BAGAIMANA MODEL MEANS END ANALYSIS (MEA) MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA BERDASARKAN SELF CONFIDENCE?
Abstract
Abstract
Mathematical communication ability is one of the abilities students must have to solve mathematical problems. This study aims to analyze the effect of the means-end analysis learning model on students' mathematical communication skills in terms of self-confidence. The experimental research used a factorial experimental design. The population of this research is grade XI students at one of the SMAN in Kerinci, as many as 6 classes. The sampling technique used cluster random sampling, class XI.4 as the experimental class and class XI.3 as the control class. Data collection techniques include a mathematical communication skills test and a self-confidence questionnaire. The data analysis technique used descriptive analysis and a two-way ANOVA test. The results showed differences in mathematical communication skills between students who followed the means-end analysis learning model and students who followed the Direct learning model. There were differences in mathematical communication skills between students who had high, medium, and low self-confidence, and there was no interaction effect between the means-end analysis learning model and self-confidence on students' mathematical communication skills.
Abstrak
Kelmampulan komulnikasi matelmatis menjadi salah satu kemampuan yang harus dimiliki siswa untuk melnyellelsaikan permasalahan matelmatis. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh model pembelajaran means end analysisterhadap kemampuan komunikasi matematis siswa ditinjau dari self confidence. Penelitian eksperimen menggunakan factorial eksperiment design. Populasi penelitian ini siswa kelas XI di salah satu SMAN di Kerinci sebanyak 6 kelas. Teknik pengambilan sampel menggunakan cluster random sampling, kelas XI.4 sebagai kelas eksperimen dan kelas XI.3 sebagai kelas kontrol. Teknik pengumpulan data berupa tes kemampuan komunikasi matematis dan angket self confidence. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif dan uji anova dua arah. Hasil penelitian menunjukkan terdapat perbedaan kemampuan komunikasi matematis antara siswa yang mengikuti model pembelajaran means end analysisdengan siswa yang mengikuti model pembelajaran Langsung, terdapat perbedaan kemampuan komunikasi matematis antara siswa yang memiliki self confidence tinggi, sedang, dan rendah, dan tidak terdapat pengaruh interaksi antara model pembelajaran means end analysis dan self confidence terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa.
Keywords
References
Ahmad, M., Rohani, Siregar, A. U., & Sabri. (2022). Pendidikan Matematika Realistik untuk Membelajarkan Kreativitas dan Komunikasi Matematika. PT. Nasya Expending Management.
Amral. (2020). Penerapan Everyone is A Teacher Here (ETH) melalui Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Guepedia.
Arfani, A. K., Hidayah, I., & . D. (2022). Mathematics Communication Skill Analysis in Means-End-Analysis Learning Assisted with Manipulative Property (APM) and Application Based on Self-Efficacy. International Journal of Research and Review, 9(1), 151–160. https://doi.org/10.52403/ijrr.20220120
Arina, J., & Nuraeni, R. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas X SMK di Ponpes Nurul Huda. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 315–324. https://doi.org/10.31980/plulsminuls.v2i2.1877
Aris Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.
Aulia Ashaningtyas, N., & Nia Sania Effendi, K. (2023). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP pada Materi Aljabar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 308–317.
Dwi Wijayanto, A., Nurul Fajriah, S., & Wahyu Anita, I. (2018). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa smp pada materi segitiga dan segiempat. J-Cup.Org, 2(1), 97–104. http://j-culp.org/indelx.php/celndelkia/articlel/vielw/36
Ernawati, Zulmaulida, R., Saputra, El., Munir, M., Zanthy, L. S., Rusdin, Wahnyuni, M., Irham, M., Akmal, N., & Nasruddin. (2021). Problematika Pembelajaran Matematika. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Ika Nurhaqiqi Noviyana, Nuriana Rachmani Dewi, R. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Self-Confidence. Journal.Unnes.Ac.Id, 2, 704–709. https://joulrnal.ulnnels.ac.id/sjul/indelx.php/prisma/articlel/vielw/29241
Juanda, M., Johar, R., & Ikhsan, dan M. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematis Siswa SMP melalui Model Pembelajaran Means-ends Analysis (MeA). Diterbitkan Oleh Jurusan Matematika FMIPA UNNES, 5(November), 2086–2334.
Karolus Sanononi Sarumaha, Rohpinus Sarumaha, E. G. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi SPLDV di Kelas VIII SMPN 3 Maniamolo Tahun Pembelajaran 2020/2021. AFOREl: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1).
Lubis, R. N., & Rahayu, W. (2023). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Self Confidence Siswa Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 5(2), 65–77. https://doi.org/10.21009/jrpmj.v5i2.23087
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Repulblik Indonesia. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Repubik Indonesia Nomor 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah.
Mieke mandagi. (2020). Book Chapter Inovasi Pembelajaran Di Pendidikan Tinggi. In Means-End Analysis (MEA) (p. 55). Deepublish.
Nanang, H., & Cucu Suhana. (2012). Konsep Strategi Pembelajaran. PT Refika Aditama.
NCTM. (2020). National Council of Teachers of Mathematics. The Arithmetic Teacher, 29(5), 59. https://doi.org/10.5951/at.29.5.0059
Sari, Y. N. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Means Ends Analysis Menggunakan Media Video Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 3 Pagar Alam. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 5(1), 89–103. https://doi.org/10.36706/jp.v5i1.5640
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.
Suyitno, H. (2017). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Berdasarkan Self-Efficacy Siswa pada Model Pembelajaran Mea. Ujmer, 6(2), 251–258. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujmer
Utomo, B., & Prastiti, T. D. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Means Ends Analysis ( MEA ) pada Pembelajaran Matematika. 9(2), 169–178. https://doi.org/10.30653/003.202392.12
DOI: 10.15408/ajme.v6i2.42870
Refbacks
- There are currently no refbacks.