Analysis of Language Errors Syntactic Review for the Tarkîb Washfî Category in the Student Thesis

Tulus Musthofa, Nafisatun Nisa, Abd Rauf Hassan

Abstract


This study aims to discover the mistakes in understanding and using Arabic grammatical rules, especially in the syntactic review of the as-shîfah wa al-maushûf category in the Arabic education student thesis (PBA). The research object is only limited to the discussion chapter, which results from the author's ideas and expressions as outlined in Arabic writing. This type of research is descriptive qualitative research with content analysis, which aims to examine, describe and evaluate the language errors of S1 PBA students at Sunan Kalijaga State Islamic University for 2020-2021. The results show that the most errors at the as-shîfah wa al-maushûf occur in the mudzakkar wa mu'annats rule than the rule nakirah wa ma'rifah. Factors that cause errors occur due to a lack of mastery of language and writing rules and the absence of intensive writing practice. The solution offered is to train to write intensively and explore the knowledge needed to support the writing skills (mahârah al-kitâbah).

Keywords


language error analysis; syntactic; Tarkîb Washfî; Arabic script

Full Text:

PDF

References


Abas, M. (2012). Silsilat Al-lissan, Arabic For Non-Native Speakers. Markaz Al-Lissan Al-Umm.

Abdullah, A. H., Fitriyana, A., & Alfan, M. (2021). Analisis Kesalahan Sintaksis dan Morfologi pada Video Lomba Debat Bahasa Arab. El Ibtikar, 10(1).

Ahyar, H. (2018). Penguasaan Mufrādat dan Qawā’id Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2).

Rosyidah, A., & Basid, A. (2017). Analisis Diagnostik Kesulitan Belajar Maharah Al-Kitabah Mahasiswa Jurusan Bahasa Dan Sastra Arab Angkatan 2015universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa I, 5.

Madkur, A. A. (2000). Tadris Funun al-Lughah al-'Arabiyyah. Dar al-Fikr Al-‘Araby.

Ammar, A. (2016). Urgensi Kebijakan Skripsi Berbahasa Arab Sebagai Media Peningkatan Mutu Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab. Al Mahara Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1).

Arifatun, N. (2012). Kesalahan Penerjemahan Teks Bahasa Indonesia Ke Bahasa Arab Melalui Google Translate (Studi Analisis Sintaksis). Lisanul’ Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 1(1).

Cahyaningrum, W. (2021). Analisis kesalahan berbahasa pada karya tulis siswa kelas XI SMA Negeri 1 Andong Kabupaten Boyolali. Bahasa, 6(11).

Fina Sa’adah. (2016). Analisis Kesalahan Berbahasa dan Peranannya dalam Pembelajaran Bahasa Asing. Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 14(1).

Hani’ah. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab pada skripsi mahasiswa jurusan Bahasa dan sastra Arab. Jurnal Arabi, 3(1).

Tarigan, H. G. (2010). Pengajaran Analisis Kesalahan berbahasa. Aneka.

Hidayah, I., & Asyrofi, S. (2018). Analisis Kesalahan Sintaksis Pada Buku Teks Durus al- Lughah al-Arabiyah ‘Ala Thariqah al-Mubasyarah Al-Mutakammilah. Al Mahāra Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2).

Johan, G. M. (2013). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Dalam Proses Diskusi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 18(1).

Kamaludin, I. (2019). Kesalahan Sintaksis Pada Skripsi Mahasiswa S1 UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. An Nas Jurnal Humaniora, 3(1).

Machmud, M. (2016). Tuntunan Penulisan Tugas Akhir Berdasarkan Prinsip Dasar Penelitian Ilmiah. Nucleic Acids Research, 1.

Maksudin., Shodiq, M. J., Baroroh, U., Muhajir., Paraita, N. P., & Hanifah, F. (2015). Pedoman Penulisan Skripsi Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. UIN Sunan Kalijaga.

Mantasian, Y. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa (Sebuah Pendekatan dalan Pengajaran Bahasa). Deepublish.

Misdawati, M. (2019). Analisis Kontrastif dalam Pembelajaran Bahasa. `A Jamiy : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 8(1).

Muhadjir, N. (1998). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rake Sarasin.

Muliansyah, A., & Baroroh, R. U. (2020). Interferensi Gramatika Maharah Kitabah dan Penyebabnya Pada Mahasiswa Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 4(1).

Nufus, H. (2019). Upaya Optimalisasi Maharah Kitabah Melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Materi Al-Jumlah. Didaktika, 12(1).

Nuha, U. (2013). Buku Lengkap Kaidah-Kaidah Nahwu. Diva Press.

Nurkholis, N. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Bahasa Arab. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 1(1).

Nurman, M. (2019). Evaluasi Manajemen Jurusan dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Skripsi Berbahasa Arab Mahasiswa Jurusan PBA FTK UIN Mataram. El Tsaqafah, 18(1).

Pardosi, J. D., Br. Karo, R. E. V., Sijabat, O. A. S., Pasaribu, H., & Tarigan, N. W. P. (2019). An Error Analysis of Students in Writing Narrative Text. Linguistic, English Education and Art (LEEA) Journal, 3(1).

Rathomi, A. (2020). Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. TARBIYA ISLAMICA Jurnal Keguruan Dan Pendidikan Islam, 1(1).

Sari, M., & Asmendri. (2018). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA, 2(1).

Sarwono, J. (2006). Metode Kuantitatif dan Kualitatif. Graha Ilmu.

Suharto, T., & Ahmad Fauzi. (2017). Analisis kesalahan sintaksis dalam buku teks Bahasa Arab untuk perguruan tinggi keagamaan islam. Jurnal Arabiyat, 4(1).

Sukmadinata, N. S. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosda Karya.

Supardi, S., Hadi, S., Poedjosoedarmo, S., & Suhandano, S. (2017). Tipe-Tipe Kesalahan Konkordansi Gramatikal Sintaksis Pada Frasa Bahasa Arab. Bahasa Dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni Dan Pengajarannya, 45(1).

Syalby, A. (1957). An-Nahwu wa As-Sharfu wa At-Tathbiqu ‘Alaiha. Kairo.

Musthofa, T., & Rosyadi, F. I. (2020). Actualization Of Behavioral Theory In Learning Arabic Speaking Skills At The Madrasah Aliyah Level. Universal Journal Of Educational Research, 8(12).

Musthofa, T., & Azizah, S. (2020). The Intonation Pattern Of Interrogative Sentences And Its Implications On The Learning Of Maharoh Al-Kalam Among Arabic Language Educations Students. GIAP Journal, 8(1).

Umroh, I. L. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab Mahasiswa Universitas Islam Darul ‘Ulum Lamongan Jurusan Pendidikan Bahasa Arab. DAR EL-ILMI: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 5(2).




DOI: https://doi.org/10.15408/a.v9i1.24413 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

CrossRef CrossRef DOAJ sinta Google Scholar Advanced Sciences Index (ASI) MoraRef MoraRef


 

License

© Copyright CC BY-SA

web analytics View My Stats

Arabiyat, p-ISSN: 2356-153X, e-ISSN: 2442-9473