PEMBELAJARAN IPA TERPADU MENGGUNAKAN PENDEKATAN SCIENCE WRITING HEURISTIC UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI TULISAN SISWA SMP
Abstract
Abstract
This study investigated the effect of integrated science learning using Science Writing Heuristic (SWH) approach to enhance students’ ability in written communication. Participated by 46 students of grade 8 of a junior high school in West Sumatra whose purposively sampled, the study used a quasi-experiment with static group pretest-posttest design. Data were gathered from written communication test developed for pretest and posttes. The result of data analysis showed that there were significant effect of implementing the integrated science learning using SWH approach in enhancing the ability of students’ written communication. The mean gain of experimental group is 0,8, which is higher than the control group (0,6).
Abstrak
Penelitian ini menyelidiki pengaruh pembelajaran IPA terpadu menggunakan pendekatam Science Writing Heuristic (SWH) untuk meningkatkan kemampuan komunikasi tulisan siswa. Penelitian dilakukan pada 46 siswa kelas VIII salah satu SMPN di Sumatera Barat yang dipilih dengan teknik purposive, metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuasi eksperimen dengan desain nonequivalent pretest and posttest control group design. Data didapatkan dari tes kemampuan komunikasi tulisan yang dikembangkan untuk pretes dan postes. Hasil analaisis data menunjukkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan dari penerapan pembelajaran IPA terpadu menggunakan pendekatan SWH berpengaruh dalam meningkatkan kemampuan komunikasi tulisan siswa. Rata-rata n-gain yang dimiliki kelas eksperimen 0,8, yang lebih tinggi dibandingkan kelas kontrol (0,6).
Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.15408/es.v8i1.1562
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15408/es.v8i1.1562 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Winda - Yusefni, Siti Sriyati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
EDUSAINS. P-ISSN:1979-7281;E-ISSN:2443-1281
Â
Â