PROFILE OF CREATIVE EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND DEVELOPMENT (ECED) TEACHERS OF THE 21 CENTURY

Gilar Gandana, Dadan Nugraha, Rifki Ahmad Fauzi

Abstract


This study aims to examine the profile of creative teachers in the 2I century to provide an overview of best practices. This research uses a qualitative approach (case study) with interviews and observations as data collection techniques and thematic analysis as analysis techniques. Researchers conducted research on 3 ECED teachers who already had a good track record in teaching as participants in Tasikmalaya Regency. This study shows the synchronization of interview and observation data related to the characteristics of ideal creative teachers in the 2I century. It showed the attitude of teachers who could carry out a good internalization process, understand children's characteristics, are sensitive to children's conditions, are cheerful, humorous, fun, open, knowledgeable, flexible, good at communicating, and innovative in the practice of teaching children. The findings of this study show the characteristics of teachers who can evaluate themselves to continue to make improvements in the teaching process accompanied by coaching and building a supportive work environment.

Keywords


creative teacher; teacher profile; 21 century

Full Text:

PDF

References


Alfina, A. (2016). GURU HUMANIS PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (PAUD). Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 3(3), 58–66.

Ambarita, J., & Purnamasari, I. (2020). kreativitas guru PAUD dalam pembuatan media pembelajaran berbasis game edukasi dari bahan alam dan limbah. DIDAXEI, 1(1).

Baharun, H., Zamroni, A., & Saleha, L. (2021). Pengelolaan APE Berbahan Limbah untuk Meningkatkan Kecerdasan Kognitif Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1382–1395.

Chatib, M. (2009). Sekolahnya manusia: sekolah berbasis multiple intelligences di Indonesia. Kaifa.

Creswell, J. W. (2016). Research design: pendekatan metode kualitatif, kuantitatif, dan campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 5.

Cropley, A. J. (1997). Fostering creativity in the classroom: General principles. The Creativity Research Handbook, 1(84.114), 1–46.

Dalyono, B., & Agustina, D. A. (2016). Guru profesional sebagai faktor penentu pendidikan bermutu. Bangun Rekaprima: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa, Sosial Dan Humaniora, 2(2, Oktober).

Danim, S. (2002). Menjadi peneliti kualitatif. Bandung: pustaka setia.

De Porter, B., & Hernacki, M. (2000). Quantum learning. PT Mizan Publika.

Djamarah, S. (2005). B. 2002. Psikologi Belajar, Jakarta: Rineka Cipta.

Erdiyanti, E., & Syukri, S. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru PAUD Non PG-PAUD Melalui Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Di Kecamatan Konda. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 68–79.

Hanum, N. A., Supriyanto, A., & Timan, A. (2020). Pengembangan Kualitas Guru: Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 29(1), 38–50.

Ibda, H., & Rahmadi, E. (2018). Penguatan literasi baru pada guru madrasah ibtidaiyah dalam menjawab tantangan era revolusi industri 4.0. JRTIE: Journal of Research and Thought of Islamic Education, 1(1), 1–21.

Kanan, S. A. M. W. (2021). Guru Kreatif dalam Mengembangkan Alat Permainan Edukatif untuk Anak Usia Dini di TK Pamardi Siwi Depok Sleman.

Kurnianto, R. (2019). Mewujudkan pembelajaran efektif dan menyenangkan melalui orkestrasi modalitas dan figur guru. Seminar Nasional Pendidikan 2015, 623–630.

Lase, F. (2016). Kompetensi Kepribadian Guru Profesional. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 11(1).

Mansyur, A. R. (2020). Dampak covid-19 terhadap dinamika pembelajaran di indonesia. Education and Learning Journal, 1(2), 113–123.

Mayar, F., Roza, D., & Delfia, E. (2019). Urgensi Profesionalisme Guru PAUD dalam Mengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(3), 1112–1119.

Naim, N. (2016). Menjadi guru inspiratif: memberdayakan dan mengubah jalan hidup siswa.

Natalina, D., & Gandana, G. (2017). Komunikasi dalam PAUD. Tasikmalaya, Indonesia: Ksatria Siliwangi.

Nur‘Aini, A., & Adhitama, E. (2015). Restrukturisasi Pendidikan Guru di Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan (LPTK) sebagai Strategi Mencetak Guru berkualitas Siap Asean Economic Community (AEC).

Nursisto, D. (2000). Ikhtisar Kesusastraan Indonesia. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.

Sani, B. (2017). Kompetensi Pedagogik, Teori dan Praktik Untuk Peningkatan Kinerja dan Kualitas Guru. Jakarta: Kata Pena.

Sari, D. (2016). Hubungan Motivasi Mengajar Guru Dengan Kreativitas Guru pada Guru yang Telah Memiliki Sertifikat Pendidik Paud Se-Kota Pekanbaru. Jurnal Educhild: Pendidikan Dan Sosial, 5(2), 89–97.

Seftiarani, R., & Sofia, A. (2018). Kreativitas Guru dan Kompetensi Pedagogik di PAUD Kecamatan Penengahan. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2).

Setiawan, M. H. Y. (2018). Kreativitas Pendidik Dalam Pengelolaan Kegiatan Pada Pembelajaran Saintifik Pada Implementasi Kurikulum PAUD 2013. JURNAL AUDI: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi PAUD, 3(2), 118–126.

Sonia, T. N. (2019). Menjadi Guru Abad 21: Jawaban Tantangan Pembelajaran Revolusi Industri 4.0.

Sopian, A. (2016). Tugas, peran, dan fungsi guru dalam pendidikan. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1), 88–97.

Susilo, A. A., & Sofiarini, A. (2020). Peran Guru Sejarah dalam Pemanfaatan Inovasi Media Pembelajaran. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(2), 79–93.

Triwardhani, I. J., Trigartanti, W., Rachmawati, I., & Putra, R. P. (2020). Strategi Guru dalam membangun komunikasi dengan Orang Tua Siswa di Sekolah. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 99–113.

Utomo, S. S. (2019). Guru di era revolusi industri 4.0. Format Pendidikan Untuk Meningkatkan Daya Saing Bangsa, 1(1), 70–83.

Yin, R. K. (2011). Applications of case study research. Sage.

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan, 2(2), 1–17.




DOI: https://doi.org/10.15408/jece.v3i2.20283 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

CrossRef CrossRef Garuda dimension sinta


 

Creative Commons License


© Copyright CC-BY-SA

web analytics View My Stats

JECE, p-ISSN: 2686-2492 e-ISSN: 2715-8918