THE STRATEGY OF METACOGNITION TO IMPROVE PROBLEM SOLVING COMPETENCY IN KINETIC THEORY OF GASES

Nur Arviyanto Himawan, Winarti Winarti

Abstract


STRATEGI METAKOGNISI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATERI TEORI KINETIK GAS

Abstract

Metacognition is the most important part of problem solving, in which students control consciously the cognition activity in planning, monitoring and evaluating the physics problem solving. The purpose of this research is to know the influence of metacognition strategies to problem solving ability. This research is quasi experiment with nonequivalent control grup design. The sample consist of class XI MIPA 1 as a control class and XI MIPA 2 as experiment class. The test technique used is form of a description sheet to obtain problem solving skill data, while the nontest technique used is form of an observation sheet to obtain learning activity data. Problem solving skill data is analyzed by quantitative method using descriptive statistic. The result of  research indicates that there is an influence of metacognition strategies to student problem solving skill. There is an increase in problem solving ability in experiment class with 0.61 of N-Gain grade (medium), which is higher than control class. Observation result indicates that student learning activity in experiment class is higher than that in control class.

Abstrak

Metakognisi merupakan bagian penting dalam proses pemecahan masalah, dimana siswa secara sadar mengontrol aktivitas kognisi dalam merencanakan, memantau serta mengevaluasi pemecahan masalah fisika. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh strategi metakognisi terhadap kemampuan pemecahan masalah. Penelitian ini merupakan eksperimen semu (quasi experiment) dengan nonequivalent control grup design. Sampel terdiri dari kelas XI MIPA 1 sebagai kelas kontrol dan XI MIPA 2 sebagai kelas eksperimen. Digunakan teknik tes berupa lembar soal uraian untuk memperoleh data kemampuan pemecahan masalah, dan teknik non tes berupa lembar observasi untuk memperoleh data tentang aktivitas belajar. Data kemampuan pemecahan masalah dianalisis dengan metode kuantitatif menggunakan statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh strategi metakognisi terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa. Terdapat peningkatan kemampuan pemecahan masalah pada kelas eksperimen dengan nilai N-Gain sebesar 0,61 (sedang), yang lebih tinggi dibandingkan kelas kontrol. Hasil observasi menunjukkan aktivitas belajar siswa kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan kelas kontrol.

 


Keywords


Strategi Metakognisi; Metacognition Strategy; Problem Solving Skill; Kinetic Theory of Gas; Kemampuan Pemecahan Masalah; Teori Kinetik Gas

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15408/es.v10i2.8021

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


@ EDUSAINS.  P-ISSN:1979-7281;E-ISSN:2443-1281

This is an open access article under CC-BY-SA license

 

Web Analytics Made Easy - StatCounter View My Stats