AN EFFECTIVE OF POGIL WITH VIRTUAL LABORATORY IN IMPROVING SCIENCE PROCESS SKILLS AND ATTITUDES: SIMPLE HARMONIC MOTION CONCEPT

Fathiah Alatas, Ziah Fachrunisa

Abstract


EFEKTIVITAS POGIL DENGAN LABORATORIUM VIRTUAL DALAM PROSES MENINGKATKAN KETERAMPILAN DAN SIKAP ILMU PENGETAHUAN: KONSEP MOTION MOTION SIMPLE HARMONIC

 

Abstract

Simple harmonic motion is a concept that often involve complex and difficult equations, so that students can’t construct knowledge of the concept. This research applies POGIL with a virtual laboratory, where students are encouraged to construct the concept and emphasize collaborative learning with different roles. Virtual laboratory allows students to explore and establish students’ science process skills and attitude. This study used a quasi experiment with nonequivalent control group design. Therefore, this study has add to the practical knowledge to develop science process skills and establish a positive attitudes of students toward science.

Abstrak

Gerak harmonik sederhana merupakan konsep yang sering melibatkan persamaan yang rumit dan dianggap sulit, sehingga siswa tidak dapat membangun pengetahuan terhadap konsep. Penelitian ini menerapkan model POGIL dengan virtual laboratorium, dimana siswa didorong untuk mengkontruksi konsep dan menekankan belajar kolaboratif dengan peran berbeda. Virtual laboratorium memudahkan siswa untuk bereksplorasi. Ini menumbuhkan keterampilan proses sains serta sikap ilmiah siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi eksperiment dengan desain nonequivalent control group. Oleh karena itu, penelitian ini menambah pengetahuan praktis untuk mengembangkan keterampilan proses sains dan menumbuhkan sikap positif siswa terhadap sains.


Keywords


Model POGIL; Virtual Laboratorium;POGIL; Virtual Laboratory; Science Process Skills; Scientific Attitude; Simple Harmonic Motion; Keterampilan Proses Sains; Sikap Ilmiah; Gerak Harmonik Sederhana

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15408/es.v10i2.10239

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


@ EDUSAINS.  P-ISSN:1979-7281;E-ISSN:2443-1281

This is an open access article under CC-BY-SA license

 

Web Analytics Made Easy - StatCounter View My Stats