INTERACTIVE MULTIMEDIA DEVELOPMENT USING GOOGLE SITES TO IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES AND ENERGY
Abstract
The use of interactive multimedia is very important to develop in physics learning. The purpose of this study is to develop interactive multimedia base google sites on the subject of work and energy to improve the learning outcomes of class X students of SMA Bina Warga 1 Palembang which are valid, practical and have a potential effect. The method used is Research and Development with a rowntree development model consisting of several stages, namely: planning, development and evaluation. The evaluation used is a modified Tassmer evaluation consisting of self-evaluation, expert review, one to one, small group, and field test. The data collection technique uses a walkthrough to test the validity of the product which consists of three validators to assess the product from the material, media and language aspects, one to one and small group stages to test the practicality of the product developed. The results showed that interactive multimedia was valid and practical (3.56 interformations were very valid) and (94% were very practical stage one to one, 87% were very practical small group stage) for the N-Gain value obtained an average of 0.72 high category. So it can be concluded that interactive multimedia in the form of google sites is suitable for use in learning physics.
Abstrak
Penggunaan multimedia interaktif sangat penting untuk dalam pembelajaran fisika. Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan multimedia interaktif berbasis google sites pada pokok bahasan usaha dan energi untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X SMA Bina Warga 1 Palembang yang valid, praktis dan memiliki pengaruh potensial. Metode yang digunakan adalah Research and Development dengan model pengembangan rowntree yang terdiri dari beberapa tahapan yaitu: perencanaan, pengembangan dan evaluasi. Evaluasi yang digunakan adalah modifikasi evaluasi Tassmer yang terdiri dari evaluasi diri, expert review, one to one, small group, dan field test. Teknik pengumpulan data menggunakan walkthrough untuk menguji validitas produk yang terdiri dari tiga validator untuk menilai produk dari aspek materi, media dan bahasa, tahap one to one dan small group untuk menguji kepraktisan produk yang dikembangkan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa multimedia interaktif valid dan praktis (3,56 interformasi sangat valid) dan (94% sangat praktis tahap 1-1, 87% sangat praktis tahap kelompok kecil) untuk nilai N-Gain diperoleh rata-rata 0,72 tinggi kategori. Sehingga dapat disimpulkan bahwa multimedia interaktif berupa google sites cocok digunakan dalam pembelajaran fisika.
How To Cite: Wulandari, M., Hakim, L., Sulistyowati, R., Mian, Y. (2022). Interactive Multimedia Development Using Google Sites to Improve Student Learning Outcomes and Energy. EDUSAINS, 14 (2) : 188-201.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ainyn, Q., Dwiningsih, K., & Ketintang, J. K. (2022). Multimedia Interaktif dengan Merangsang Uji Coba Kecerdasan Visual-Spasial. 5(1), 34–44.
Akbar, E. S., Darmawan, D., & Hernawan, H. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif (MMI) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (Quasi Eksperimen Peserta Didik Kelas VII SMP Al-Amah Plus Cimanggung Kabupaten Sumedang). JTEP-Jurnal Teknologi Dan Pembelajaran, 4(1), 656–668.
Apriyani, R., Sumarni, S., & Rukiyah, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Tema Alam Semesta Untuk Anak. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 110–124. https://doi.org/10.17509/cd.v9i2.11004
Bogusevschi, D., Muntean, C. H., & Muntean, G.-M. (2020). Teaching and Learning Physics using 3D Virtual Learning Environment: A Case Study of Combined Virtual Reality and Virtual Laboratory in Secondary School. Journal of Computers in Mathematics & Science Teaching, 39(1), 5–18.
Darmaji, Astalini, Kurniawan, D. A., Parasdila, H., Iridianti, Susbiyanto, Kuswanto, & Ikhlas, M. (2019). E-Module based problem solving in basic physics practicum for science process skills. International Journal of Online and Biomedical Engineering, 15(15), 4–17. https://doi.org/10.3991/ijoe.v15i15.10942
Elwi, L. C., Festiyed, & Djamas, D. (2017). Pembuatan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Multimedia Interaktif Menggunakan Course Lab Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Fisika Kelas X SMA/MA. Pillar of Physics Education, 9(April), 97–104.
Fang, G. P. (2018). Multimedia Input And Hypertextual Impact In Translation Process. International Journal of Liberal Arts and Social Science, 6(10), 9–21.
Husein, S., Herayanti, L., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(3), 221–225. https://doi.org/10.29303/jpft.v1i3.262
Julyal, I. (2010). Pengembangan Modul pembelajaran bernuansa dialog bergambar materi sistem hormon Di SMAN 1 Limbur Lubuk mengkuang Kabupaten Bungo Jambi. 1–9.
Latifah, C., & Dwiningsih, K. (2018). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (Lks) Berorientasi Literasi Sains Pada Materi Pembelajaran Termokimia Kelas Xi Sma Development of Student Activity Sheet Oriented Science Literacy on Learning Matter of Thermochemistry in Senior High School Class. Unesa Journal of Chemical Education, 7(3), 350–357.
Lia, L. (2018). Kemampuan Mahasiswa Dalam Membuat Alat Peraga Fisika Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Wahana Didaktika : Jurnal Ilmu Kependidikan, 16(2), 222. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v16i2.2049
Linda, L. (2015). Multimedia Interaktif Sebagai Salah Satu Sains. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 2(2), 132–140.
Maisessa, R. A. ., Erviyenni, & Susilawati. (2021). Pengembangan E-Modul Interaktif Sifat Koligatif Larutan Menggunakan Aplikasi Sigil. Edusains, 13(2), 195–204.
Melianti, E., Risdianto, E., & Swistoro, E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Macromedia Director Pada Materi Usaha Dan Energi Kelas X. Jurnal Kumparan Fisika, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.33369/jkf.3.1.1-10
Mukti, W. M., N, Y. B. P., & Anggraeni, Z. D. (2020). Media Pembelajaran Fisika Berbasis Web Menggunakan Google Sites pada Materi Listrik Statis. FKIP E-PROCEEDING, 5(1), 51–59.
Prawiradilaga. (2008). Prinsip Desain Pembelajaran. Prenadamedia group.
Puji, K. M., Gulo, F., & Ibrahim, A. R. (2014). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Pembelajaran Bentuk Molekul Di Sma. J.Pen.Pend.Kim, 1(1), 59–65.
Puspitarini, Y. D., & Hanif, M. (2019). Using Learning Media to Increase Learning Motivation in Elementary School. Anatolian Journal of Education, 4(2), 53–60. https://doi.org/10.29333/aje.2019.426a
Puspitasari, D. N., Indriyanti, D. R., & Info, A. (2019). Development of Interactive Multimedia for Human Reproduction System in Junior. 8(2), 238–245.
Putri, R. M., Risdianto, E., & Rohadi, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Menggunakan Adobe Captivate Pada Materi Gerak Harmonik Sederhana. Jurnal Kumparan Fisika, 2(2), 113–120. https://doi.org/10.33369/jkf.2.2.113-120
Rahmawati, A. S. (2019). Penggunaan Multimedia Interaktif (MMI) sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika The Use of Multimedia Interactive (MMI) as a Learning Media in Improving Physical Learning Achievement. Pancasakti Science Education Journal PSEJ, 4(1), 7–17.
Sadikin, A., Johari, A., & Suryani, L. (2020). Pengembangan multimedia interaktif biologi berbasis website dalam menghadapi revolusi industri 4.0. Edubiotik : Jurnal Pendidikan, Biologi Dan Terapan, 5(01), 18–28. https://doi.org/10.33503/ebio.v5i01.644
Santhalia, P. W., & Sampebatu, E. C. (2020). Pengembangan multimedia interaktif dalam membantu pembelajaran fisika di era Covid-19. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(2), 165–175. https://doi.org/10.21831/jipi.v6i2.31985
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sulaiman, U., Djafar, A. F., & Zulfiana. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Fisika Berbasis Mobile Learning Penggunaan Website Builder. Pendidikan Fisika, 8(2550–0325), 92–98.
Syafrillianto, & Rahman, T. (2017). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI SAINS SISWA PADA MATERI LAJU REAKSI. EDUSAINS, 9(2), 127–131. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
Tawil, M., & Suryansari, K. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Fisika Berbasis Portofolio Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif. Jurnal Pendidikan MIPA, 13(1), 1–7. https://doi.org/10.23960/jpmipa/v13i1.pp1-7
Tri, D., & Yanto, P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif Pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi Volume, 19(1), 75–82. https://doi.org/10.24036/invotek.v19vi1.409
Widyoko. (2012). Teknik Penyusunan Instrument Penelitian. Pustaka Belajar.
Yulianci, S., Gunawan, G., & Doyan, A. (2017). Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(2), 146–154. https://doi.org/10.29303/jpft.v3i2.365
Zainuddin, Hasanah, A. R., Salam, M. A., Misbah, & Mahtari, S. (2019). Developing the interactive multimedia in physics learning. Journal of Physics: Conference Series, 1171(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1171/1/012019
Zhu, W., Wang, X., & Li, H. (2020). Multi-modal deep analysis for multimedia. IEEE Transactions on Circuits and Systems for Video Technology, 30(10), 3740–3764. https://doi.org/10.1109/TCSVT.2019.2940647
DOI: https://doi.org/10.15408/es.v14i2.28948 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Ayu Wulandari, Lukman Hakim, Rita Sulistyowati, Yusuf Mian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
EDUSAINS. P-ISSN:1979-7281;E-ISSN:2443-1281
Â
Â