DESIGNING AND DEVELOPING TEACHING MATERIAL OF HUMAN ANATOMY WITH THINKING MAP: WHAT IS INTERNAL RELEVANCE AND CONSISTENCY?
Abstract
PERANCANGAN DAN PENGEMBANGAN MATERI AJAR ANATOMI TUBUH DENGAN PETA BERPIKIR : APA ITU RELEVANSI DAN KONSISTENSI INTERNAL?
Abstract
The purpose of this study was to investigate the relevance and internal consistency in the design and develop of human anatomy teaching materials using the thinking map. This research is an educational design research consisting of preliminary, prototyping and assessment. At preliminary stage, researcher doing activity of instructional analysis of human anatomy material. At the prototyping stage, researchers designed the prototype of anatomical material using thinking map. Then the prototype is judged by the expert. Revisions are made on the basis of the expert's assessment. Human anatomical material on the topics: human cells, basic tissues, integument systems, skeletal systems, muscular systems, digestive systems, respiratory systems and reproductive systems used as a content thinking map. Product quality is determined from internal relevance and consistency. The aspect of relevance and internal consistency is determined by the validity the content and construct validity. Indicators contained in the content validity instrument are language, image, subject, curriculum, purpose, concept, constructivism. The construct validity indicators are: consistent, flexible, growing, integrative and reflective. The results showed that the validator assessed 55 thinking maps of human anatomical material that had been designed with a valid mean score. Revisions have been made to improve product consistency. Product thinking map is also done through a good development process. Based on the results and discussion of the research it can be concluded that the human anatomy teaching material has been obtained using a map of thought with good internal relevance and consistency. Broader test or large group test is required to improve product resistance to revisions.
Abstrak
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui relevansi dan konsistensi internal dalam perancangan dan pengembangan bahan ajar anatomi manusia dengan menggunakan peta pemikiran. Penelitian ini merupakan penelitian desain pendidikan yang terdiri dari pendahuluan, prototyping dan penilaian. Prosedur penelitian pada tahap awal, peneliti melakukan aktivitas analisis instruksional bahan anatomi manusia. Pada tahap prototyping, peneliti merancang prototipe bahan anatomis dengan menggunakan peta pemikiran. Kemudian prototipe dinilai oleh ahli. Revisi dibuat atas dasar penilaian ahli. Materi anatomi manusia pada topik: sel manusia, jaringan dasar, sistem integumen, sistem rangka, sistem otot, sistem pencernaan, sistem pernapasan dan sistem reproduksidigunakan sebagai konten peta pemetaan. Kualitas produk ditentukan dari relevansi dan konsistensi internal. Aspek relevansi dan konsistensi internal ditentukan dengan teknik validitas isi dan validitas konstruk. Indikator yang terdapat dalam instrumen validitas konten adalah bahasa, gambar, subjek, kurikulum, tujuan, konsep, konstruktivisme. Indikator validitas konstruk adalah: konsisten, fleksibel, berkembang, integratif dan reflektif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa validator menilai 55 peta pemikiran bahan anatomi manusia yang telah dirancang dengan skor rata-rata yang valid. Revisi telah dilakukan untuk meningkatkan konsistensi produk. Pemetaan pemikiran produk juga dilakukan melalui proses pengembangan yang baik. Berdasarkan hasil dan pembahasan penelitian dapat disimpulkan bahwa bahan ajar anatomi manusia telah diperoleh dengan menggunakan peta pemikiran dengan relevansi internal yang baik dan konsistensi. Tes yang lebih luas atau tes kelompok besar diperlukan untuk memperbaiki ketahanan produk terhadap revisi.
Permalink/DOI:http://dx.doi.org/10.15408/es.v10i1.7206
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15408/es.v10i1.7206 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 M Haviz, Nova Novita, Roza Helmitha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
EDUSAINS. P-ISSN:1979-7281;E-ISSN:2443-1281
Â
Â