STORYTELLING : STIMULATING CHILDREN’S LEADERSHIP

Novita Ashari, Fitriani Mustamin, Ummul Khaeriyah, Armi Nadilah Asnar, Salmawati Salmawati, Dian Rahma Rasyid, Nurdiana Bakri

Abstract


The formation of a leadership spirit that is still minimal is a problem in this research. The results of initial observations showed that children were not confident, and shy, parents of children waited at school until learning was finished, and low cooperation between children when teachers gave group activities. This study aims to form a leadership through the storytelling about the history of the Prophet's trade in group B children at RA DDI Majennang Suppa. This research method uses descriptive qualitative research in which the researcher describes the actual findings from the data in the field. The research data was collected by using interview, observation and documentation techniques. In inculcating leadership , indicators are needed including self-confidence, independence, discipline, honesty, responsibility, and cooperation. Based on the findings of the research conducted, the researchers obtained the results that the application of the storytelling history of the Prophet's trade can form the leadership of group B children in RA DDI Majennang.

Keywords


History of Trading Rasulullah; Leadership; Story Telling

Full Text:

PDF

References


Amanda Sri, A., Puspitasari, E., & Novianti, R. (2020). Perbedaan Sikap Kepemimpinan Anak Usia 5-6 Tahun Berdasarkan Jenis Kelamin. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2), 384–394. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1389

Cahyati, N. (2018). Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Karakter Tanggung Hawab Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Golden Age, 2(2), 75–84.

Chairilsyah, D. (2016). Metode dan teknik

mengajarkan kejujuran pada anak sejak usia dini. EDUCHILD, 5(1), 8–14.

Elyanna, Y. (2021). Membangun Mental Kepemimpinan Anak Melalui Kecerdasan Linguistik. https://osf.io/preprints/24vt6/

Farida, S. I., & Anjani, S. R. (2019). Menumbuhkan Jiwa Kepemimpinan Pada Mahasiswa di Lingkungan Universitas Pamulang. Inovasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 6(2), 1–20. https://doi.org/10.32493/inovasi.v6i2.y2019.p19-20

Fauziddin, M. (2016). Peningkatan Kemampuan Kerja Sama melalui Kegiatan Kerja Kelompok Pada Anak Kelompok A TK Kartika Salo Kabupaten Kampar. Jurnal PAUD Tambusai, 2(1), 29–45.

Fitroh, S. F., & Mayangsari, D. (2017). Efektifitas Pembelajaran Pendekatan Design For Change dalam Pengembangan Kreativitas Entrepreneurial Leadership Anak Usia Dini. 804–812. http://research-report.umm.ac.id/index.php/research-report/article/view/1300

Haerudin, D. A., & Cahyati, N. (2018). Penerapan Metode Storytelling Berbasis Cerita Rakyat dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Anak. Jurnal Pelita PAUD, 3(1), 1–9.

Hakim, L. N. (2013). Ulasan Metodologi Kualitatif: Wawancara Terhadap Elit. Aspirasi, 4(2), 165–172. https://jurnal.dpr.go.id/index.php/aspirasi/article/view/501

Herlina, Muhyani, & Zahrotunni’mah. (2018). Hubungan Pembinaan Orang Tua dan Pembinaan Siswa dengan Jiwa Kepemimpinan Siswa Di SMP Muhammadiyah 1 Bogor. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 487–497. https://doi.org/10.29313/tjpi.v7i2.4061

Hermawan, A., Saputra, D., Fadhilah, D. N., Pratiwi, E. S., Rakhma, I., Farid, I. H., Lusiana, & Kristiana, Y. (2022). Kegiatan Menumbuhkan Jiwa Kepemimpinan pada Anak Melalui Edukasi Digital dI Yayasan Domyadhu Lebak Bulus. Jurnal Pengabdian Sosial, 2(1), 34–40.

Istiningtyas, A., & Safitri, W. (2020). Upaya melatih jiwa kepemimpinan pada anak usia dini melalui

|8 - x

big puzzle. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Ungu, 2(3), 124–127.

Kintani, Y., Ali, M., & Endang, B. (2013). Sikap Percaya Diri dalam Proses Pembelajaran Pada Anak Usia 5-6 Tahun Segedong. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(10), 1–11.

Machfiroh, L., Desyanty, E. S., & Rahmah, R. A. (2019). Pembentkan Karakter Disiplin Anak Usia Dini Melalui Metode Pembiasaan di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 33 Kota Malang. Jurnal Pendidikan Nonformal, XIV(1), 54–67.

Magta, M., Ujianti, P. R., & Permatasari, E. D. (2019). Pengaruh Metode Proyek Terhadap Kemampuan Kerjasama Anak Kelompok A. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(2), 212–220.

Muskita, S. M. W., Pakpahan, R. R., Ferdinandus, A. Y., Kelelufna, V. P., Clan, E., & Marleen, M. (2021). Pelatihan Tentang Menggali Jiwa Kepemimpinan pada Remaja RT. 002 RW 001Kelurahan Sawagumu Kecamatan Sorong Utana Kota Sorong. KOMMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 31–37.

Nilamsari, N. (2014). Memahami studi dokumen dalam penelitian kualitatif. Wacana, XIII(2), 177–181.

Rachmadyanti, P., & Wicaksono, V. D. (2017). Pendidikan Kewirausahaan Bagi Anak Usia Sekolah Dasar. Seminar Nasional Inovasi Pendidikan, 419–437.

Rahayu, N. P., Maulana, I., Fitri, D., Putri, D. sarita, & Jayanuarto, R. (2022). Urgensi jiwa kepemimpinan guna menumbuh kembangkan kesadaran komunikasi anak usia dini. JIMAKUKERTA: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kuliah Kerja Nyata, 107–112.

Rantina, M. (2015). Peningkatan Kemandirian Melalui Kegiatan Pembelajaran Practical Life (Penelitian Tindakan Di TK B Negeri Pembina Kabupaten Lima Puluh Kota,Tahun 2015). JURNAL PENDIDIKAN USIA DINI, 9(2), 181–200.

Ratumbuysang, M. F. (2017). Penguatan Karakter

Wirausaha Melalui Metode Story Telling Sejarah Berdagang Nabi Muhammad Dan Sahabatnya. Jurnal Ecopsy, 4(3), 133. https://doi.org/10.20527/ecopsy.v4i3.4292

Rohman, S., & Mutadi. (2021). Menumbuhkan Jiwa Kepemimpinan Sejak Dini di MI Sekecamatan Bandar Mataram. DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 112–125.

Salsabila, J., & Nurmainah. (2021). Studi Tentang Sikap Tanggung Jawab Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Fajar Cemerlang Sei Mencirim. Jurnal Golden Age, 5(02), 111–118.

Samiaji, M. H. (2019). Perkembangan Karakter Mandiri dan Jujur pada Anak Usia Dini. Jurnal ThufuLA, 7(2), 295–308.

Suebuddin, M. (2021). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan , Motivasi Berwirausaha Dan Menanamkan Jiwa Leadership Terhadap Minat Berwirausaha. SINAU : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.37842/sinau.v7i1.56

Waruwu, W. (2021). Membangun kepemimpinan dalam diri anak sejak usia dini. 1–9.

Wulandari, D. A., Saifuddin, & Muzakki, J. A. (2018). Implementasi Pendekatan Metode Montessori dalam Membentuk Karakter Mandiri pada Anak Usia Dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 1–19.

Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. Quanta, 2(2), 83–91. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497




DOI: https://doi.org/10.15408/jece.v4i2.29132 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

CrossRef CrossRef Garuda dimension sinta


 

Creative Commons License


© Copyright CC-BY-SA

web analytics View My Stats

JECE, p-ISSN: 2686-2492 e-ISSN: 2715-8918