CHARACTER BASED-AREA LEARNING MODEL IN YOUNG CHILDREN

Nurul Maulana Putri, Sulistiawati Sari, Sarah Setianingsih, RR. Deni Widjayatri

Abstract


Early Childhood Education (ECE) is an effort to foster children from birth to the age of six, which is carried out by providing educational stimuli to help physical and spiritual growth and development so that children have further readiness. Character development is very important to start early. At the age of childhood or the golden age, it is proven to determine a child's ability to develop his potential greatly. Several early childhood learning models include classical, group, and area learning models based on activity angles and BCCT learning models. This study aims to develop the character of early childhood with the area learning model. This study uses a biographical approach, and the type of research used is a literature study. The results of this study provide opportunities for students to choose or carry out their activities according to their interests. Early childhood character development with the area learning model will be more interesting, interactive, and fun if teachers and students work together for the quality of learning that can be improved in a better direction.

Keywords


Character Development; Learning Model; Area

Full Text:

PDF

References


Atmaji, T. (2019). Media Pembelajaran Interaktif Melalui Permainan Tradisional Untuk Memperkuat Pendidikan Karakter . Penguatan Karakter Berbasis Literasi Ajaran Tamansiswa Menghadapi Revolusi Industri 4.0, 330-337.

Ellya Rakhmawati, D. M. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini di TK Negeri Pembina Semarang. Jurnal Psikologi Integratif, 42-50.

Emi Muharni, H. M. (2020). Permainan Tradisional untuk Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood Education and Development, 52-63.

Fajriah, H. a. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Area Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 1-19.

Fauziah, P. Y. (2011). Model-Model Pembelajaran dalam Penanaman Karakter Sejak Dini. Seminar Nasional IKA UNY , 1-9.

Hadisi, L. (2015). Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini. Vol. 8 No. 2, Juli-Desember, 50-69.

Hariani. (2012). Upaya Membentuk Karakter Anak Sejak Dini. Al-Athfal: Volume 3 No 2 Maret 2021, 112-123.

Hijriati. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini . Volume III. Nomor 1. Januari – Juni , 74-92.

I Nyoman Suarta, D. I. (2018). Model Pembelajaran Holistik Integratif di PAUD Untuk Mengembangkan Potensi Dasar Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan , 37-45.

Khairani, H. S. (2021). Pelaksanaan Model Pembelajaran AreabDi PAUD Putra Harapan Kalidengen Kecamatan Temon Kabupaten Kulon Progo Yogyakarta. Jurnal Pendidikan, 213-222.

Kris, C. (2020). Pengaruh Model Area Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini 5-6 tahun Di Ra Hidayatullah Kec. Sel Lepan Kabupaten Langkat. Skripsi Kris Chayani, 1-116.

Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal, 1-12.

Muhammad Yusri Bachtiar, P. A. (2019). Pengembangan Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Model Parenting. Peran Penelitian dalam Menunjang Percepatan Pembangunan Berkelanjutan di Indonesia, 299-308.

Mukaromah, L. (2019). Pembelajaran Area Berbasis Islam Montessori Terhadap Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini Di Safa Preschool Yogyakarta . Vol 6, No. 2, 80-93.

Mulusi, M. W. (2013). Perbedaan Kemandirian Anak Antara Model Pembelajaran Berbasis Area Dengan Model Berbasis Klasikal Di Usia Taman Kanak-Kanak. Jurnal Psikologi, 56-61.

Novitasari, K. (2018). Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Menanamkan Karakter Tanggung Jawab Pada Anak Kelompok B Di TK Nasima Kota Semarang. khikmah, 1-9.

Oki Witasari, N. A. (2020). Permainan Tradisional untuk Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood Education and Development, 52-63.

Patmi Yati, S. P. (2016). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Melalui Metode Pembelajaran Field Trip. Lentera, Vol. XVIII, No.1, 123-139.

Persada, A. R. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Penemuan (Discovery Learning) Terhadap Kemampuan Koneksi Matematika Siswa (Studi Eksperimen Terhadap Siswa Kelas VII SMPN 2 Sindangagung Kabupaten Kuningan Pada Pokok Bahasan Segiempat). EduMa Vol. 5 No. 2 , 23-33.

Renda Nur Rofiah, H. S. (2021). Implementasi Pembelajaran Area Dalam Mengembangkan Sosial. Vol. 4, No. 2, Juli , 113-120.

Salnita. (2018). Pengembangan Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Model. Artikel Ilmiah, 1-15.

Shofiyatuz Zahroh, N. (2020). Peran Lingkungan Sosial Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini Di Jogja Green School. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini,, 1-9.

Siswanta, J. (2017). Pengembangan Karakter Kepribadian Anak Usia Dini (Studi Pada PAUD Islam Terpadu Di Kabupaten Magelang Tahun 2015). Jurnal Vol 11 No 1, 97-118.

Sudarsana, I. K. (2017). Membentuk Karakter Anak. Purwadita, 41-48.

Suyanto, S. ( 2012 ). Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini . Jurnal Pendidikan Anak, Volume 1, Edisi 1, 1-10.

Yuniatari. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kelompok, Sudut, Area dan Sentra dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Islamic EduKids: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 02 No. 02, 35-57.

Yuzni, S. Z. (2012). Desain Ruang Bermain Anak Usia Dini Sebagai Strategi Pengembangan Karakter Anak. Jurnal Tematik, 113-120.




DOI: https://doi.org/10.15408/jece.v3i2.23756 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

CrossRef CrossRef Garuda dimension sinta


 

Creative Commons License


© Copyright CC-BY-SA

web analytics View My Stats

JECE, p-ISSN: 2686-2492 e-ISSN: 2715-8918