Klasifikasi Ilmu Menurut Ibn Sina

Nur Khasanah, Achmad Irwan Hamzani, Havis Aravik

Abstract


Abstract

This thesis addresses the classification of knowledge by Ibn Sina. The goal of this thesis was to decide the classification of knowledge according to Ibn Sina and to what degree the position and effect of Ibn Sina's thinking on the growth of science in Islam. This research is a qualitative literature-based study (library research). The method used is analytical, qualitative, with the goal of presenting a definition or explaining the present reality or what is happening or the current reality of the object under study. The results of this study show that the classification of knowledge according to Ibn Sina divides knowledge into two, namely theoretical knowledge (hikmah nadzariah) which seeks to purify the soul through ma'rifat. What this information requires is the discussion of the questions of metaphysics (divinity), mathematics (riyadhiyah) and physics (thabi'iyah). Second, the functional sciences ('Amaliah'). Included in the area of practical science, such as ethics (Khuluqiyah), regulating family relationships in the household, economics (Tadbir al-Manzil), regulating the association of people within the state (Tadbir al-Madinah) and prophethood (syari'ah).

Keywords; Ibn Sina, Classification of Science, theoretical science, practical science.

 

Abstrak

Studi ini membahas tentang klasifikasi ilmu menurut Ibn Sina. Dengan tujuan untuk mengetahui klasifikasi ilmu menurut Ibn Sina dan sejauh mana peran dan pengaruh pemikiran Ibn Sina terhadap perkembangan ilmu pengetahuan dalam Islam. Studi merupakan studi kualitatif berbasis kepustakaan (library research). Pendekatan yang digunakan adalah deskriptif kualitatif yang bertujuan untuk memberi gambaran atau mendeskripsikan kenyataan yang ada atau apa yang terjadi atau kenyataan sebenarnya pada obyek yang diteliti. Hasil penelitian ini memperlihatkan bahwa klasifikasi ilmu menurut Ibn Sina ilmu terbagi menjadi dua, yaitu ilmu teoritis (hikmah nadzariyah) bertujuan untuk membersihkan jiwa melalui ma’rifat. Yang termasuk ilmu ini adalah membahas masalah-masalah metafisika (ketuhanan), matematika (riyadhiyah), dan fisika (thabi’iyah). Kedua, ilmu-ilmu praktis (‘Amaliyah). Termasuk dalam bidang ilmu-ilmu praktis seperti etika (Khuluqiyah), mengatur pergaulan keluarga dalam rumah tangga, ekonomi (Tadbir al-Manzil), mengatur pergaulan umat dalam negara (Tadbir al-Madinah) dan kenabian (syari’ah).

Kata Kunci; Ibn Sina, Klasifikasi Ilmu, Ilmu teoritis, ilmu praktis.


Full Text:

PDF

References


‘Aroqi, Muhammad ‘Atof, 1991. Al-Falsafah At-Tobi’iyatu ‘Inda Ibn Sina, Mesir: Dar al-Ma’arif.

Al-Faruqi, Achmad Reza Hutama , 2015. “Konsep Ilmu dalam Islam”, Jurnal Kalimah, Vol. 13, No. 2, September 2015.

Al-Iraqy, Muhammad Athif, 1978, al-Falsafat al-Islamiyyat, Kairo: Dar al-Ma'arif.

Anwar, Muhammad, 2017. Filsafat Pendidikan, Jakarta: Kencana.

Aravik, Havis , 2018. Mengenal Filsafat Umum, Palembang: Rafah Press.

Arsyad, Azhar, “Buah Cemara Integrasi dan Interkoneksitas Sains dan Ilmu Agama”, Hunafa: Jurnal Studia Islamika, Vol. 8, No.1, Juni 2011.

Assyaukanie, Lutfi, 2016. “Ibn Sina dan Ibn Rushd Dalam Filsafat Eropa Abad Pertengahan”, Makalah, Komunitas Salihara.

Baharuddin, Ahmad, 2015. “Ibn Sina dan Pemikiran Teori Emanasi”, Jurnal Adabiyah, Vol. 15, Nomor 5, 2015.

Buchori, Didin Saefuddin, 2009. Sejarah Politik Islam, Jakarta: Pustaka Intermasa.

Dwijo, Al Quddus Nofiandri Eko Sucipto, 2014. “Pengembangan Iptek dalam Tinjauan Hukum Islam”, Jurnal Pendidikan Agama Islam, Volume 2, Nomor 1, Mei 2014,.

Falah, Riza Zahriyal, 2015. “Filsafat Islam dalam Ilmu Ushul Fiqih”, Yudisia, Vol. 6, No. 2, Desember 2015.

Ginnis, Jon Mc, 2010. Avicenna (Great Medieval Thinkers), NewYork: Oxford University.

Gozali, Mukhtar, 2016. “Agama dan Filsafat dalam Pemikiran Ibnu Sina”, Jaqfi; Jurnal Aqidah dan Filsafat Islam, Vol. 1, No. 2, 2016.

Herwansyah, 2017. “Pemikiran Filsafat Ibn Sina”, el-fikr, Vol 1 No 1 Tahun 2017.

Ibn Sina, Abu ‘Ali al-Husin ibn ‘Ali, 1994. Al-Siyasah fi al-Tarbiyah, Mesir: Dar al-Ma’arif.

Khotimah, Khusnul, 2014. “Paradigma dan Konsep Ilmu Pengetahuan Dalam Al-Qur`an”, Episteme, Volume 9, Nomor 1, Juni 2014.

Lidinillah, Mustafa Anshori, dkk, 2006. Pendidikan Agama Islam, Yogyakarta: Badan Penerbit Filsafat UGM.

Mustofa, Imron, 2017. “Konsep Kebenaran Ibnu Sina, Kalimah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, Vol. 15, No. 1, Maret 2017.

Nata, Abudin, 2018. Islam dan Ilmu Pengetahuan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Nasr, Seyyed Hossein, 1964. Three Muslim Sages, Cambridge: Harvard University Press.

Nur, Abdullah, 2009. “Ibnu Sina; Pemikiran Filsafatnya Tentang Al-Fayd, Al-Nafs, Al-Nubuwwah, dan Al-Wujud”, Jurnal Hunafa, Vol. 6, No.1, April 2009.

Putra, Aris Try Andreas, 2015. “Pemikiran Filosofis Pendidikan Ibn Sina”, Literasi, Volume VI, No. 2, Desember 2015.

Rukmana, Aan, 2013. Ibn Sina Sang Ensiklopedik, Pemantik Pijar Peradaban Islam, Jakarta: Dian Rakyat.

Salleh, Sakinah, dan Rahimah Embong, 2017. “Educational Views of Ibnu Sina”, Al-Irsyad: Journal of Islamic And Contemporary Issues, Vol. 2, No. 1, June 2017.

Soleh, Ahmad Khudori (ed), 2003, Pemikiran Islam Kontemporer, Yogyakarta: Jendela.

Sulaiman, Asep, 2016. Mengenal Filsafat Islam, Bandung: Yrama Widya.

Tholkhah, Imam dan Ahmad Barizi, 2004. Membuka Jendela Pendidikan; Mengurai Akar Tradisi dan Integrasi Keilmuwan Islam, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i11.17739 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.