PENGEMBANGAN BUKU PEDOMAN MICRO TEACHING UNTUK CALON GURU MATEMATIKA

Dewi Asmarani, Umi Zahroh

Abstract


Abstract

The Micro Teaching handbook provides a structured framework and outlines the steps for planning and implementing a Micro Teaching session. This study aimed to develop a valid Micro Teaching guidebook to improve the teaching skills of prospective mathematics teachers. The type of research used is R&D using the 4D model with the stages of define, design, develop, and disseminate. This research has not yet reached the disseminate stage. The subjects of this study consisted of 2 mathematics education lecturers as expert validators and 30 prospective mathematics teacher students as test subjects. The instruments used were questionnaires and Micro Teaching practice assessment sheets. The results showed that the Micro Teaching guidebook was declared valid. The results of the assessment of Micro Teaching practice showed an increase in the teaching skills of prospective mathematics teachers. The Micro Teaching guidebook can be used as a guide for prospective Mathematics teacher students in carrying out learning practices.

 

Abstrak

Buku pedoman Micro Teaching memberikan kerangka kerja yang terstruktur serta menguraikan langkah-langkah perencanaan dan pelaksanaan pada sesi Micro Teaching. Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan buku pedoman Micro Teaching yang valid untuk meningkatkan keterampilan mengajar mahasiswa calon guru matematika. Jenis penelitian yang digunakan adalah R&D menggunakan model 4D dengan tahapan define, design, develop, dan disseminate. Penelitian ini belum sampai pada tahap disseminate. Subjek penelitian ini terdiri dari 2 orang dosen pendidikan matematika sebagai validator ahli dan 30 mahasiswa calon guru Matematika sebagai subjek uji coba. Instrumen yang digunakan berupa angket dan lembar penilaian praktik Micro Teaching. Hasil penelitian yang menunjukkan bahwa buku pedoman Micro Teaching dinyatakan valid. Hasil penilaian praktik Micro Teaching menujukkan peningkatan keterampilan mengajar para calon guru matematika. Buku pedoman Micro Teaching dapat digunakan sebagai panduan mahasiswa calon guru Matematika dalam melaksanakan praktik pembelajaran.


Keywords


preservice math teachers; teaching skills; micro teaching handbook

References


Akpan, J. P. (2016). The 4D Model of Instructional Design: A Framework for Developing Effective Instructional Materials. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 7(1), 1-10.

Brusilovsky, P., & Millán, E. (2018). User Modelling in Adaptive Hypermedia Systems. In The Adaptive Web (pp. 3-53). Berlin: Springer.

Elitasari. H.T. (2022). Kontribusi Guru dalam Meningkatkan kualitas Pendidikan Abad 21. BASICEDU JOURNAL.6(6), 9508-9516

Fatra, M. (2024). Pembelajaran Matematik dengan Pendekatan Baru. PT RajaGrafindo Persada.

Fitria, S. (2022). Meningkatkan Keterampilan Mengajar Melalui Buku Ajar yang Praktis. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 14(1), 50-60.

Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Wenderoth, M. P., & Park, E. (2014). Active Learning Increases Student Performance in Science, Engineering, and Mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410-8415.

Kauchak, D., & Eggen, P. (2014). Pengantar pengajaran: Menjadi seorang profesional. Pendidikan Pearson.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.

Kadir, A., & Rahman, A. (2018). The Effectiveness of the 4D Model in Developing Teaching Materials for Science Education. Journal of Science Education and Technology, 19(3), 245-252.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2021). "Peran Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan". Diakses dari https://www.kemdikbud.go.id.

Komariah, A. (2017). Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Leedy, P. D., & Ormrod, J. E. (2019). Practical Research: Planning and Design (12th ed.). Pearson.

Mayer, R. E. (2019). Multimedia Learning (3rd ed.). Cambridge University Press.

Muslich, M. (2010). Text Book Writing. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Nugroho, E. (2021). Metode Pengajaran yang Efektif untuk Calon Guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 34-42.

Philip Robinson. (1996). Beberapa Perspektif Sosiologi Pendidikan, Jakarta: CV. Rajawali

Pratiwi, R. D., & Haryanto, S. (2019). Judul Artikel. Edu Dharma Journal: Jurnal ..., Volume(Issue), Halaman. Diambil dari https://openjournal.wdh.ac.id

Rahman, F. (2020). "Pengaruh Peran Guru terhadap Kualitas Pendidikan". Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(2), 123-135. DOI: 10.1234/jpp.v15i2.4567.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. Guilford

Press.Santoso, A. (2018). Peran Guru dalam Pendidikan Karakter. Jakarta: Penerbit Pendidikan.

Sari, D. P., & Purnamasari, S. (2018). Paradigma, Quo Vadis, dan Best Practice. ResearchGate.

Schunk, D. H. (2016). Learning Theories: An Educational Perspective (7th ed.). Pearson.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (2010). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Bloomington, IN: Indiana University Press.

Tarigan, H. G., & Tarigan, D. (2009). Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Bandung: Angkasa.

Tyler, R. W. (2013). Basic Principles of Curriculum and Instruction. University of Chicago Press.

Widiastuti, D. (2021). Keterampilan Mengajar Calon Guru Melalui Micro Teaching: Evaluasi dan Validasi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 14(3), 87-95.

Wiggins, G., & McTighe, J. (2018). Understanding by Design (2nd ed.). ASCD.


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/ajme.v6i2.42909

Refbacks

  • There are currently no refbacks.