Building an Entrepreneurship Development Model for Millennial Farmers Human Resources
Abstract
In industry 4.0, agricultural human resources, especially the millennial generation, are required to have an entrepreneurial spirit and technological capabilities in carrying out entrepreneurial activities in the agricultural sector. Not many studies that discuss farmers human resources millenial in Indonesia have been studied seriously, especially educational institutions that deal with the entrepreneurial agricultural sector (Setiawan, et.al, 2023). Sustainable development of agricultural human resources requires the development of farmers' own entrepreneurship. So it requires support from all parties, especially the world of education, which has a vision and mission and an orientation towards developing agricultural human resources. In Indonesia, one of the educational programs that educates agricultural human resources and millennial farmers has begun to grow, one of which is the Agripreneur Academy. This research aims to explore what is the human resource development model for millennial farmers with an entrepreneurial character? The research method used was qualitative by conducting in-depth interviews with millennial farmer informants who were participants in the agripreneur academy program. For validation, we also conducted a group discussion forum with informants from the management of the Agripreneur Academy, academics from university and agricultural figures from associations. This research produces the following results: (1) agripreneur academic institutions play a role in building the entrepreneurial mindset of millennial farmers' human resources that farmers must be able to become entrepreneurs in the agricultural sector; (2) the character of the formation of farmers with an innovative spirit, from being limited to traditional farmers transforming into millennial entrepreneurial farmers who are market-oriented and utilize technology in marketing the agricultural food products that are being developed.
Keywords: human resources; millennial farmer; agripreneur; entrepreneurship
ABSTRAK
Dalam industri 4.0, sumber daya manusia pertanian khususnya generasi milenial dituntut memiliki jiwa wirausaha dan kemampuan teknologi dalam menjalankan kegiatan wirausaha di sektor pertanian. Belum banyak penelitian yang membahas tentang sumber daya manusia petani milenial di Indonesia yang dikaji secara serius, khususnya lembaga pendidikan yang bergerak di bidang wirausaha sektor pertanian (Setiawan, et.al, 2023). Pembangunan sumber daya manusia pertanian yang berkelanjutan memerlukan pengembangan kewirausahaan petani itu sendiri. Sehingga memerlukan dukungan semua pihak khususnya dunia pendidikan yang memiliki visi misi dan orientasi pada pengembangan sumber daya manusia pertanian. Di Indonesia, salah satu program pendidikan yang mendidik SDM pertanian dan petani milenial sudah mulai tumbuh, salah satunya adalah Agripreneur Academy. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi bagaimana model pengembangan sumber daya manusia petani milenial yang berkarakter wirausaha? Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan melakukan wawancara mendalam terhadap informan petani milenial peserta program agripreneur academy. Untuk validasi, kami juga melakukan forum diskusi kelompok dengan narasumber dari pimpinan Agripreneur Academy, akademisi dari universitas dan tokoh pertanian dari asosiasi. Penelitian ini menghasilkan hasil sebagai berikut: (1) institusi akademik agripreneur berperan dalam membangun pola pikir kewirausahaan sumber daya manusia petani milenial bahwa petani harus mampu menjadi wirausaha di bidang pertanian; (2) karakter terbentuknya petani yang berjiwa inovatif, dari yang semula hanya sebatas petani tradisional bertransformasi menjadi petani wirausaha milenial yang berorientasi pasar dan memanfaatkan teknologi dalam memasarkan produk pangan pertanian yang dikembangkan.
Kata Kunci: sumber daya manusia; petani milenial; agripreneur; kewirausahaan
Full Text:
PDFReferences
Dumasari, Watemin & Sudrijat, S. (2007). Model Pemberdayaan Wanita Tani Miskin melalui Pengembangan Teknologi Modifikasi Produk Limbah Industri Pertanian menjadi Tourism Souvenir Goods Khas Pariwisata Banyumas. Laporan Hasil Penelitian Skim Hibah Bersaing Tahap I. DP2M DIKTI. Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Purwokerto.
Dumasari, Tri Septon Muji Rahayu dan Sulistyani Budiningsih. 2013. Pengembangan Usaha Mikro Souvenir Kreatif Olahan Limbah Kelapa dengan Teknologi Modifikasi Desain Produk sesuai Trend Pasar untuk pemberdayaan Petani Miskin. Laporan Hasil Penelitian Hibah Unggulan Perguruan Tinggi. DITLITABMAS DIKTI. Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Purwokerto
Lauwere, C. C. (2004). The role of agricultural entrepreneurship in Dutch agriculture of today. Agricultural Economics, 33(2), 229-238.
McElwee, G. (2006). Farmers as entrepreneurs: developing competitive skills. Journal of Developmental Entrepreneurship, 11(3), 187-206.
McElwee, G., & Bosworth, G. (2010). Exploring the strategic skills of farmers across a typology of farm diversification approaches. Journal of Farm Management, 13(12), 819-838.
Miles, R.E. dan C.C. Snow, 1978, Organizational Strategy, Structure, and Process, New York: Mc Graw-Hill.
Mukti, Andriani, Pardian. 2018. Transformasi Petani Menjadi Entrepreneur (Studi Kasus Pada Program Wirausaha Muda Pertanian di Fakultas Pertanian Universitas Padjadjaran). Jurnal Agribisnis dan Sosisal Ekonomi Pertanian UNPAD, p-ISSN No 2528-4576/ e-ISSN No 2615-7411. Agricore Volume 3 Nomor 2, Desember 2018.
Rahmawati, L. (2018). Wawasan, Peluang dan Tantangan Agropreneur Indonesia.
Ropke. J., (2004). On Creating Entrepreneurial Energy in the Ekonomi Rakyat Case Indonesian Cooperatives. Artikel Dimuat dalam Jurnal Ekonomi Kewirausahaan. Volume III Nomor 2 Juli 2004. Bandung
Setiawan, H.C.B., Komara, B.D., Kurniawan, A. (2023). The Process of Transforming Farmers into Entepreneurs in Indonesia, Eissn 277-5289 Vol 05 No. 02, Edii Nov 2023.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.
DOI: https://doi.org/10.15408/saj.v3i2.36022 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.