INTRODUCTION OF HOUSES OF WORSHIP TO INSTILL THE VALUES OF RELIGIOUS MODERATION FOR GROUP B STUDENTS IN KINDERGARTEN KARTIKA XX-12
Abstract
Instilling the values of religious moderation from an early age is a strategic step in forming a tolerant and inclusive character in children. This study aims to describe the introduction of houses of worship as a medium for learning the values of religious moderation in group B students in Kartika XX-12 Kindergarten. The approach used is a qualitative approach with a descriptive method. Introduction activities are carried out through various methods, such as illustrated stories, virtual visits to houses of worship (mosques, churches, temples, and monasteries), and simple discussions tailored to the child's developmental level. The results of the activity showed that children began to get to know various types of houses of worship along with their social functions and noble values contained in them, such as mutual respect, empathy, and coexistence in differences. The child's response was very positive, shown by high curiosity and the ability to correctly pronounce the names of houses of worship and related religions. Teachers play an important role as facilitators in guiding discussions and directing children's understanding in a moderate and inclusive direction. In conclusion, the introduction of houses of worship is effective as an educational means of instilling the values of religious moderation in early childhood. This activity also supports the development of character values by the Merdeka Curriculum (an Indonesian Curriculum), which emphasizes the importance of tolerance and diversity.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adha, N., Amalia, R., & Kamila, S. (2024). Mengintregasikan Agama Dalam Pancasila Untuk Menciptakan Masyarakat Yang Beradab. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 3(6), 2650–2660.
Alham, A. (2024). Peran Sdit Harapan Bunda Manado Dalam Menanamkan Nilai–Nilai Moderasi Beragama Pada Siswa. Journal of Islamic Education Policy, 9(2).
Andani, F., Asengki, A., Meysarah, M., & Liska, T. H. (2025). Peran Lembaga PAUD dalam Penanaman Nilai-nilai Moderasi Beragama bagi Anak Usia Dini di Kecamatan Air Periukan Kabupaten Seluma Bengkulu. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 15(1), 117–136.
Aslamiah, D. O., Ferdinand, M. F. L., Safitri, A., & Alviyani, J. (2024). Pelatihan Karakter Siswa dalam Meningkatkan Kesadaran Toleransi di MDTA Anwarulhuda Kelurahan Jelekong Kabupaten Bandung. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 5(7), 1–23.
Darlis, A., & Nurlaili, N. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Pada Anak Usia Dini di Kota Medan.
Dewi, N. I. P. E. S., Lasmawan, I. W., & Kertih, I. W. (2024). Eksplorasi Faktor-Faktor Penghambat Pembelajaran Ips Kontekstual Pada Siswa Sekolah Dasar: Perspektif Guru Dan Siswa. Social: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 4(4), 657–664.
Hadi, F. (2024). Inklusifisme Tafsir Kementerian Agama Ri (Telaah Batasan Toleransi Dalam Tafsir Tematik Moderasi Beragama). Institut PTIQ Jakarta.
Latifah, L. (2024). Penggunaan Cerita Jataka Melalui Platform Digital dalam Pembelajaran di Sekolah Minggu Buddha. Jurnal Hasta Wiyata, 7(III), 66–78.
Lorensius, L. (2024). Peran Guru Penggerak Dalam Mengimplementasikan Nilai-Nilai Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 755–768.
Lubis, S. K. (2023). Implementasi pendidikan kewarganegaraan dalam meningkatkan sikap moderasi beragama siswa di SD IT Al Munadi Medan Marelan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(3), 373–390.
Manora, H., Khasanah, N. L., & Putri, F. N. (2024). Dampak Penggunaan Teknologi dalam Manajemen Pembelajaran Pendidikan Islam Anak Usia Dini. Bouseik: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 161–178.
Musbaing, M. (2024). Peran Pembelajaran PAI dalam Membangun Karakter Islami (Sebuah Kajian Literatur). Jurnal Pendidikan Refleksi, 13(3), 405–412.
Nadya, A., & Adhari, N. R. (2022). Penguatan pendidikan kewarganegaraan sebagai upaya diradikalisasi generasi muda. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 6(2), 33–42.
Nur, A., & Utami, F. Y. (2022). Proses dan langkah penelitian antropologi: Sebuah literature review. Ad-Dariyah: Jurnal Dialektika, Sosial Dan Budaya, 3(1), 44–68.
Rohmah, R. M., Yusuf, A., & Azizah, R. (2023). Peran pendidikan holistik bagi pengembangan karakter anak usia dini. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(1), 154–165.
Sultani, S., Alfitri, A., & Noorhaidi, N. (2023). Teori Belajar Humanistik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 177–193.
Wati, S. A. (2025). Bab 1 Pendidikan Inklusif Konsep Dan Pentingnya Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Pendidikan Inklusif Anak Usia DinI: Menyusun Kurikulum Yang Responsif Terhadap Keberagaman, 1.
Zamroni, A. D. K., Zakiah, L., Amelia, C. R., Shaliha, H. A., & Jaya, I. (2024). Analisis pengaruh implementasi pendidikan multikultural terhadap sikap toleransi keberagaman siswa
DOI: https://doi.org/10.15408/jece.v7i1.46546
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by:
© Copyright CC-BY-SA JECE, p-ISSN: 2686-2492 e-ISSN: 2715-8918 |