DEVELOPMENT OF STEM BASED E-MODULES ABOUT SOCIOSCIENTIFIC ISSUES THE EAST KALIMANTAN TROPICAL RAINFOREST
Abstract
The aim of this study is to create STEM-based science e-modules contains East Kalimantan-specific concepts, such as habitats, ecosystems, resource use, environmental pollution, and fauna conservation. In addition, this research also evaluates how students’ response as user to the use of e-modules. This study uses the Borg and Gall research and development (RnD) model, which is only applicable to the main product revision stage in this paper. Student answer questionnaires, material and media expert validation sheets were the instruments utilized in this investigation. Three experts who taught the discipline of biology education and computer education validated the work of material and media specialists. According to the validators' evaluation, the final module is valid and very testable, with the average percentage of media expert review is 97.62%. and content expert review is 87.50%. 11 students from the Elementary School Teacher Education Study Program, FKIP, Mulawarman University, participated in the e-module trial phase. According to the answer questionnaire, the created e-module received a positive response with an average percentage of 90.77%, placing it in the satisfactory range and making It is safe for use as a learning resource in the instructional process.
Abstrak
Tujuan dari penelitian adalah untuk mengembangkan e-modul STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematic) pada beberapa topik tertentu meliputi habitat, ekosistem, pemanfaatan sumber daya alam, pencemaran lingkungan dan konservasi fauna khas kalimantan timur, dan menemukan dampak e-modul pada respon penggunanya yaitu mahasiswa. Penelitian ini menggunakan paradigma pengembangan Borg and Gall, yang merupakan jenis penelitian dan pengembangan (R&D) yang kami batasi hanya sampai pada tahap 5 yakni tahap revisi produk. Kuesioner tanggapan pengguna, lembar validasi ahli materi dan media digunakan dalam pengambilan data penelitian. Validasi pakar materi dan media dilakukan oleh 3 orang pakar yang merupakan dosen prodi pendidikan biologi dan pendidikan komputer. Berdasarkan penilaian para pakar selaku validator, modul akhir dinyatakan valid dan sangat dapat diuji coba skala besar, dengan rata-rata persentase dari pakar media sebesar 97,62%. Pakar pada materi juga menyatakan rerata persentase yang tinggi yaitu 87,50%. Sebelas mahasiswa dari Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP, Universitas Mulawarman, mengikuti tahap uji coba kelompok kecil e-modul. Berdasarkan angket respon pengguna, e-modul yang dibuat mendapat respon yang sangat positif dengan persentase rata-rata 90,77%, sehingga diputuskan layak untuk digunakan sebagai sumber belajar dalam proses pembelajaran.
How To Cite: Suhartini, E., Haerani, R.P.R. (2022). Development Of STEM Based E-Modules About the East Kalimantan Tropical Rainforest. EDUSAINS, 14 (2) : 137-147
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aditia, M. T., & Muspiroh, N. (2013). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Sains, Lingkungan, Teknologi, Masyarakat Dan Islam (Salingtemasis) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Ekosistem Kelas X Di SMA NU (Nadhatul Ulama) Lemahabang Kabupaten Cirebon. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 2(2), 127–148.
Bahtiar, E. T. (2015). Penulisan Bahan Ajar. Artikel Disajikan Dalam Kegiatan Conference Paper Di Bogor.
Budiarti, S., Nuswowati, M., & Cahyono, E. (2016). Guided Inquiry Berbantuan E-Modul Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Journal Of Innovative Science Education, 5(2), 144–151.
Ghufron, G. (2018). Revolusi Industri 4.0: Tantangan, Peluang, Dan Solusi Bagi Dunia Pendidikan. Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2018, 1(1).
Gilakjani, A. P., & Others. (2012). Visual, Auditory, Kinaesthetic Learning Styles And Their Impacts On English Language Teaching. Journal Of Studies In Education, 2(1), 104–113.
Ginanjar, G. G., & Suhadi, M. (2018). Stem Based Learning Development Design In 2013 Curriculum Integrated By Quran. Pancaran Pendidikan, 7(2).
Gunawan, R. (2022). Modul Pelatihan Pengembangan Bahan Ajar/Modul Pembelajaran. Feniks Muda Sejahtera.
Hidayati, N., Irmawati, F., & Prayitno, T. A. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Biologi Melalui Multimedia Stem Education. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 4(2), 84–92.
Kapila, V., & Iskander, M. (2014). Lessons Learned From Conducting A K-12 Project To Revitalize Achievement By Using Instrumentation In Science Education. Journal Of STEM Education, 15(1).
Khoirudin, M. (2019). Pembelajaran Biologi Menggunakan Problem Solving Disertai Diagram Tree Untuk Memberdayakan Kemampuan Berpikir Logis Dan Kemampuan Menafsirkan Siswa Developing Of Biology Module Based On Scientific Approach Integrated On The Materials Interaction Of Organi. 1(1), 33–42.
Kurniawan, J. A., & Others. (2018). Pengembangan Modul IPA Berbasis Socio-Scientific Issues (SSI) Pada Tema Lingkungan Untuk Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP.
Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2011). Media Pembelajaran Manual Dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia, 173.
Maharani, M., Supriadi, N., & Widiyastuti, R. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Kartun Untuk Menurunkan Kecemasan Siswa. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 101–106.
Mason, L., Tornatora, M. C., & Pluchino, P. (2013). Computers & Education Do Fourth Graders Integrate Text And Picture In Processing And Learning From An Illustrated Science Text ? Evidence From Eye-Movement Patterns. Computers & Education, 60(1), 95–109.
Https://Doi.Org/10.1016/J.Compedu.2012.07.011
Nurazidawati, M. A., & Osman, K. (2019). Penerapan Nilai Murni Melalui Interaksi TAM Dan Kitaran Pengajaran 5E Dalam Modul Tauhidik STEM Kids. Malaysian Journal Of Education (0126-6020), 44.
OECD, P. (2016). Results (Volume I): Excellence And Equity In Education. OECD, PISA Publishing.
Ozturk, N., & Yilmaz-Tuzun, O. (2017). Preservice Science Teachers’ Epistemological Beliefs And Informal Reasoning Regarding Socioscientific Issues. Research In Science Education, 47(6), 1275–1304.
Pohan, J. E. (2014). Pengembangan Modul Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Menulis Resensi Di Kelas Ix Smp 7 Padang Bolak. Bahasa, Sastra, Dan Pembelajaran, 2(2).
Rahdiyanta, D. (2016). Teknik Penyusunan Modul. Artikel.(Online) Http://Staff. Uny. Ac. Id/Sites/Default/Files/Penelitian/Dr-Dwi-Rahdiyanta-Mpd/20-Teknik-Penyusunan-Modul. Pdf. Diakses, 10.
Rahmanto, K. F., Masykuri, M., & Sunarno, W. (2015). Pengembangan Modul IPA Terpadu Berbasis Inkuiri Terbimbing Dengan Tema Keju Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Belajar Siswa Smp Kelas VII. Inkuiri, 4(4), 109–120.
Rohaeni, M. A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berorientasi Isu Sosiosaintifik Pada Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Universitas Pendidikan Indonesia.
Sari, P. K., & Sutihat, S. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis STEAM Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(3), 509–526.
Schullo, S. … Barron, A. E. (2007). Selecting A Virtual Classroom System: Elluminate Live Vs. Macromedia Breeze (Adobe Acrobat Connect Professional). MERLOT Journal Of Online Learning And Teaching, 3(4), 331–345.
Setiawan, B. … Sudarmin, S. (2017). The Development Of Local Wisdom-Based Natural Science Module To Improve Science Literation Of Students. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1), 49–54. Https://Doi.Org/10.15294/Jpii.V6i1.9595
Sudjana, N. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru Algensindo.
Sugianto, S. D. … Wulandari, A. Y. R. (2018). Pengembangan Modul Ipa Berbasis Proyek Terintegrasi Stem Pada Materi Tekanan. Natural Science Education Research, 1(1), 28–39. Https://Doi.Org/10.21107/Nser.V1i1.4171
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
Sungkono, S. (2009). Pengembangan Dan Pemanfaatan Bahan Ajar Modul Dalam Proses Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 5(1).
Watson, F. L., & Lom, B. (2008). More Than A Picture : Helping Undergraduates Learn To Communicate Through Scientific Images. 7, 27–35. Https://Doi.Org/10.1187/Cbe.07
Wijaya, H. (2018). Pencegahan Plagiarisme Dengan Anti-Plagiarism Software Dan Reference Management Tools Sebagai Terobosan Inovasi Pendidikan Dalam Publikasi Karya Ilmiah. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Zunaidah, F. N., & Amin, M. (2016). Developing The Learning Materials Of Biotechnology Subject Based On Students’need And Character Of Nusantara Pgri University Of Kediri. Jpbi (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 2(1), 19–30.
DOI: https://doi.org/10.15408/es.v14i2.28745 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Erna Suhartini, Rosita Putri Rahmi Haerani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
EDUSAINS. P-ISSN:1979-7281;E-ISSN:2443-1281
Â
Â