IMPROVING CHILDREN'S CREATIVITY THROUGH ENVIRONMENTAL EXPLORATION ACTIVITIES

Agustinus Tandilo Mamma, Sirjon Sirjon

Abstract


This study aimed to increase children's creativity by exploring the natural surroundings of group A children at TK Tunas Dansari Dosay, Jayapura Regency. The subjects of this study were 15 children. This research is a classroom action research method using the action model from Kemmis and Mc Taggart. Data collecting was observation and documentation—data analysis using qualitative descriptive analysis. The results showed an increase in the creativity of group A children in TK Tunas Dansari Dosay. The research data showed that before the action, the average group value was 45.55%. After being given action cycle I, the average result was 55.55%; action II amounted to 63.33% and increased in action III 67.22%. In cycle II, an action I increased to 71.67%, action II increased to 75.55%, and action III increased to 81.10%. Based on these data, exploring the surrounding nature can increase the creativity of group A children at TK Tunas Dansari Dosay, Jayapura Regency.

Keywords


nature; child; exploration; creativity

Full Text:

PDF

References


Apriani, A. (2017). Penerapan Tari Creatif dengan Eksplorafi Imagery lingkungan Hidup Anak Usia Dini. 1(2), 1–12.

Ardiyanto, A. (2017). Bermain sebagai Sarana Pengembangan Kretivitas Anak Usia Dini. Jendela Olah Raga, 2, 35–39.

Barnas, B. (2015). Kretifitas anak : Permainan Komposisi Sikap dan Gerak Tari. 1(1), 1–10.

Damayanti, A., Rachmatunnisa, S., Jakarta, U. M., & Parts, L. (2020). Peningkatan Kreativitas berkarya Anak usia 5-6 Tahun. 7(2), 74–90.

Delima. (2017). Upaya Meningkatkan Pengetahuan Sains Melalui Pendekatan Eksplorasi Lingkungan Sekitar di TK Putra I Kota Jambi Kelompok B. 9(1), 185–196.

Faizah. (2019). Pengembangan Kreativitas Anak melalui Kegiatan Eksplorasi. Thufuli : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, I, 1–10.

Fauziah, N. (2013). Penggunaan Media Bahan Alam Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak. Ilmiah VISI P@TK PAUDNI, 8(1), 23–30.

Fauziani, N. (2017). Kreativitas anak melalui Kegiatan Mencetak dengan Bahan Alam. JPP PAUD UNTIRTA, 4(2).

Ghufron, A. (2018). Pengembangan Kreativitas Anak Taman Kanak-kanak. Tarbawi, 15(1).

Heldanita. (2018). Pengembangan Kreativitas Melalui Eksplorasi. 3(1), 53–64.

Herni, M. (2018). Mengembangkan Kreativitas Anak melalui Bermain Bahan Alam di TK Hidayatullah Sukarame Bandar Lampung. Universitas Islam Raden Lampung.

Hidayati, S., Fahruddin, & Astawa, I. M. S. (2017). Peningkatan Kretivitas Anak Melalui Eksplorasi Menggunakan Koran Bekas di TK Mutiara Hati Mataram Nusa Tenggara Barat. Ya Bunayya, 1(2).

Holis, A. (2002). Belajar Melalui Bermain untuk Pengembangan Kreativitas dan Kognitif Anak Usia Dini. 23–37.

Indari, R., Saguni, F., & Marwany. (n.d.). Efektifitas Pengetahuan SAINS melalui pendekatan Eksplorasi Lingkungan Sekitar Sekolah di Taman Kanak-kanak Nurul Jami’ah Talise. 63–76.

Mariyana, R. (2008). Pembelajaran Kreativitas untuk Anak Usia Dini. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Marlina, A. I., Nuraida, N., & Rizal, S. S. (2019). Upaya Meningkatkan Pengetahuan SAINS melalui Pendekatan Eksplorasi Lingkungan Sekitar untuk Anak Usia Dini. 4(1), 97–112.

Munandar, U. (2012). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Nurjanah, N. eka. (2020). Pemeblajaran Berbasis Loose Parts untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. AUDI, 1, 19–31.

Nuryati, & Yuniawati, Y. (2019). Peningkatan Kreativitas pada Anak usia Dini Kelas SD Awal Usia 6-8 Tahun melalui Metode Prkatikum Membatik. A-Sibyan, 4(1), 1–12.

Pangastuti, R., & Qumillaila. (2017). Pengaruh Metode Karyawisata terhadap Kreativitas Menggambar Anak di Taman Kanak-kanak Bani Toifur Kabupaten Nganjuk. Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 169–184.

Priyanto, A. (2014). Pengembangan Kreativitas pada Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Bermain. Ilmiah Guru, (02).

Qurrota A’yuna. (2015). Kontribusi Peran Orang tua dan Guru Mata Pelajaran terhadap Pengembangan Kretivitas Siswa. 1, 1–19.

Ririn Dwi Kusumastuti. (2019). Upaya Guru dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini. IAIN Ponorogo.

Rohani. (2017). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Media Bahan Bekas. Raudhah, 05(02).

Rusdi. (2018). Implementasi teori kreativitas graham wallas dalam sekolah kepenulisan di pesantren mahasiswa hasyim asy’ari cabeyan yogyakarta. Muslim Heritage, 2(2), 259–274.

Sirjon, Mulyani, E. S., & Tamaruk, H. (2021). Hubungan Pemberian Reward Dengan Sikap Disiplin Anak. Jurnal Smart Paud, 4(1), 30–37.

Sit, M., Khadijah, Wahyuni, S., Rohani, Nurhayani, Sitorus, A. S., … Lubis, H. Z. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini (teori dan Praktek). Medan: Perdana Publishing.

Suharsimi Arikunto. (2010). Penelitian Tindakan kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Sumarsih, D. (2019). Implementasi Bermain Eksplorasi dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun di TK Tunas Harapan Kecamatan Merbau Mataram Lampung Selatan.

Sutini, A. (2013). Penggunaan Media Alam Sekitar dengan Metode Kreatif untuk Merangsang Motorik Anaka Usia Dini melalui Gerak dan Lagu.

Tigas esa. (2015). Strategi Pengembangan Kreativitas Anak Melalui Gerak Tari Tradisional. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 290. Ponorogo: Fakultas Ilmu Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah ponorogo.

Tintia, N. V. (2018). Penggunaan Alat Permainan Edukatif Lego dalam Mengembangkan Kretivitas Anak Usia 3-4 Tahun di Creativ Kids and U Art Bandar Jaya Timur. Universitas Islam Negeri raden Intan Lampung.

Trisnawarsi, S. (2016). Peningkatan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun melalui Kegiatan Eksplorasi Barang Bekas. JPP PAUD UNTIRTA, 3(1).

Ubaidillah, K. (2018). Pembelajaran Sentra BAC ( Bahan Alam Cair ) untuk Mengembangkan Kreativitas Anak ; Studi Kasus RA Ar-Rasyid. Al-Athfal Jurnal Pendidikan Anak, 4, 161–174.




DOI: https://doi.org/10.15408/jece.v3i1.20230 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

CrossRef CrossRef Garuda dimension sinta


 

Creative Commons License


© Copyright CC-BY-SA

web analytics View My Stats

JECE, p-ISSN: 2686-2492 e-ISSN: 2715-8918