WHY STUDY ERROR?

Irawansyah Irawansyah

Abstract


ABSTRACT

There are many students still doing errors or mistakes in learning English as a foreign language (EFL) in Indonesia. Therefore, it is very important to study error. The error itself has long been an interest among foreign language researchers. The main task of error is how to describe a learning which occurs by examining students' output. It consists of correct and incorrect utterances. In this case, there are two approaches to learning students' errors, namely error analysis (EA) and contrastive analysis (CA). This paper only explains how error analysis is important in the teaching-learning process. It has many advantages when it is learned. EA has been classified into four types: linguistics category taxonomy, surface strategy taxonomy, comparative taxonomy, and communicative effect taxonomy. This study found error as an important tool for teachers and students to observe students’ learning process and learning strategies.

ABSTRAK

Ada masih banyak siswa yang melakukan error atau mistake dalam pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing (EFL) di Indonesia. Oleh karena itu, hal ini sangat penting  untuk mempelajari error. Error itu sendiri sudah lama menjadi perhatian peneliti-peneliti bahasa asing. Fungsi utama dari error itu sendiri adalah bagaimana mendeskripsikan pembelajaran yang terjadi dengan memeriksa hasil siswa. Hal ini terdiri dari ujaran yang benar dan salah. Dalam hal ini, ada dua pendekatan dalam mempelajari kesalahan siswa, yaitu analisis error (EA) dan analisis kontrastif (CA). Makalah ini hanya untuk menjelaskan bagaimana error analisis yang mempunyai banyak pengaruh dalam proses pembelajaran. Error analysis telah dikelompokkan menjadi empat jenis, yaitu kategori linguistik, kategori permukaan, kategori komparatif, dan kategori komunikatif. Temuan penelitian ini menyampaikan bahwa error sebagai sebuah alat yang penting bagi guru dan siswa untuk mengamati proses belajar dan strategi pembelajaran siswa.

 

How to Cite: Irawansyah (2017). Why Study Error?. IJEE (Indonesian Journal of English Education), 4(2), 120-129. doi:10.15408/ijee.v4i2.5972

 

 


Keywords


error analysis; error; mistakes; teaching-learning process; analisis kesalahan, error; mistakes; proses belajar mengajar

References


Brown, H. D. (1980). Principles of language learning and teaching. New Jersey: Prentice Hall, Inc

Corder, S. P. (1967). The significance of learners´ errors. IRAL - International Review of Applied Linguistics, 5, 161–170.

Corder, S.P. (1987). Error analysis and interlanguage. Oxford: Oxford University Press.

Chiang, T.(1981).“Error analysis: A study of errors made in written English by Chinese Learners”. Unpublished M.A. Thesis, NTNU.

Dulay et al. (1982). Language two. New York: Oxford University Press

Fauziati, E. (2009). Reading on Applied Linguistics: A handbook for language teacher and teacher-researcher. Surakarta: Era Pustaka Utama.

Harmer, J. (1998). How to teach English. Essex: Longman

James, K. (1998). Errors in language learning and use: Exploring error analysis. London: Longman.

Richards, J. C. (1971). A non-contrastive approach to Error Analysis. Journal of ELT. 25, 204-219.

Richards et al. (1992). Dictionary of language teaching and applied linguistics. Essex: Longman.


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/ijee.v4i2.5972

Refbacks

  • There are currently no refbacks.