THE EFFECTIVENESS OF GENERATIVE LEARNING MODEL TO ENHANCE STUDENTS' LOGICAL-THINKING ABILITY IN SCIENCE LEARNING
Abstract
KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN GENERATIF UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR LOGIS SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA
Abstract
One of the important 21st-century competencies that should be empowered is logical-thinking ability. Logical-thinking ability is one of the aspects in domain cognitive science that could not be implemented effectively in teaching and learning in the class. Then, this study was aimed to know the effectiveness of generative learning model to enhance students' logical-thinking ability. This research was also conducted by using a quasi-experimental study with pretest-posttest non-equivalent control group design. The sample was taken by using simple random sampling technique. The research involved two classes which were 67 participants consist of 34 students in Class VIII.9 as an experimental group and 33 students in Class VIII.7 as a control group. The researcher used the instruments of logical-thinking ability, they were multiple choice tests with five alternative answers that have been tested for its validity and reliability. The used analysis of data is t-test by SPSS 21. The result obtained t-count value is 2.44, t-table on significant level 0.05 is 1.99, and p-value = 0.017 (p <0.05). It can be concluded that the t-count > t-table, so H0 refused. This also indicates that the application of generative learning models provides a significant impact on students' logical-thinking ability.
Abstrak
Salah satu kemampuan penting abad 21 yang harus diberdayakan adalah kemampuan berpikir logis. Kemampuan berpikir logis adalah salah satu aspek dalam domain kognitif sains yang belum dapaat diimplementasikan dengan efektif dalam pembelajaran di kelas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan model pembelajaran generatif untuk meningkatkan kemampuan berpikir logis siswa. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan jenis penelitian eksperimen semu dengan desain pretest-posttest non-equivalent control group. Pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan teknik simple random sampling. Penelitian ini melibatkan dua kelas yang terdiri dari 67 partisipan dengan distribusi 34 siswa di Kelas VIII.9 sebagai kelompok eksperimen dan 33 siswa di Kelas VIII.7 sebagai kelompok kontrol. Peneliti menggunakan instrumen kemampuan berpikir logis yaitu tes pilihan ganda dengan lima alternatif jawaban yang telah diuji validitas dan reliabilitasnya. Analisis data yang digunakan adalah Uji-t menggunakan SPSS 21. Hasil yang diperoleh yaitu nilai thitung adalah 2.44, ttabel dengan nilai signifikansi 5% adalah 1.99 dan p-value = 0.017 (p < 0.05). Dengan demikia dapat disimpulkan bahwa nilai thitung > ttabel, sehingga H0 ditolak. Hal ini juga menunjukkan bahwa model pembelajaran generatif memberikan pengaruh yang signifikan terhadap kemampuan berpikir logis siswa.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15408/es.v10i2.9044 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Henni Riyanti, Suciati Suciati, Puguh Karyanto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
EDUSAINS. P-ISSN:1979-7281;E-ISSN:2443-1281
Â
Â