Penerapan Pendekatan Kooperatif Talking Chips untuk Meningkatkan Partisipasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV
Abstract
This research aims to determine the application of the cooperative approach type talking chips in increasing participation and student learning outcomes in science learning in class IV B MI Nurul Islam Ciputat. This research was conducted in March 2020 in class IV B MI Nurul Islam Ciputat. The research method used was Classroom Action Learning (PTK) which was conducted in two cycles. The subject of this study consisted of 35 class IV B students of MI Nurul Islam Ciputat. The data collection techniques used werw observation, interview, test and documentation. The result showed that the was an improve in participation and student learning outcomes in cycle I and cycle II. The result of student activity observations showed an increase in student participation with an average percentage score of 72% with the good category in cycle I and increased to 83% in very good category in the second cycle. The result of the student learning test showed that the student obtained an average value of 72,94 with the complete category in the first cycle and increased to 81,88 with complete category in the second cycle. Based on the result of this study, it can be concluded that the application of the cooperative approach type talking chips can increase the participation and learning outcomes of class IV B student of MI Nurul Islam.
Keywords: Talking Chips, Participation, Learning Outcome
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afandi, Muhammad, dkk. 2013. Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unissula Press.
Ainiyah, Nur. “Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe talking chips terhadap keterampilan sosial dan hasil belajar IPS siswa kelas IV sekolah dasar”, Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, Vol. 5, No. 1, 2019.
Andriastuti, Marita dan Julianto. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe TPS untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar”. Jurnal PGSD. Vol. 02. No. 02. 2014.
Anwar, Muhammad. 2018. Menjadi Guru Profesional. Jakarta: Prenadamedia Group.
Aqib, Zainal. 2008. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, TK. Bandung: CV. Yrama Widya.
Arif, Muhammad Faisal dkk., “Pengembangan Video Pembelajaran IPA Materi Gaya Sekolah Dasar”, Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, Vol 2, No. 4, 2019.
Arikunto, Suharsimi dkk., 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Darmadi. 2017. Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Faturrohman, Muhammad. 2015. Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.
Huda, Miftahul. 2017. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Iman, Muis Sad. 2004. Pendidikan Partisipatif (Menimbang Konsep Fitrah dan Progresivisme John Dewey), Jakarta: Bumi Aksara.
Inayati, Beta Fiti dan Firosalia Kristin, “Peningkatan Partisipasi Dan Hasil Belajar Tematik Melalui Model Problem Based Learning Siswa Kelas 1 SD”, Jurnal Ilmiah PGSD, Vol. II No 2, 2018.
Ismail, Arky dan Benedictus kusmanto, ”Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar”, Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, Yogyakarta: Universitas Sarjanawiyanata Taman siswa Yogyakarta.
Jannah, Nur Widia dan Vivit. Peningkatan partisipasi aktif dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Tema Hidup Rukun Melalui Cooperative Learning Method Berbasis Tutor Sebaya di SDN 4 Kenangka Kabupaten Cirebon. Jurnal Hadhariyah. Vol. 4, 2018.
Khodijah, Dwinda Nur, dkk., ”Upaya meningkatkan partisipasi dan hasil belajar dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe think pair share di kelas XI MIA SMAN 1 Muaro Jambi”, Jurnal EduFisika, 2016, Vol. 01 no. 02.
Kompri. 2017. Belajar; Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Yogyakarta: Media Akademi.
Majid, Abdul. 2013. Strategi Pembelajaran, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mudlofir, Ali dan Evi Fatimatur. 2017. Desain Pembelajaran Inovatif Dari Teori ke Praktik. Depok: PT Rajagrafindo Persada.
Muhammad Thobroni. 2013. Belajar dan Pembelajaran, Yogyakata: Ar-ruzz Media.
Nurdyansyah, dan Eni Fariyatul Fahyuni. 2016. Inovasi Model Pembelajaran; sesuai Kurikulum 2913. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.
Nurochim. 2016. Administrasi Pendidikan, Bekasi: Gramata Publishing.
Perundangan Tentang Kurikulum Sistem Pendidikan Nasional. Yogyakarta: Pustaka Yustisia, 2013.
Putrawan, Made Hendra, dkk., “Pengaruh Model Pembelajaran Kuantum Berbantuan Teknik Kancing Gemerincing Terhadap Hasil Belajar IPA”, Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, Vol. 2, No. 1, 2014.
Rista, Karolin, dan Eko April Ariyanto. “Pentingnya Pendidikan dan Meningkatkan Motivasi Belajar Anak”. Jurnal Abdikarya; Jurnal Karya Pengabdian Dosen dan Mahasiswa. Vol. 01, No. 02. 2018
Rusman, 2012. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalistas Guru, Depok: PT. Rajagrafindo Persada.
Safitri, Dewi. 2019. Menjadi guru professional. Riau: PT Indragiri Dot Com.
Sani, Ridwan Abdullah. 2016. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Sugiono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Surapti, Lilik. “Upaya Meningktakan Hasil Belajar Pkn Materi Globalisasi Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Chips”, Jurnal Riset dan Konseptual, Vol. 1, No. 1, 2016.
Susanto, Ahmad. 2016. Teori belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada media Group. Cet. 4.
Tampunbolon, Saur. 2014. Penelitian Tindakan Kelas: untuk Pengembangan Profesi Pendidik dan Keilmuan. Jakarta: Erlangga.
Trianto. 2011. Panduan Lengkap penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) Teori dan Praktik, Jakarta: Prestasi Pustaka.
Widyaningrum, Ratna dan Ema Butsi. “Implementasi Model Pembelajaran Talking Chips Disertai Media Fotonovela Untuk Meningkatan Sikap Peduli Lingkungan dan Kemampuan Penyampaian Pendapat Mahasiswa”, Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, vol. 8, no.1, 2018.
Wina Sanjaya. 2017. Perencanaan dan Sistem Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
DOI: https://doi.org/10.15408/elementar.v1i2.20547 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright © 2021, Eelementar: Jurnal Pendidikan Dasar, p-ISSN: 2807-226X, e-ISSN: 2807-2006
Indexed By: