PENINGKATAN PENGUASAAN KONSEP SISWA MELALUI PEMBELAJARAN IPA TERPADU BERBASIS MASALAH BERBANTUAN MIND MAP

Shelly Efwinda, Wahyu Sopandi

Abstract


Abstract

The purpose of this study was to examine the impact of Problem Based Learning aided mind map on  student’ mastery of Acid Rain concepts. A quasi experimental research design with a pre-test and post-test control group, which was selected from seventh graders, was used in this study. A total of 76 seventh graders in Bandung at the second-semester of the academic year 2014 /2015 participated  in the study. One class (39 students) as experimental group were taught using the Problem Based Learning aided  mind map while one other class (37 students) as control group used the Problem Based Learning. The results showed: 1) Student mastery of acid rain concepts in control group increased  by 32.2%, 2) Student mastery of acid rain concepts in experimental  group increased  by  75.6%,  3) There are significant differences (p = 0.000) between the experimental group and control group in  improving students' mastery of Acid Rain concepts. Results of this study indicate that Problem Based Learning aided mind map could be helpful in improving students' mastery of Acid Rain concepts.

Abstrak

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pembelajaran Berbasis Masalah berbantuan mind map terhadap penguasaan konsep siswa pada materi Hujan Asam. Penelitian ini merupakan penelitian kuasi eksperimen dengan desain pre-test and post-test control group, dengan siswa kelas VII SMP sebagai subjek dalam penelitian ini. Sebanyak 76 siswa kelas VII SMP semester 2 tahun ajaran 2014/2015 di Bandung berpartisipasi dalam penelitian ini. Satu kelas (39 siswa) sebagai kelompok eksperimen diajarkan dengan menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah berbantuan mind map sementara satu kelas lainnya (37 siswa) sebagai kelompok kontrol menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah. Hasil penelitian menunjukkan: 1) Penguasaan konsep siswa di kelompok kontrol meningkat sebesar 32.2%, 2) Penguasaan konsep siswa di kelompok eksperimen meningkat sebesar 75.6 %, 3) Terdapat perbedaan yang signifikan (p=0.000) antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol dalam peningkatan penguasaan konsep pada materi Hujan Asam. Hasil penelitian ini mengindikaqsikan bahwa Pembelajaran Berbasis Masalah berbantuan mind map dapat membantu dalam meningkatkan penguasaan konsep siswa pada materi Hujan Asam.

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.15408/es.v8i1.1580



Keywords


problem based learning; mind map; mastery of concepts; acid rain;pembelajaran berbasis masalah; mind map; penguasaan konsep; hujan asam

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15408/es.v8i1.1580 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Shelly Efwinda, Wahyu Sopandi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

EDUSAINS.  P-ISSN:1979-7281
;E-ISSN:2443-1281

 Web Analytics Made Easy - StatCounterView My Stats

 

Â