Developing Creativity and Entrepreneurial Values in High School Student through Project Based Learning Model On Biotechnology Concept

Rida Oktorida Khastini, Yayu Maria Ulfah, Ika Rifqiawati

Abstract


PENGEMBANGAN KREATIVITAS DAN NILAI-NILAI WIRAUSAHA DI SISWA SEKOLAH TINGGI MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK PADA KONSEP BIOTEKNOLOGI

Abstract

This research focused on determining the influence of project-based learning model oriented to bioentrepreneurship for XII grade student’s creativity and entrepreneurial values on conventional biotechnology sub topic. This research used quasi experimental method and the posttest only control group design. The sample was XII science 2 as experimental class and XII science 1 as control class chosen by random sampling. The data collected by using creative thinking ability test, creative product valuation rubric, observation sheet and entrepreneurial values questionnaire. The hypothesis analysed by using t-test which obtained the significance of creative products was 0,000 < 0,05 and the creative thinking ability was 0,001 < 0,05, so it would be concluded that project-based learning model oriented to bioentrepreneurship effected on student creativity. As for the significance of entrepreneurial values from the observation sheet was 0,000 < 0,05 and the questionnaire was 0,019 < 0,05, so it would be concluded that project-based learning model oriented to bioentrepreneurship effected on student’s entrepreneurial values. Correlation analysis concluded that there was a correlation between them, with the value of correlation coefficient was 0,195. The result of linear regression test showed that creativity contributed about 3% to student’s entrepreneurial values.

Abstrak

Penelitian ini berfokus pada menentukan pengaruh model pembelajaran berbasis proyek yang berorientasi pada bioentrepreneurship untuk kreativitas dan nilai-nilai kewirausahaan siswa kelas XII pada sub topik bioteknologi konvensional. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen semu dan desain kelompok kontrol posttest. Sampel adalah XII sains 2 sebagai kelas eksperimen dan XII sains 1 sebagai kelas kontrol yang dipilih secara acak. Data dikumpulkan dengan menggunakan tes kemampuan berpikir kreatif, rubrik penilaian produk kreatif, lembar observasi dan kuesioner nilai kewirausahaan. Hipotesis dianalisis dengan menggunakan uji-t yang diperoleh signifikansi produk kreatif adalah 0,000 <0,05 dan kemampuan berpikir kreatif 0,001 <0,05, sehingga dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran berbasis proyek yang berorientasi pada bioentrepreneurship berpengaruh pada siswa kreativitas. Adapun signifikansi nilai kewirausahaan dari lembar pengamatan adalah 0,000 <0,05 dan kuesioner adalah 0,019 <0,05, sehingga dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran berbasis proyek yang berorientasi pada bioentrepreneurship berpengaruh pada nilai-nilai kewirausahaan siswa. Analisis korelasi menyimpulkan bahwa ada korelasi di antara mereka, dengan nilai koefisien korelasi adalah 0,195. Hasil uji regresi linier menunjukkan bahwa kreativitas berkontribusi sekitar 3% terhadap nilai kewirausahaan siswa.


Keywords


Project-based Learning Model; Model Pembelajaran Berbasis Proyek; Bioentrepreneurship; Kreativitas; Nilai Wirausaha; Sub Topik Bioteknologi Konvensional; Bioentrepreneurship; Creativity; Entrepreneurial Values; Conventional Biotechnology Sub Topic

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15408/es.v10i2.7303

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


@ EDUSAINS.  P-ISSN:1979-7281;E-ISSN:2443-1281

This is an open access article under CC-BY-SA license

 

Web Analytics Made Easy - StatCounter View My Stats