EFEKTIFITAS PELATIHAN LABORATORIUM VIRTUAL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAGI GURU KIMIA
Abstract
EFFECTIVITY OF VIRTUAL LABORATORY TRAINING AS A LEARNING MEDIA FOR CHEMISTRY TEACHERS
Achmad Lutfi, Sukarmin
Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
achmadlutfi@unesa.ac.id
Abstract
The study aims to determine the level of training achievement using virtual laboratories for chemistry teachers on the ability of teachers to use virtual laboratories and the achievement of objectives in learning chemistry using virtual laboratories. The training was conducted for chemistry teachers who were members of the City and District High School Chemistry Teachers' Working Group (MGMP). During the study, the teachers were trained in how to install, operate virtual laboratories, and conduct experiments with virtual laboratories. At the end of the activity, an ability test was conducted using a virtual laboratory, giving questionnaires to participants and assigning participant assignments in the form of lesson plans (RPP) with the use of virtual laboratories as learning media. The data obtained showed that 90% of the participating teachers had been able to use virtual laboratory programs, including installing, operating, and conducting experiments with virtual laboratories. 82-100% of the participants found it useful to participate in the activities, and the compiled lesson plans showed that the participants were able to use the virtual laboratory as a medium for chemistry learning with a percentage of 85% -100%, and students gave positive responses and good learning outcomes after participating in chemistry learning with use of virtual laboratories.
Abstrak
Penelitian bertujuan mengetahui tingkat ketercapaian pelatihan menggunakan laboratorium virtual bagi guru kimia terhadap kemampuan guru menggunakan laboratorium virtual dan ketercapaian pembelajaran kimia dengan menggunakan laboratorium virtual. Pelatihan dilakukan terhadap guru kimia yang tergabung pada Musyawarah Guru Mata Pelajaran Kimia Sekolah Menengah Atas Kota dan Kabupaten Kediri. Selama penelitian dilatihkan cara menginstal , mengoperasikan laboratorium virtual dan melakukan percobaan dengan laboratorium virtual. Pada akhir kegiatan dilakukan tes kemampuan menggunakan laboratorium virtual, pemberian angket kepada peserta dan pemberian tugas peserta berupa pembuatan rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) dengan pemanfaatan laboratorium virtual sebagai media pembelajaran. Data yang diperoleh menunjukkan 90% guru peserta telah mampu menggunakan program laboratorium virtual, meliputi: menginstal, mengoperasikan, dan melakukan percobaan dengan laboratotium virtual. Sebesar 82-100 % peserta merasa bermanfaat mengikuti kegiatan dan RPP yang disusun memperlihatkan bahwa peserta sudah dapat memanfaatkan laboratorium virtual sebagai media pembelajaran kimia dengan prosentasi 85%-100%, serta peserta didik memberikan tanggapan positif dan hasil belajar yang baik setelah mengikuti pembelajaran kimia dengan penggunaan laboratorium virtual.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alatas, F. dan Fachrunisa, Z. 2018. An Effective Of Pogil With Virtual Laboratory In Improving Science Process Skills And Attitudes: Simple Harmonic Motion Concept. Jurnal Edusains. 10 (2), 2018, 327 – 334. Website: http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/
Astuti, I.A.D. dan Handayani, S. 2018. Penggunaan Virtual Laboratory berbasis PhET Simulation Untuk Menentukan Konstanta Wien. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika Vol. 9 No. 2 – September 2018, p66-72.
Hidayah, R, Sukarmin, Lutfi, A. 2017. Pelatihan Penggunaan Laboratorium Virtual Sebagai Media Pembelajaran Kimia Bagi Guru Di MGMP Kimia Kabupaten Banyuwangi. Jurnal ABDI. Vol.2 No.2: hal. 87 – 90.
Hikmah, N., Saridewi, N., Agung, S. 2017. Penerapan Laboratorium Virtual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Kimia dan Pendidikan (EduChemia). Vol.2 (2).
Lutfi, A. 2017. Pengembangan Media Laboratorium Virtual Bersarana Komputer Untuk Melatih Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Asam, Basa, dan Garam. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains. JPPMS, Vol. 1, No. 1, 2017 http://journal.unesa.ac.id/index.php/jppms/
Lutfi, A. and Hidayah, R. 2017. Training Science Process Skills Using Virtual Laboratory On Learning Acid, Base, And Salt. Journal of Chemistry Education Research ISSN: 2549 – 1644. Vol. 1, No. 1, December 2017. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jcer/article/view/2180/1414.
Mendikbud RI. 2014. Permendikbud No. 59, 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah, Lampiran. Jakarta: Mendikbud.
Nurhasanah, S. 2019. Statistika Pendidikan, Teori-Aplikasi dan Kasus. Malang: Salemba Humanika.
Smaldino, S. E., Lowther, D. L., and Clif, M. 2019. Instructional Technology and Media for Learning 12th Edition. United States of America: Pearson Education, Inc. All Rights Reserved.
DOI: https://doi.org/10.15408/es.v11i2.11222 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Achmad Lutfi, Sukarmin Sukarmin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
EDUSAINS. P-ISSN:1979-7281;E-ISSN:2443-1281
Â
Â