DISCOVERY LEARNING MODEL EBOOK DEVELOPMENT ON ECOSYSTEM MATERIALS FOR DISTANCE LEARNING
Abstract
DISCOVERY LEARNING MODEL EBOOK DEVELOPMENT ON ECOSYSTEM MATERIALS FOR DISTANCE LEARNING
Abstract
The covid-19 pandemic requires students to study from home, so appropriate teaching materials such as ebooks are needed. The purpose of this research is to develop an ebook discovery learning model for ecosystem materials to support distance learning. The method used is research and development through six stages, namely data collection, planning, initial product creation, small-scale trials, revisions, and large-scale trials. The results of the research are in the form of an ebook on discovery learning model ecosystem materials that are suitable for students needs. The ebook was validated by media experts, material experts, and linguists then tested on students with small and large scale numbers. Samples were taken using a purposive sampling technique involving 10 students for a small scale and 60 students for a large scale. Data collection techniques using questionnaires and interviews. The results of the validation test by media experts were 84% (very good), material and language experts were 89,3% (very good). The results of the student response questionnaire to the use of ebooks are 87% in the high category. These results show that the ebook discovery learning model ecosystem material developed is very good for use by students during distance learning.
Abstrak
Pandemi covid-19 mengharuskan siswa belajar dari rumah, sehingga dibutuhkan bahan ajar yang sesuai seperti ebook. Tujuan dari penelitian ini adalah mengembangkan ebook model discovery learning materi ekosistem untuk mendukung pembelajaran jarak jauh. Metode yang digunakan yaitu research and development melalui enam tahapan, yaitu pengumpulan data, perencanaan, pembuatan produk awal, uji coba skala kecil, revisi, dan uji coba skala besar. Hasil penelitian berupa ebook materi ekosistem model discovery learning yang sesuai dengan kebutuhan siswa. Ebook divalidasi oleh ahli media, ahli materi, dan ahli bahasa kemudian diujicobakan pada siswa dengan jumlah skala kecil dan skala besar. Sampel diambil menggunakan teknik purposive sampling yang melibatkan 10 orang siswa untuk skala kecil dan 60 siswa untuk skala besar. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner dan wawancara. Hasil uji validasi oleh ahli media sebesar 84% (kategori sangat baik), ahli materi dan bahasa sebesar 89,3% (kategori sangat baik). Hasil angket respon siswa terhadap pemakaian ebook sebesar 87% dengan kategori tinggi. Hasil ini menunjukkan ebook materi ekosistem model discovery learning yang dikembangkan sangat baik untuk digunakan oleh siswa saat pembelajaran jarak jauh.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ali, M., & Asrori, M. (2014). Metodologi dan Aplikasi Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Anders, B. A. (2012). Human Motivations and Discovery Learning. IGI Global. doi: 10.4018/978-1-61350-320-1.
Aslam, D., & Auliandari, L. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Ekologi Berbantu Data Penelitian Iklim Mikro Ruang Terbuka Hijau Berdasarkan Habitus Vegetasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2(1).
Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 05(1), 1-13. doi:10.24042/jpifalbiruni.v5i1.100
Badan Standar Nasional Pendidikan. (2006). Instrumen Penilaian Tahap II Buku Teks Pelajaran Biologi SMA/MA. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.
Belawati, T. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Universitas Terbuka.
Cahyani, T., Rizki, M., Astuti, D., & Mariadi. (2015). Pengaruh Pembelajaran Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Logis Siswa Kelas X MIA Muhammadiyah 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(1).
Dina, A., Mawarsih, D. V., & Suprapto, R. (2015). Implementasi Kurikulum 2013 pada Perangkat Pembelajaran Model Discovery Learning Pendekatan Scientific terhadap Kemampuan Matematis Materi Geometri SMK. Jurnal JKPM, 2(1).
Fathoni, B. (2021). Buku Digital Sejarah Sebagai Alternatif dan Solusi Mengajarkan Nilai-Nilai Kepahlawanan dalam Pelaksanaan Merdeka Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung, 185-194.
Fojtik, R. (2015). E-books and Mobile Device in Education. Procedia Journal Social and Behavioral Sciences, 182, 742 – 745. Retrieved from www.sciencedirect.com
Gall, M., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2007). Educational Research : An Introduction Fifth Edition. New York: Longman.
Haritz, C. N. (2013). Pembuatan Buku Digital Tutorial Pembuatan Buku Digital Interaktif Menggunakan Sigil. Seamolec.
Hasibuan, F. M. (2020). Indonesian Students Literacy Condition and How to Improve It. Researchgate.
Jew, S. H. (2012). Who Are Self-Discovery Learners Online ? A Literature Review. USA: Constructing Self-Discovery Learning Space Online.
Kurniati, I. W., Pujiastuti, E., & Kurniasih, A. W. (2016). Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Smart Sticker untuk Meningkatkan Disposisi Matematika dan Kemampuan Berpikir Kritis. Kreano Jurnal Matematika Kreatif Inovatif, 8(2), 109-118. doi:http://dx.doi.org/10.15294/kreano.v8i2.5060
Mubarok, C., & Sulistyo, E. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X TAV pada Standar Kompetensi Instalasi Sound System di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 3(1).
Munir. (2013). Multimedia dan Konsep Aplikasi Dalam Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Nakajima, T., Shinoharab, S., & Tamur, Y. (2013). Typical Functions of e-Textbook, Implementation, and Compatibility Verification with use of ePub3 Materials. Procedia Computer Science, 22, 1344-1353. doi:10.1016/j.procs.2013.09.223
Riduwan. (2010). Dasar-Dasar Statistik. Bandung: Alfabeta.
Ruddamayanti. (2013). Pemanfaatan Buku Digital dalam Meningkatkan Minat Baca. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Shiratuddin, N., Landoni, M., Gibb, F., & Hassan, S. (2003). E-book Technology and Its Potential Application in Distance Education. Journal of Digital Information, 3(4).
Surasmi, W. A. (2016). Pemanfaatan Multimedia untuk Mendukung Kualitas Pembelajaran. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru (TING) VIII, 593-607.
Widyanita, A,. Budiono, D,. & Pratiwi, R,. (2012). Pengembangan Media E-Book Interaktif Pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Organ Tumbuhan. BioEdu, 1(3).
DOI: https://doi.org/10.15408/es.v13i2.21876 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Yunita Kurniasih, Diana Vivanti Sigit, Tri Handayani Kurniati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
EDUSAINS. P-ISSN:1979-7281;E-ISSN:2443-1281
Â
Â