Analisis Data Kualitatif. Terjemahan oleh Tjejep Rohendi Rohidi. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.

Moleong, L. J. (2006), Metodologi Penelitian Kualitatif, Ed. Revisi, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nata, A (2001). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Logos.

Nawawi, H. (2003), Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta : Gajah Mada University Press.

Pius, A. P., & Dahlan, B. M. (2001). Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Arkola

Rahayu, S. W. dkk. (2017). Implementation of Character Education Through Culture 5S (Senyum, Sapa, Salam, Sopan, Dan Santun) At State Junior High School 2 Ngawi (SMPN 2 Ngawi) East Java Indonesia. International Reseach-Based Education, 1(2).

Supriatna, R. D., Ratnaningsih, S. (2017). Indonesian Madrasah in The Era of Globalazation. Tarbiya : Journal of Education in Muslim Society, 4(1).

Rianawati. (2014). Implementasi Nilai-nilai Karakter Pada Mata Pelajaran Pendiikan Agama Islam (PAI) Di Sekolah Dan Madrasah. Pontianak: IAIN Press

Rianawati. (2017). Kerjasama Guru Dan Orangtua Dalam Pendidikan Akhlak. Pontianak: Top Indonesia

Rianawati. (2020). Internalisation of Student Learning: Transformation Process, Transaction and Trans-internalisation of Value in Islamic Education Subject. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 10(11).

Rianawati. (2020). The Role of Islamic Religious Education in Children's Mental Health (Reflection of Daradjat Zakiah Thoughts). International Journal of Psychosocial Rehabilitation. 24(6):2780-2791. Doi: 10.37200/IJPR/V24I6/PR260267

Rianawati, (2020). Pendidikan Agama Islam Pada Anak Usia Sekolah Dasar Dalam Keluarga Di Kecamatan Pemangkat Kabupaten Sambas. Jurnal Concencia XIX(2).

Rohani, A., Ahmadi, A. (1991). Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta

Sarwoto. (1978). Dasar-dasar Organisasi Dan Manajemen. Jakarta: Ghalia Indonesia

Soelaeman. (1985). Suatu Pengantar Kepada Dunia Guru. Bandung: CV Diponegoro

Spencer-Oatey, H., & Dauber, D. (2019). Internationalisation and student diversity: how far are the opportunity benefits being perceived and exploited?. High Educ 78, 1035–1058. https://doi.org/10.1007/s10734-019-00386-4

Stainback, S. (1988). Understanding & Conducting Qualitative Reseach. Dubuque Lowa: Kendall/Hunt Publishing Company

Stanley, E. O. (2014). Discipline and Academic Performance (A Study of Selected Secondary School in Lagos, Nigeria). International Journal of Academic Reseach in Progressive Education and Development. 3(1).

Sugiono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Tanzeh, A. (2011). Metode Penelitian Praktis. Yogyakarta: Teras.

Tarman, B. (2016). Dicipline or Clasroom Management. Jounal Teaching And Teaching in Digital Age, 1(2).

Tu’u, T. (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku Dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo

Zahroh, L. (2015). Pendekatan Dalam Pengelolaan Kelas. Jurnal Tasyri’, 22(2).




DOI: https://doi.org/10.15408/tjems.v7i1.15038 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, p-ISSN: 2356-1416, e-ISSN: 2442-9848

View My Stats