PANDANGAN GURU FISIKA TERHADAP PENERAPAN BUDAYA JAWA DALAM PEMBELAJARAN FISIKA

Endah Kartika, Jumadi Jumadi, Zul Hidayatullah

Abstract


TEACHER’S VIEW ON THE IMPLEMENTATION OF JAVANESE CULTURE  IN PHYSICS LEARNING

Abstract

This research is qualitative research to discover the views of physics teachers on the application of Javanese culture in learning physics. Ten respondents were selected using purposive sampling, namely physics teachers who have taught more than one year, assuming that they have enough experience in teaching physics in the classroom. Data collection was carried out using interview techniques with the help of interview guides. The results showed that most respondents felt interested in implementing Javanese culture in learning physics. Culture in the form of works and activities (rituals) can be used to explain some physical concepts such as sound waves, force, effort and energy, light, the equilibrium of rigid bodies, and rotational dynamics. The data obtained show that the type of culture in the form of values is considered more effective to strengthen positive character if implemented in the physics learning process.

Abstrak

Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan tujuan untuk mengetahui pandangan guru fisika terhadap penerapan budaya Jawa dalam pembelajaran fisika. Responden sebanyak 10 orang dipilih menggunakan purposive sampling, yakni guru fisika yang telah mengajar lebih dari 1 tahun dengan asumsi telah memiliki pengalaman yang cukup dalam mengajar fisika di kelas. Pengumpulan data dilakukan menggunakan teknik wawancara dengan bantuan berupa panduan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebagian besar  responden  merasa tertarik untuk menerapkan budaya Jawa dalam pembelajaran fisika. Budaya dalam bentuk karya dan aktivitas (ritual) dapat digunakan untuk menerangkan beberapa konsep fisika seperti gelombang bunyi, gaya, usaha dan energi, cahaya, kesetimbangan benda tegar dan dinamika rotasi. Selain itu, diperoleh data bahwa jenis budaya dalam bentuk nilai-nilai dianggap lebih efektif untuk menguatkan karakter positif apabila diimplementasikan dalam proses pembelajaran fisika.

  


Keywords


teacher's view; Javanese culture; physics learning; the type of cultur; epandangan guru; budaya Jawa; pembelajaran fisika; jenis budaya

Full Text:

PDF

References


Anisa, A. (2017). Meningkatkan keterampilan berpikir kritis peserta didik melalui pembelajaran IPA berbasis potensi lokal Jepara. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(1), 1–11.

Dewi, N. P. S. R., Wibawa, I. M. C., & Devi, N. L. P. L. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis dan Keterampilan Proses dalam Pembelajaran Siklus Belajar 7E Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(1), 125–133.

Khoiri, A., & Sunarno, W. (2019). How Is Students’ Creative Thinking Skills? An Ethnoscience Learning Implementation. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 08(2), 153–163.

Koentjaraningrat. (1984). Kebudayaan Jawa. Jakarta: Balai Pustaka.

Lee, J. A., & Kim, C. J. (2019). Teaching and Learning Science in Authoritative Classrooms: Teachers’ Power and Students’ Approval in Korean Elementary Classrooms. Research in Science Education, 49(5), 1367–1393.

Nasution, D., Harahap, P. S., & Harahap, M. (2018). Development Instrument’s Learning of Physics Through Scientific Inquiry Model Based Batak Culture to Improve Science Process Skill and Student’s Curiosity. Journal of Physics: Conference Series, 970(1).

Pamungkas, A., Subali, B., & Linuwih, S. (2017). Implementasi model pembelajaran IPA berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 118–127.

Putry, A. A., Warsono, Supahar, & Jumadi. (2018). Students and Teachers’ Necessity toward Multimedia Learning Modules (MLMs) Based on Benthik Local Wisdom to Provide Students’ Physics Initial Knowledge. Journal of Physics: Conference Series, 1097(1).

Sarwanto, Sulistyo, E. T., Prayitno, B. A., & Pratama, H. (2014). Integrasi Budaya Jawa pada Pengembangan Bahan Ajar Bumi dan Alam Semesta. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 10, 15–21.

Suastra, I. W., Jatmiko, B., Ristiati, N. P., & Yasmini, L. P. B. (2017). Developing characters based on local wisdom of bali in teaching physics in senior high school. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 306–312.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sukma, T. A., Mundilarto, & Putri, N. D. (2019). Local Wisdom-Based Electronic Book on Newton’s Law. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 8(2), 197–206.

Sulistyo, E. T., Prayitno, B. A., & Pratama, H. (2014). Integrasi Budaya Jawa Pada Pengembangan Bahan Ajar Bumi Dan Alam Semesta. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 10(1), 15–21.

Toharudin, U., & Kurniawan, I. S. (2019). Learning models based Sundanese local wisdom: Is it effective to improve student’s learning outcomes? Journal of Physics: Conference Series, 1157(2).

Utami, I. S., Septiyanto, R. F., Wibowo, F. C., & Suryana, A. (2017). Pengembangan STEM-A (Science, Technology, Engineering, Mathematic and Animation) Berbasis Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 6(1), 67–73.

Wahyuni, S. (2015). Development Science Learning Instruments Based on Local Wisdom to Improve Student’s Critical Thinking Skills. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 11(2), 156–161.




DOI: https://doi.org/10.15408/es.v12i1.14050 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Endah Kartika, Jumadi Jumadi, Zul Hidayatullah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

EDUSAINS.  P-ISSN:1979-7281
;E-ISSN:2443-1281

 Web Analytics Made Easy - StatCounterView My Stats

 

Â