Analisis Studi Kebijakan Terhadap Standar Pembiayaan (Telaah Permendikbud Nomor 26 Tahun 2017 Tentang Petunjuk Teknis BOS)

Dirga Ayu Lestari, Mumu Zainal Mutaqin, Iyon Muhdiyati

Abstract


Regulation of the Minister of Education and Culture (Permendikbud) Number 26 of 2017 concerning Instructions and Techniques for School Operational Assistance is a form of the state's commitment to fulfilling the demands of the opening of the 1945 Constitution. Through this Minister of Education and Culture Regulation, it is hoped that national education will be able to guarantee equal distribution of educational opportunities, improve the quality and relevance and efficiency of education management especially on financing standards to face challenges in the era of globalization. Several important points in this Permendikbud are the ease of learning with the existence of free compulsory education (fair) for 12 years, namely SD/MI, SMP/MTs and SMA/MA. Thus, the commitment made by the government must of course be supported by other stakeholders so that this program can be realized and is on target. So that there will be no issues related to the free 12th compulsory education program which is none other than the existence of BOS/BOM funds.


Keywords


Policy; Financing; BOS/BOM.

References


Arifi, Ahmad. Anggaran Pendidikan dan Mutu Pendidikan (Respon Kebijakan Anggaran Pendidikan 20 % dari APBN Bagi Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah). dalam Jurnal Pendidikan Agama lslam Vol. V, No. 1. 2008.

Atmaja, RM. Teguh Eko. Analisis Penetapan Standar Biaya Pendidikan Pada SMA Negeri 2 Kuala Kabupaten Nagan Raya. dalam Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala ISSN 2302-0156 Volume 4, No. 1, Februari 2016.

Jalal, Fasli dan Dedi Supriadi (cd.). Reformasi Pedidikan Dalam Konteks Otonomi Daerah. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa. 2001.

KD, Rida Fironika. Pembiayaan Pendidikan di Indonesia. Universitas Islam Sultan Agung dalam Jurnal Pendidikan Dasar Volume 02, Nomor 01, Februari ISSN: 2354-9580, 2015.

Kharisma, Bayu. Dampak Program Bantuan Operasional Sekolah (BOS) terhadap Tingkat Putus Sekolah di Indonesia: Analisis DID. dalam Jurnal Ekonomi Kuantitatif Terapan Vol. 6 No. 1 Februari 2013.

Kurniadi, Dedi Ahmad. Pengelolaan Pembiayaan Sekolah Dasar di Kabupaten Bandung, dalam Jurnal Penelitian Pendidikan Vol. 12 No. 1 2014.

Kurniady, Dedy Achmad. Efektivitas dan Efisiensi Pembiayaan Pendidikan pada Sekolah Dasar di Kabupaten Bandung (Study Deskriptif Penggunaan Dana BOS pada Sekolah Dasar di Kabupaten Bandung). dalam Jurnal Adminisistrasi Pendidikan Vol.XIV No.1 April, 2012.

Mulkhan, Abdul Munir. Nalar Spiritual Pendidikan. Yogyakarta: PT. Tiara Wacana. 2002.

Mulyahardjo, Redja. Pengantar Pendidikan, Sebuab Studi Awal Tentang Dasar-Dasar Pendidikan pada Umumnya dan Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2001.

P, Ferdi W. Pusdiklat Balitbang, Kemendikbud Pembiayaan Pendidikan: Suatu Kajian Teoritis. dalam Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 19, Nomor 4, Desember 2013.

Prakosa, Ibnu. Analisis Biaya Pendidikan Satuan Pendidikan Dasar (Studi Kasus di Kabupaten Sragen). Tesis, Magister Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Sebelas Maret Surakarta. 2010.

Rusmana, Maman. Sistem Pendidikan Pemerintah Kabupaten, Disertasi. Bandung: Sekolah Pascasarjana UPI. 2005.

Sanjiwani, Ida Ayu Estri. Analisis Biaya Pendidikan dan Dampaknya terhadap Kualitas Proses Pembelajaran dan Aspirasi Pendidikan Siswa, dalam Tesis. Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja. 2012.

Sumardi, I. Sandiyawan. Melawan Stigma melalui Pendidikan Alternafit. Jakarta: Grasindo. 2005.

Supriadi, Dedi. Satuan Biaya Pendidikan Dasar dan Menengah. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2003.

Yuliani, Hanifah. Pembiayaan Pendidikan di Sekolah Dasar Negeri Ngrojo Nanggulan Kulon Progo Universitas Negeri Yogyakarta. Dalam Jurnal Hanata Widya Edisi Juli 2016.

Zamroni, Paradigma Pendidikan Masa Depan. Yogyakarta: Bayu Indra Grafika. 2000.


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/kordinat.v24i2.45389

Refbacks

  • There are currently no refbacks.