SMALL EFFORT, BIG RESULTS: THROWING AND CATCHING ACTIVITIES USING PLASTIC BALL TO FOSTER CHILD'S KINESTHETIC ABILITY
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ali, A., Pigou, D., Clarke, L., & McLachlan, C. (2017). Literature Review on Motor Skill and Physical Activity in Preschool Children in New Zealand. Advances in Physical Education, 07(01), 10–26. https://doi.org/10.4236/ape.2017.71002
Anggraini, D. D. (2014). Peningkatan Kecerdasan Kinestetik Melalui Kegiatan Bermain Sirkuit Dengan Bola (Penelitian Tindakan di Kelompok A TK Al Muhajirin Malang Jawa Timur, Tahun 2015). Jurnal Pendidikan Usia Dini, 2(2), 65–75.
Beaty, J. J. (2013). Observasi Perkembangan Anak Usia Dini. Kencana Prenada Media Group.
Bellows, L. L., Davies, P. L., Courtney, J. B., Gavin, W. J., Johnson, S. L., & Boles, R. E. (2017). Motor skill development in low-income, at-risk preschoolers: A community-based longitudinal intervention study. Journal of Science and Medicine in Sport, 20(11), 997–1002. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2017.04.003
Brian, A., & Taunton, S. (2018). Effectiveness of motor skill intervention varies based on implementation strategy. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2), 222–233. https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1413709
Dinar, P. W. (2008). Psikologi Anak Usia Dini. Indeks.
Farida, A. (2016). Urgensi Perkembangan Motorik Kasar pada Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Raudhah, 4(2), 10–38.
Farmer, O., Belton, S., & O’Brien, W. (2017). The Relationship between Actual Fundamental Motor Skill Proficiency, Perceived Motor Skill Confidence and Competence, and Physical Activity in 8–12-Year-Old Irish Female Youth. Sports, 5(4), 74. https://doi.org/10.3390/sports5040074
Fitriana, A. A., Azizah, E. N., & Tanto, O. D. (2021). Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini. JCE (Journal of Childhood Education), 5(1), 101.
Hasibuan, N. R. F., Fauzi, T., & Novianti, R. (2020). Pengaruh kegiatan senam irama terhadap kecerdasan kinestetik pada anak kelompok b tk mustabaqul khoir Palembang. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 118–123. https://doi.org/10.21831/jpa.v9i2.33564
Junaedi, S., & Nugroho, I. H. (2014). Permainan Tradisional “Betengan” sebagai Metode Permainan untuk Pengembangan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini. Nusantara of Research, 1(1), 38–44.
Kamtini, & Husni, T. W. (2005). Bermain Melalui Gerak dan Lagu di Taman Kanak-Kanak. Depdiknas.
Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 2(01), 01. https://doi.org/10.29408/goldenage.v2i01.739
Logan, S. W., Robinson, L. E., Wilson, A. E., & Lucas, W. A. (2012). Getting the fundamentals of movement: A meta-analysis of the effectiveness of motor skill interventions in children. Child: Care, Health and Development, 38(3), 305–315. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2011.01307.x
Mcclure, E. R., Guernsey, L., Clements, D. H., Bales, S. N., Nichols, J., Kendall-Taylor, N., & Levine, M. H. (2017). STEM starts early: Grounding science, technology, engineering, and math education in early childhood. The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.
Mukherjee, S., Ting Jamie, L. C., & Fong, L. H. (2017). Fundamental Motor Skill Proficiency of 6- to 9-Year-Old Singaporean Children. Perceptual and Motor Skills, 124(3), 584–600. https://doi.org/10.1177/0031512517703005
Mulyaningsih, A., Kriswanto, E. S., Yudanto, & Jatmika, H. (2010). Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Untuk Kelas V SD/MI. Pusat Perbukuan Kementerian Pendidikan Nasional.
Mulyono, R., Suhyanto, O., Siron, Y., & Rochimah, N. (2017). Pengaruh Intensi, Motivasi, Dan Pemahaman Guru Terhadap Impementasi Pendidikan Inklusif. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(2), 293–307. https://doi.org/10.21009/jpud.112.08
Musfiroh, T. (2008). Cerdas Melalui Bermain. PT Grasindo.
Nainggolan, A. P., & Manalu, R. B. B. (2020). Modifikasi Alat Bantu Pembelajaran Melempar dan Menangkap dalam Hasil Belajar Permainan Softball. Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 4 (1) 2020, 4(1). https://doi.org/E-ISSN:2685-6514
Ningtyas, F. Y. (2014). Metode Bermain Lego Dalam Upaya Menumbuhkembangkan Kecerdasan Kinestetik Pada Anak Usia Dini, Studi Kasus di Lembaga Pendidikan Manusia Unggul. Jurnal Empowerment, 4(2), 128–134.
Nursiti, D., Hamid, L., & Nurhidayah, N. (2020). Efektivitas Metode gerak dan lagu untuk meningkatkan kecerdasan Kinestetik pada anak usia dini. Keislaman Dan Pendidikan, 1(1), 1–13.
Park, M. H., Dimitrov, D. M., Patterson, L. G., & Park, D. Y. (2017). Early Childhood Teachers’ Beliefs About Readiness for Teaching Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Journal of Early Childhood Research, 15(3), 275–291. https://doi.org/10.1177/1476718X15614040
Rahayu, E. D., & Firmansyah, G. (2019). Pengembangan Permainan Tradisional Lompat Tali Untuk Meningkatkan Kinestetic Intelegency Pada Anak Usia 11-12 Tahun. Jendela Olahraga, 4(2), 8. https://doi.org/10.26877/jo.v4i2.3611
Respati, R., Nur, L., & Rahman, T. (2018). Gerak Dan Lagu Sebagai Model Stimulasi Pengembangan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 321–330. https://doi.org/10.21009/jpud.122.13
Rochimah, N., Handini, M. C., & Hapidin. (2020). Effect of family factor and children ’ s school readiness in integrated waste treatment places : path analysis. JECE (Journal of Early Childhood Education), 2(2), 97–112.
Rohmah, A. A., & Jauhari. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Multiple Intelligences. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 32–41.
Rosmayanti, E., Dwi, F., Santana, T., & Al, R. A. (2021). Pembelajaran Senam Fantasi Untuk Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia 5-6 Tahun. 4(3), 242–250.
Rozie, F., Safitri, D., & Haryani, W. (2019). Peran Guru Dalam Penanganan Perilaku Anak Hiperaktif Di Tk Negeri 1 Samarinda. JECE (Journal of Early Childhood Education), 1(2), 53–59. https://doi.org/10.15408/jece.v1i2.12874
Safitri, A., Kabiba, K., Nasir, N., & Nurlina, N. (2020). Manajemen Pembelajaran bagi Anak Usia Dini dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1209–1220. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.811
Sari, M. (2014). Peningkatan Kecerdasan Kinestetik Melalui Kegiatan Bermain Air. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8, 373–382.
Siron, Y., Nuryanah, A. I., Huraerah, H., & Rahmani, N. F. (2020). Wajah TK Berbasis Islam: Kesiapan Guru dalam Menerapkan Pembelajaran STEM. Al Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 4(2), 171–192.
Sobariah, S., & Santana, F. D. T. (2019). Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini Melalui Media Tari Mapag Layung. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 2(6), 370. https://doi.org/10.22460/ceria.v2i6.p370-375
Sujiono, & Nurani, Y. (2008). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Indeks.
Syaikhu, A., & Napis, A. D. (2020). Permainan Tradisional Betawi untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa di TK Mutiara. JECE (Journal of Early Childhood Education), 2(1), 84–96. https://doi.org/10.15408/jece.v2i1.15576
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34. https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072
Umami, A., Kurniah, N., & Delrefi. (2016). Peningkatan Kecerdasan Kinestetik Anak melalui Permainan Estafet. Jurnal Ilmah Potensia, 1(1), 15–20.
Utesch, T., Bardid, F., Büsch, D., & Strauss, B. (2019). The Relationship Between Motor Competence and Physical Fitness from Early Childhood to Early Adulthood: A Meta-Analysis. Sports Medicine, 49(4), 541–551. https://doi.org/10.1007/s40279-019-01068-y
Viana, R. O., & Jauhari. (2017). Pembelajaran Gerak dan Lagu untuk Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini. Pedagogi, 3, 58–69.
Wahyuni, I. W., Muazimah, A., & Misda. (2020). Pengembangan motorik kasar anak melalui permainan tradisional. 8(1), 61–68.
Yetti, E., & Juniasih, I. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Tari Pendidikan untuk Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini melalui Metode Pembelajaran Aktif (Pengembangan Model di Taman Kanak-Kanak Labschool Jakarta pada Kelompok B). JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 10(2), 385–400. https://doi.org/10.21009/jpud.102.11
Yuningsih, R., Akmariani, C., Fitriani, W., & Batusangkar, P. I. (2019). Pengaruh Senam Irama Terhadap Kecerdasan Kinestetik Pada Anak Di Tk Kurnia Illahi Kabupaten Tanah Datar. Tumbuh Kembang: Kajian Teori Dan Pembelajaran PAUD, 6(1), 11–18.
DOI: https://doi.org/10.15408/jece.v3i1.20102 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by:
© Copyright CC-BY-SA JECE, p-ISSN: 2686-2492 e-ISSN: 2715-8918 |