The Role of Mahad Al-Zaytun in Instilling Tolerance and Peace Values in Grade 5 Students of Madrasah Ibtidaiyah Mahad Al-Zaytun
Abstract
Education is one of the strategic ways to shape the character of young people who love harmony and peace, especially in a diverse society. Ma'had Al-Zaytun, as an Islamic educational institution, places tolerance and peace as the core of its curriculum. This research aims to analyze the role of Ma'had Al-Zaytun in instilling the values of tolerance and peace in grade 5 students of Madrasah Ibtidaiyah Ma'had Al-Zaytun. This research uses a qualitative approach with a descriptive method. We obtained data from journals, articles, and other sources. The results showed that Ma'had Al-Zaytun has a learning program integrated with tolerance values, such as respect for differences, cooperation between individuals, and interfaith dialogue. These values are instilled through formal classroom activities, daily habituation, and extracurricular activities that encourage student interaction in a peaceful atmosphere. This research concludes that Ma'had Al-Zaytun has succeeded in creating an educational environment that supports the development of tolerance and peace. The findings contribute to the development of relevant educational models in building a harmonious multicultural society.
Keywords: Tolerance; Peace; Character Education; Mahad Al-Zaytun
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Z. (2019). Pembangunan pendidikan perdamaian dari sekolah: Pendekatan gerakan sosial. Suhuf, 31(2), 187–206.
Ahmad, H. A., & Najicha, F. U. (2023). Peran pendidikan kewarganegaraan dalam membangun sikap toleransi beragama pada mahasiswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan.
Anggita, I. S., & Suryadilaga, M. A. (2021). Mengajarkan rasa toleransi beragama pada anak usia dini dalam perspektif hadis. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1), 110–118.
Ansyori, A. (2024). Peran pendidikan Islam dalam mendorong perdamaian dan toleransi di masyarakat multikultural. Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 2, 12–18. https://doi.org/10.62070/kaipi.v2i1.50
Ardaninggar, A., Rifqoh, F., Alfarizi, Z., & Yulianto, M. (2024). Implementasi sikap toleransi di lingkungan Pondok Pesantren Sunan Pandanaran. Arus Jurnal Sosial dan Humaniora, 4, 501–508. https://doi.org/10.57250/ajsh.v4i2.393
Azmi, R., & Kumala, A. (2019). Multicultural personality pada toleransi mahasiswa. TAZKIYA: Journal of Psychology, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.15408/tazkiya.v7i1.13493
Dariyani, S., Iswandi, I., & Humairoh, I. (2024). Penerapan pendidikan karakter toleransi bagi siswa kelas V Madrasah Ibtidaiyah Ma’had Al-Zaytun. Cendekia Pendidikan, 4(4), 50–54.
Eni, Z., & Syuaib, I. (2024). Model pengajaran perdamaian berbasis Al-Qur’an. Bandung: Penerbit Gunung Djati Publishing.
Hanifa, A. A., Rohmah, S. N., & Al-madani, F. (2024). Analisis peran Syaykh Al-Zaytun dalam pendidikan toleransi di Mahad Al-Zaytun antarumat beragama dan memperkuat semangat persatuan di tengah keragaman. Comserva, 1(4). https://doi.org/10.59141/comserva.v3i03.835.4
Hasanah, A. F., Utami, D., & Fanirin, M. H. (2023). Implementasi nilai-nilai pendidikan karakter melalui budaya sekolah di MI Ma’had Al-Zaytun. Jurnal Anfa, 2(3), 1. http://jurnal.anfa.co.id
Helmiati. (n.d.). Implementasi pendidikan perdamaian (peace education) dalam rangka transformasi konflik di Thailand Selatan.
Hidayat, N. (2017). Nilai-nilai ajaran Islam tentang perdamaian (kajian antara teori dan praktek). Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17(1), 15–24.
Kadarusman. (2023). Eksistensi kiprah Al Zaytun dalam mengembangkan toleransi dan perdamaian berlandaskan Pancasila secara universal. Relinesia: Jurnal Kajian Agama dan Multikulturalisme Indonesia, 2(1), 1.
Kamal, K. A. (2023). Implementasi sikap toleransi siswa di sekolah dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar.
Khadiza, S., & Aswin, D. (2024). Kehidupan toleransi umat beragama ditinjau dari aspek sosial budaya masyarakat Desa Kojagete Kecamatan Alok Timur Kabupaten Sikka. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan (JKPPK), 2(1), 4. https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i1.312
Kumalasari, A., & Salim, M. N. (2022). Nilai-nilai pendidikan karakter toleransi dalam perspektif KH. Hasyim Asy’ari. Al Tadib: Jurnal Ilmu Pendidikan.
Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Peran guru dalam menanamkan nilai toleransi pada anak usia dini di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705.
Puspita, A., & Harfiani, R. (2024). Penerapan pembiasaan positif dalam upaya meningkatkan karakter anak. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Rohmah, S., Sukemi, Suniyati, & Setiabudi, D. I. (2023). Peran pendidikan di Mahad Al-Zaytun dalam memperkuat peradaban Islam. Relinesia: Jurnal Kajian Agama dan Multikulturalisme Indonesia, 2(1), 1–6.
Supriyanto, A., & Wahyudi, A. (2017). Skala karakter toleransi: Konsep dan operasional aspek kedamaian, menghargai perbedaan dan kesadaran individu. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(2), 61. https://doi.org/10.25273/counsellia.v7i2.1710
Tabroni, R. (2019). Sistem pendidikan satu pipa Ma’had Al-Zaytun Indramayu. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 13(2), 351–368. https://doi.org/10.21043/edukasia.v13i2.3580
Tsalisa, H. (2024). Peran pendidikan dalam meningkatkan rasa toleransi beragama di kalangan siswa sekolah dasar. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2, 39–49. https://doi.org/10.60126/maras.v2i1.125
Yasir, M. (2014). Makna toleransi dalam Al-Qur’an. Jurnal Ushuluddin, 22(2), 170–180.
Ziatohri, & Nadiah, H. (2024). Konsep perdamaian perspektif Al-Qur’an dan Tripitaka. Jurnal Ruhul Islam, 2, 22–44. https://doi.org/10.33476/jri.v2i2.206
DOI: https://doi.org/10.15408/sjsbs.v12i2.45754
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.