PENERAPAN SIKAP KEPEDULIAN LINGKUNGAN DALAM MODEL SAINS TEKNOLOGI MASYARAKAT DALAM KONSEP EKOLOGI DAN PENCEMARAN LINGKUNGAN

Rahmawati Rahmawati, Sugiarti Sugiarti, Yanti Herlanti

Abstract


Abstract

The purpose of the study is to find out the implementation of environmental awareness attitude of senior high school students for ecology and environment pollution concept through the implementation of the society technology science (STS) model. The method used in this study was classroom action research (CAR), which comprised with two cycle. The result shows the achievement of the students’ environmental awareness attitude by implementing the STM model, based on the observation sheet, that in the cycle I, indicator 1 is 49%, indicator 2 is 71%, indicator 3 is 70%, and indicator 4 is 71%. Whereas, the achievement in cycle II is that indicator 1 is 51%, indicator 2 is 67%, indicator 3 is 77%, and indicator 4 is 76%. Based on questionnaire result, the students’ environmental awareness attitude in cycle I and cycle II have high category, with percentage 27,7% in cycle I and 97,9% in cycle II. The improvement treatment given in cycle II was beside nametag, the students were also given identity mark on their table to ease the assesment on the observation sheet. Beside that, only one group of students presented their results, while the others could give advices and questions. This improvement made the learning run more effectively and let the observer to assess more easily.

Keywords: environmental awareness attitude; society technology science (STS); ecology and environment pollution

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penerapan sikap kepedulian lingkungan peserta didik SMA pada konsep ekologi dan pencemaran lingkungan melalui penerapan model pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang terdiri atas dua siklus. Hasil penelitian menunjukkan ketercapaian sikap kepedulian lingkungan peserta didik dengan menerapkan model pembelajaran STM berdasarkan pada lembar observasi pada siklus I yaitu indikator 1 49%, indikator 2 71%, indikator 3 70%, dan indikator 4 71%. Sedangkan capaian pada siklus II adalah indikator 1 51%, indikator 2 67%, indikator 3 77%, dan indikator 4 76%. Berdasarkan hasil angket, sikap peduli terhadap lingkungan siswa pada siklus I memiliki kategori tinggi dengan persentase sebesar 27,7% dan pada siklus II sebesar 97,9%. Tindakan perbaikan yang dilakukan pada siklus II yaitu selain diberikan nametag, peserta didik juga diberikan tanda pengenal di meja kerjanya untuk memudahkan penilaian pada lembar observasi. Selain itu pada siklus II, hanya satu kelompok peserta didik yang mempresentasikan hasil data kelompoknya, sedangkan kelompok yang lain boleh menambahkan dan bertanya. Perbaikan ini membuat kegiatan pembelajaran yang dilakukan lebih efektif dan memudahkan observer untuk melakukan penilaian.

Kata Kunci: sikap kepedulian lingkungan; Sains Teknologi Masyarakat (STM); ekologi dan pencemaran lingkungan

 

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.15408/es.v8i2.3730

 


Keywords


sikap kepedulian lingkungan; Sains Teknologi Masyarakat (STM); ekologi dan pencemaran lingkungan

Full Text:

PDF PDF ()


DOI: https://doi.org/10.15408/es.v8i2.3730 Abstract - 0 PDF - 0 PDF () - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

EDUSAINS.  P-ISSN:1979-7281
;E-ISSN:2443-1281

 Web Analytics Made Easy - StatCounterView My Stats