Students’ Arabic Prokem in the Modern Islamic School Environment

Zamzam Nurhuda, M. Wildan Wildan, Yasir Mubarok

Abstract


The phenomena of using Arabic language in modern Islamic boarding schools can be various since Individuals in contemporary Islamic schools tend to communicate in Arabic for formal and informal occasions, like in Gontor, East Java, a modern Islamic boarding school. The variations of using Arabic language in Gontor can be called Arabic prokem. This problem results from the interaction of speakers from various backgrounds and environments. At the same time, those circumstances make the Arabic prokem in Gontor unique for its dialect. Therefore, library research is applied in this qualitative study using qualitative descriptive as the method. The data were collected from Bahasa Arab Khas Gontor, a book by Hisyam Zaini. This book clearly describes words, sentences, forms, and expressions spoken out by students in Gontor. The result of the study shows that the Arabic prokem used by students in Gontor comes from Indonesian vocabulary, the Arabic prokem is delivered in the form of interjection, the Arabic prokem has the changes of phoneme, and the Arabic prokem has Dhamîr pattern.

Keywords


variety of languages; Arabic prokem; modern Islamic school

Full Text:

PDF

References


Abdul Chair., & Leonie, A. (2014). Sosiolinguistik Perkenalan Awal. Jakarta: Rineka Cipta.

Aryanti, Y., Indarti, M. D., & Priyanto, A. (2019). Analisis penggunaan bahasa prokem melalui media sosial whats application (wa) pada siswa sma. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 2(3), 305–312.

August, D., & Hakuta, K. (1998). Educating language-minority children. National Research Council Institute of Medicine.

Baker, C., & Jones, S. P. (1998). Encyclopedia of bilingualism and bilingual education. Multilingual Matters.

Batibo, H. M. (2005). Language decline and death in Africa. Language Decline and Death in Africa. Multilingual Matters.

Darmin, M. A. (2019). Kamus Arab Lebanon (Pasaran). Jakarta: Logpustaka.

Devianty, R. (2017). Bahasa sebagai Cermin Kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2).

Djiwandono, P. I. (2015). Meneliti itu tidak sulit: metodologi penelitian sosial dan pendidikan bahasa. Yogyakarta: Deepublish.

Fahrudin, F., & Kharisma, N. (2021). Penggunaan Bahasa Prokem dalam Novel IPA dan IPS Karya Putri Azzahra Haryanto. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 5(2).

Fauziah, L., & Suhartono, M. P. (2021). Bahasa Slang Penggemar Webtoon pada Akun Instagram@ Linewebtoon. Id. Bapala, 8(5).

Goziyah, G., & Yusuf, M. (2019). Bahasa Gaul (Prokem) Generasi Milenial dalam Media Sosial. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra.

Heru, A., & Rukiyah, S. (2019). Penggunaan Bahasa Slang di Lingkungan Kampus Universitas PGRI Palembang. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 12(1).

Ismawati, S. (2020). Kosakata Bahasa Prokem di Media Sosial Facebook Pages. BASINDO: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajarannya, 4(1).

Istiqomah, D. S., Istiqomah, D. S., & Nugraha, V. (2018). Analisis penggunaan bahasa prokem dalam media sosial. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(5).

Jannah, I. N., Faizah, H., & Septyanti, E. (2020). Bentuk Leksikon Bahasa Prokem dalam Novel Koala Kumal Karya Raditya Dika. JURNAL TUAH: Pendidikan Dan Pengajaran Bahasa, 2(1).

Jatmika, S. (2009). Urip mung mampir ngguyu: telaah sosiologis folklor Jogja. Yogyakarta: Kanisius.

Juanda, J. (2012). Bahasa Prokem dan pembelajaran bahasa Indonesia. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 8(1).

Khoirurrohman, T., & Abdan, M. R. (2020). Analisis Pemakaian Variasai Bahasa Slang Pada Remaja Desa Kalinusu: Kajian Sosiolinguistik. Jurnal Ilmiah Semantika, 1(02).

Kimbal, R. W. (2015). Modal sosial dan ekonomi industri kecil: Sebuah studi kualitatif. Yogyakarta: Deepublish.

Kompri, M. P. I. (2018). Manajemen & Kepemimpinan Pondok Pesantren. Prenada Media.

Kurniawati, R. W. (2013). Pembentukan Bahasa Prokem pada Penutur Bahasa di Yogyakarta. Skriptorium, 1(2).

Marcus, S. (2007). Words and languages everywhere. Monza: Polimetrica.

Margiyanti, R., & Yuliayanto, A. (2021). Bahasa Slang dalam Akun Instagram@ Moodreceh. id. Bapala, 8(06).

Nasution, Z. (2007). Bahasa sebagai alat komunikasi politik dalam rangka mempertahankan kekuasaan. Sodality: Jurnal Sosiologi Pedesaan, 1(3).

Noermanzah, N. (2019). Bahasa sebagai alat komunikasi, citra pikiran, dan kepribadian. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra.

Nugrawiyati, J. (2014). Penggunaan Variasi Bahasa dalam Pembelajaran Bahasa Arab. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 2(2).

Putra, A. S., & Hartanto, B. H. (2020). Penggunaan Bahasa Prokem pada Media Sosial Whats App Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Tangerang. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1).

Rao, K. S., Reddy, V. R., & Maity, S. (2015). Language identification using spectral and prosodic features. Springer.

Rosalina, R., Auzar, A., & Hermandra, H. (2020). Penggunaan Bahasa Slang di Media Sosial Twitter. JURNAL TUAH: Pendidikan Dan Pengajaran Bahasa, 2(1).

Ross, S. D. (1994). The Limits of Language. Fordham: Fordham Univ Press.

Rumagit, T. C., & Rambing, R. (2020). Penggunaan Slang Bahasa Inggris Oleh Anak Muda di Kota Malang. Jurnal Elektronik Fakultas Sastra Universitas Sam Ratulangi, 9.

Setiawan, H. (2019). Bahasa slang di angkringan Kabupaten Ponorogo. Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra, 10(1).

Setiawan, H. (2018). Bahasa Slang Sebagai Acaman Nilai Karakter. Seminar Nasional Pendidikan Dan Kewarganegaraan IV.

Sugiarto, E. (2017). Menyusun proposal penelitian kualitatif: Skripsi dan tesis: Suaka media. Diandra Kreatif.

Suhardianto, S., & Suryani, M. S. (2018). Penggunaan Bahasa Slang Remaja dari Masa Ke Masa Di Batam. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial dan Teknologi (SNISTEK), 1.

Sulaeman, A. (2019). Bahasa Slang Generasi Muda dalam Media Sosial di Era Milenial. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra.

Susanto, B. (2008). Membaca Postkolonialitas (di) Indonesia. Yogyakarta: Kanisius.

Swandy, E. (2017). Bahasa Gaul Remaja dalam Media Sosial Facebook. Jurnal Bastra, 1(4).

Ulandari, M. (2018). Bahasa Slang dalam Komunitas Hallyu Wave. Jurnal Unesa, 1(1).

Wekke, I. S. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Madrasah Minoritas Muslim. Yogyakarta: Deepublish.

Wicaksono, L. (2016). Bahasa dalam Komunikasi Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(2).

Yusuf, A. M. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & penelitian gabungan. Jakarta: Prenada Media.

Zaini, H. (2013). Bahasa Arab Khas Gontor. Jakarta: Bunyan.




DOI: https://doi.org/10.15408/a.v10i1.28956 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

CrossRef ebsco DOAJ sinta Google Scholar Advanced Sciences Index (ASI) MoraRef MoraRef


 

License

© Copyright CC BY-SA

web analytics View My Stats

Arabiyat, p-ISSN: 2356-153X, e-ISSN: 2442-9473