SETS-BASED PHYSICS MODULES INTEGRATED WITH LOCAL POTENTIALS TO IMPROVE SCIENCE PROCESS SKILLS

Siti Sarah, Dewi Istiyatun Khasanah, Arif Maftukhin, Irma Dwi Tantri, Maghfira Febriana

Abstract


This research aims to produce science, technology, and society (SETS)-based physics modules integrated with local potential to improve science process skills that are valid, practical, and effective. The research method is Research and Development using the Borg & Gall model with 10 (ten) steps. However, this study only carried out steps 1 to 7, namely (1) determining potential and problems, (2) collecting data, (3) compiling product designs, (4) validating, (5) revising, and (6) preliminary research, and (7) analyze the results of preliminary research. The research produced a SETS-based physics module integrated with valid and practical local potential in improving science process skills. The validation scores of material experts and media experts show 77.8% (valid) and 80.6% (valid). Assessment of practitioners, namely physics teachers and high school students showed 91.2% (valid) and 85.4% (valid). The results of the study showed that there were significant differences in the students' science process skills before and after using the SETS-based Physics module integrated with local potential. Students experience an increase in science process skills by 64% with moderate criteria.

Keywords


module; SETS; local potential; science process skills; valid; practical; effective

Full Text:

PDF

References


Adiputra, D. K.(2017). Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dan Keterampilan Proses Sains Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas VI di SD Negeri Cipete 2 kecamatan Curug Kota Serang. Jurnal Pendidikan Dasar Setia Budhi, 1(1), 22-34.

Adlim, M., Saminan, & Ariestia, S. (2015). Pengembangan Modul STEM Terintegrasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 03(02), 112–121.

Aprillia, D. W., & Asih, S. (2017). Lingkungan alam sekitar terhadap keterampilan proses sains. Jurnal Formatif.

Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian: suatu pendekatan praktek. Jakarta : Rineka Cipta.

Atmojo, S. E. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Bervisi SETS Dengan Metode Discovery Learning Untuk Menanamkan Nilai Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 5(01).

Dewi, T. M., & Muhiri, M. (2020). Profil Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) pada Mata Kuliah Konsep Biologi. SIMBIOSA, 9(2), 150.

Furqan, H., Yusrizal, Y., & Saminan, S. (2016). Pengembangan Modul Praktikum Berbasis Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Di Sma Negeri 1 Bukit Bener Meriah. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education).

Gürses, A., Çetinkaya, S., Doğar, Ç., & Şahin, E. (2015). Determination of Levels of Use of Basic Process Skills of High School Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.243

Hadiya, I., Halim, A., & Adlim, A. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Suhu dan Kalor Berbasis Masalah Untuk SMA Dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 3(1).

Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66(1). doi:https://doi.org/10.1119/1.18809

Hariyadi, P. (2010). Hariyadi, P. (2010). Penguatan Industri Penghasil Nilai Tambah Berbasis Potensi Lokal Peranan Teknologi Pangan untuk Kemandirian Pangan. Pangan.

Hayati, I. A., Rosana, D., & Sukardiyono, S. (2019a). Pengembangan modul potensi lokal berbasis SETS. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(2). doi:https://doi.org/10.21831/jipi.v5i2.27519

Hayati, I. A., Rosana, D., & Sukardiyono, S. (2019b). Pengembangan modul potensi lokal berbasis SETS. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(2). doi:https://doi.org/10.21831/jipi.v5i2.27519

Kirkpatrick, L. D., & Francis, G. D. (2010). Physics a conseptual world view (7 ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning.

Lestari, M. T., Ramlawati, & Yunus, S. R. (2020). Hubungan antara Keterampilan Proses Sains denan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas Vll di SMPN 40 Makassar. Jurnal IPA Terpadu, 3(2). doi:https://doi.org/10.35580/ipaterpadu.v3i2.12324

Maghfiroh, U., & Sugianto. (2011). Penerapan Pembelajaran Fisika Bervisi Sets Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Analitis Peserta Didik Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 1.

Mahanal, S. (2014). Peran Guru Dalam Melahirkan Generasi Emas Dengan Keterampilan Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan HMPS Pendidikan Biologi FKIP Universitas Halu Oleo. Halu Oleo.

Ningsih, N. L., Karyas, D. R., Suardana, D. I., & Si, M. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran kimia dengan setting Sains Teknologi Masyarakat (STM) untuk meningkatkan keterampilan proses sains dan pemahaman konsep kimia siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 5(1).

Novitasari, A., Ilyas, A., & Amanah, S. N. (2017). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap keterampilan proses sains peserta didik pada materi fotosintesis kelas XII IPA Di SMA Yadika Bandar Lampung. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 8(1), 9. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 8(1), 91-104. doi:https://doi.org/10.24042/biosf.v8i1.1267

Nugraha, A., Suyitno, H., & Susilaningsih, E. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar melalui Model PBL. Journal of Primary Education, 6(1), 35-43. doi:Nugraha, A., Suyitno, H., & Susilaningsih, E. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Keterampilan Proses Sains https://doi.org/10.15294/jpe.v6i1.14511

Prastyo, E. (2020). The Development of Subject Specific Pedagogy with SETS Vision to Improve Science Process Skills and Learning Motivation. Proceeding International Conference on Science and Engineering, (pp. 549-552). Retrieved from https://ejournal.uin-suka.ac.id/saintek/icse/article/view/2855

Prihandono, T., Wahyuni, S., & Pamungkas, Z. S. (2017). Development of Module Based on Local Potential Integrated SETS in Junior High School. The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 4(9). doi:https://doi.org/10.18535/ijsshi/v4i9

Rahayu, A. H., & Anggraeni, P. (2017). Analisis Profil Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Sumedang. Pesona Dasar: Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 5(2). Retrieved from https://jurnal.usk.ac.id/PEAR/article/view/8847

Rinsiyah, I. (2016). Pengembangan Modul Fisika Berbasis CTL untuk Meningkatkan KPS dan Sikap Ilmiah Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 7(2).

Santi, D. K. (2014). Peningkatan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar IPA Menggunakan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) pada Siswa Kelas VI SDN 1 Kalinanas-Wonosegoro. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 4(3), 122-131.

Sarah, S. (2019). Pemetaan Potensi Lokal Kabupaten Wonosobo untuk Pembelajaran Fisika Sekolah Menengah Atas (SMA). Edusains, 11(1), 121-131. doi:https://doi.org/10.15408/es.v11i1.9073

Sarah, S., & Maryono. (2014). Keefektivan pembelajaran berbasis potensi lokal dalam pembelajaran fisika SMA dalam meningkatkan living values siswa. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang, 1, 36-42.

Sarah, S., Prasetyo, Z. K., & Wilujeng, I. (2018, May). Integration of living values into physics learning based on local potentials. In Journal of Physics: Conference Series. 1022, p. 012026. IOP Publishing.

Sarah, S., Prasetyo, Z. K., Wilujeng, I., Maftukhin, A., Saputra, A. T., & Aswita, D. (2020). Implementation Of Contextual Physics Learning Models Based On The Local Potential To Improve Creative Thinking Skills And Living Values. Sarah, S., Prasetyo, Z. K., WProceedings of the 4th International Conference on Learning Innovation and Quality Education , (pp. 1-5).

Sari, M. P., Amilda, A., & Nawawi, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas VII. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 4(1), 25-29.

Susilawati, S., Neneng, L., & Miranda, Y. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Siswa SMA Kelas X. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 11(2), 97-109.

Syafutri, E., Widodo, W., & Pramudya, Y. (2020). Development of Interactive Physics E-Module Using the SETS (Science, Environment, Technology, Society) Approach to Improve Science Literacy Dimension of Content and Process Dimensions in Fluid Dynamics Material. Indonesian Review of Physics, 3(1). doi:Syafutri, E., Widodo, W., & Pramudya, Y. (2020). Development of Interactive Physics E-Module Using the SETS (Science, Environment, Te

Wahyudi, W., & Lestari, I. (2019). Pengaruh Modul Praktikum Optika Berbasis Inkuiri Terhadap Keterampilan Proses Sains dan Sikap Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 5(1). doi:https://doi.org/10.25273/jpfk.v5i1.3317

Yulita, E. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Dasar Sains Peserta Didik Kelas IV MI/SD. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 2(2). doi:https://doi.org/10.32934/jmie.v2i2.70

Yusra, Y., Nurmaliah, C., & Sarong, M. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 7(Special). doi:https://doi.org/10.29303/jppipa.v7ispecialissue.864

Zubaidah, S. (2019). Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan Dengan Tema isu-Isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad 21




DOI: https://doi.org/10.15408/es.v15i1.29256 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 EDUSAINS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

EDUSAINS.  P-ISSN:1979-7281
;E-ISSN:2443-1281

 Web Analytics Made Easy - StatCounterView My Stats

 

Â