STRATEGI PENGEMBANGAN NILAI-NILAI ENTREPRENEURSHIP PADA ANAK USIA DINI

Robi’ah Nugrahani, Erni Munastiwi, Eko Suhendro

Abstract


This study aims to explain strategies for developing entrepreneurial values for early childhood. The subjects in this study included teachers, students, and administrators of Kindergarten Khalifah. This research problem was investigated using a qualitative descriptive approach. Observation, interviews, and documentation carried out data collection. The results found in this study are the implementation of strategies for developing early childhood learning models carried out in TK Khalifah Pandeansari in introducing entrepreneurial values. The application of the learning model is also adapted to the stages of early childhood development. Various programs such as market day, outing class, cooking class, and outbound are programs implemented to insert the character of entrepreneurship in children.

Keywords


entrepreneurial values; early childhood; entrepreneurship strategy

Full Text:

PDF

References


Christianti, M., Cholimah, N., & Suprayitno, B. (2015). Development of entrepreneurship learning model for early childhood. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 3(3), 65–70.

Fadlillah, M., & Khorida, L. M. (2013). Pendidikan karakter anak usia dini. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi, 4, 1–5.

Fitroh, S. F. dan D. M. sari. (2017). Kreativitas Enterpreneurial Leadership. Jurnal Pendidikan Anak, 6 no. 2, 171–180.

Frinces, Z. H. (2011). Be an entrepreneur. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hayati, M., Lestari, M. D. W., & Rahayuni, C. (2019). Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak se-Ciputat. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2), 175–182.

Hayati, M., & Purnama, S. (2019). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Depok: PT Grafindo Persada.

Krisdayanthi, A. (2018). Menumbuhkan jiwa kewirausahaan pada aud sebagai bekal kecakapan hidup. Pratama Widya, 3(2), 20–27.

Marini. (2019). Menanamkan Nilai-Nilai Keirausahaan pada Anak Usia Dini. Atfaluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(1).

Martuti. (2010). Mendirikan Dan Mengelola PAUD. Bantul: Kreasi wacana.

Miles, M. B., & Huberman, M. a. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Evaluation and Program Planning. http://doi.org/http://doi.org/10.1016/0149-7189(96)88232-2

Muchlas Samani, & Hariyanto. (2012). Konsep dan Model Karakter. Bandung: PT Rosda Karya.

Munandar, U. (1999). Mengembangkan bakat dan kreativitas anak sekolah. Jakarta: Gramedia.

Mursid. (2015). Belajar dan pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Narwati, S. (2018). Keefektifan Pengendalian Internal, Ketaatan Aturan Akuntansi, Kepuasan Kerja Dan Moralitas Individu Terhadap Kecurangan Akuntansi (Studi Empiris pada Badan Umum Milik Daerah Kabupaten Temanggung). Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang.

Nurhafizah, N. (2018). Bimbingan Awal Kewirausahaan pada Anak Usia Dini. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 6(2), 205–210. http://doi.org/10.29210/127300

Nurhafizah & Azlina Mohd. Kosnin. (2015). Implementasi Permainan Tradisional Indonesia Di Taman Kanak-Kanak Kota Padang. Pedagogia Jurnal Ilmu Pendidikan, XV(1), 85–93.

Reski, N., Taufik, & Ifdil. (2017). Konsep diri dan kedisiplinan belajar siswa. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2), 85–91.

Rohmah, L. (2017). Implementasi Pendidikan Entrepreneurship pada Anak Usia Dini di TK Khalifah Sukonandi Yogyakarta. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 15–26.

Sugianti, S., Sukma, R., Dewi, I., & Maemunah, S. (2020). Upaya Menumbuhkan Enterpreneurship Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Market Day pada Kelompok B TK Aqila Yasmin Ceper Klaten, 1(2), 52–56.

Suhendro, E. (2020). Strategi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Golden Age, 5(3), 133–140. Retrieved from http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/goldenage/article/view/3394/1884

Suhendro, E., & Syaefudin, S. (2020). Nilai-Nilai Kemanusian Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Inklusi. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 6(1), 1. http://doi.org/10.18592/jea.v6i1.3430

Sujiono, Y. N., & Sujiono, B. (2012). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks.

Suprihatin, Y., & Dewi, E. L. (2018). Implementasi Pendidikan Lifeskill Sejak Dini Dalam Pembelajaran Enterpreneurship (Studi pada SMP Cahaya Bangsa School Metro). Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 85–96.

Suyadi, dkk. (2010). Psikolog Belajar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pedagogia.

Syaiful Sagala. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Wahyuni, A., & Suyadi, S. (2020). Best Practice Pendidikan Kewirausahaan Pada Anak Usia Dini Di Tk Khalifah Baciro Yogyakarta. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia …, 4197, 15–22.

Zakhiroh, R. (2019). Implementasi Pendidikan Entrepreneurship pada Anak Usia Dini di TK Oxford Puri School Gresik. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 6(2), 28–37.

Zulkarnain, Z., & Akbar, E. (2018). Implementasi Market Day Dalam Mengembangkan Entrepreneurship Anak Usia Dini Di Tkit an-Najah Kabupaten Aceh Tengah. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 391–400. http://doi.org/10.21009/jpud.122.20




DOI: https://doi.org/10.15408/jece.v2i2.17390 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

CrossRef CrossRef Garuda dimension sinta


 

Creative Commons License


© Copyright CC-BY-SA

web analytics View My Stats

JECE, p-ISSN: 2686-2492 e-ISSN: 2715-8918