PENGEMBANGAN BAHAN AJAR GEOMETRI BERBASIS ETNOMATEMATIKA BUDAYA BETAWI SEBAGAI UPAYA KONTEKSTUALISASI PEMBELAJARAN

Afifah Sholihah, Gelar Dwirahayu, Khamida Siti Nur Atiqoh

Abstract


Abstract

Ethnomathematics is defined as the integration between a specific culture and mathematics. This research aims to develop teaching materials as a learning module on geometry building space integrated with Betawi culture. The research method is R&D with the Plomp model, which consists of five phases: preliminary investigation; design; construction/ realization; test, evaluation, and revision; also implementation. The subjects in this study consisted of three Lecturers of Mathematics Education at UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, one junior high school teacher, and two high school teachers in the North Jakarta area. In addition, in this study, four junior high school students and four high school students were also involved as respondents in assessing the readability of the modules made.The results of assessments from experts show that the modules made are very feasible. The results of the students' responses to the learning module are included in the perfect category. So, it was concluded that the module could be used as additional material for teachers in teaching the geometry of flat buildings and building spaces using Betawi culture.

 

Abstrak 

Etnomatematika merupakan integrasi antara budaya tertentu dengan matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar berupa modul pembelajaran geometri bangun ruang yang diintegrasikan dengan kebudayaan Betawi. Metode penelitiannya yaitu R&D dengan model Plomp yang terdiri dari lima fase, yaitu fase investigasi awal; desain; konstruksi/ realisasi; tes, evaluasi, dan revisi; serta implementasi. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari tiga Dosen Pendidikan Matematika UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, satu orang guru SMP, dan dua guru SMA di wilayah Jakarta Utara. Selain itu, dalam penelitian ini dilibatkan juga empat orang siswa SMP dan empat orang siswa SMA sebagai responden dalam menilai keterbacaan modul yang telah dibuat. Berdasarkan hasil penilaian dari ahli menunjukkan bahwa modul yang dibuat  sangat layak. Adapun hasil respon peserta didik terhadap modul pembelajaran termasuk dalam kategori sangat baik. Sehingga disimpulkan bahwa modul yang dibuat dapat dijadikan sebagai bahan tambahan bagi guru dalam mengajarkan geometri bangun datar dan bangun ruang dengan menggunakan budaya betawi.

Keywords


Ethnomathematics, Learning Module, Space Building Geometery, Betawi Culture, Plomp Development Model.

References


Abusyairi, K. (2013). Pembelajaran Bahasa dengan Pendekatan Budaya. Dinamika Ilmu, 13(2), 175.

Adiningsih, S., Ningrum, U., & Fitriana, L. (2024). Bibliometric Analysis : Contructivism Approach in Junior High School Geometry Learning in Indonesia ( 2017-2023 ). Nurmerical, 8(June), 139–146. https://journal.iaimnumetrolampung.ac.id/index.php/numerical/article/view/4327

Aditya, P., & Hiltrimartin, C. (2024). Development of Problem-Solving-Based Digital Learning Media for Flat-Sided 3D Geometry in Junior High School. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 8(1), 58–71. https://doi.org/10.31764/jtam.v8i1.17018

Arbain, Sirad, L. O., & Halidin. (2024). Efektivitas video pembelajaran berbasis geoGebra dalam kelas virtual terhadap pemahaman konsep bangun ruang. Mathema Journal, 6(1), 11–21. https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/jurnalmathema/article/view/2875%0A

Borba, M. C. (1990). Ethnomathematics and education. JSTOR, 10(1), 39–43. https://www.jstor.org/stable/40247974?casa_token=yQMwjbCjkJ8AAAAA%3ApgcMFgig40AIqZwP46zP7S7UC0-hD8aOiRw0UH8F6ZYYArzLWSmfoCiwjKrmf-DtKbcfDG4AE_tyzTC0vJVJ00tyCtSginfD1JgslENw-Sgb9hthYqI.

Castle, L. (2007). Profil Etnik Jakarta. Masup Jakarta.

Doni Swardana, Y. A. (2013). Rumah Etnik Betawi. Griya Kreasi.

Filiestianto, G., & Al-jabar, S. Z. (2022). Fundamental Matematis Bishop. (JPMI) Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(4), 1197–1208. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.1197-1208

Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R&D dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129–150. https://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/saintifikaislamica/article/view/1204

Murtani, H. (2014). Revitalisasi Kearifan Budaya Betawi dalam Memperkuat Ketahanan Budaya Nasional. Wacana, 13(3), 277–287. https://journal.moestopo.ac.id/index.php/wacana/article/view/154/99

Purba, T. N., Pangaribuan, F., & Hutahuruk, A. J. (2022). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 6(3), 4686–4700. https://www.neliti.com/publications/451075/pengembangan-lks-pembelajaran-matematika-realistik-berbasis-etnomatematika-denga

Riduwan, A. (2015). Rumus dan Data Dalam Aplikasi Statistika. Alfabeta.

Romadon, A. G., & Kartika, E. D. (2024). Development of Ethnomathematics Student Worksheets Based on Augmented Reality on Geometric Material. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 07(03), 1043–1049. https://doi.org/10.47191/ijmra/v7-i03-23

Sir, M. M. (2005). Jurnal Arsitektur. Jurnal Arsitektur, 2(1), 69–83. https://core.ac.uk/download/pdf/77620162.pdf#page=54

Tarwana, W., Alghadari, F., & Marlina, A. (2019). Meningkatkan Pemahaman Konsep Geometri Siswa melalui Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Wawan. Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara, c, 1–7.

Thohirudin, M., Maryati, T. K., & Dwirahayu, G. (2017). Visualisation Ability of Senior High School Students with Using GeoGebra and Transparent Mica. Journal of Physics: Conference Series, 824(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/824/1/012043

Titah Isra Faizah, A. F. (2022). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 6(3), 5475–5482. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/2992

Umbara, U. (2021). Literasi Matematis, Ethnomathematics, and Etnomodelling Berdasarkan Tinjauan Historis, Filosofis, dan Praktis. PT Refika Aditama.

Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013). Peran Etnomatematika Dalam Membangun Karakter Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, 1(1), 113–118. https://eprints.uny.ac.id/10738/

Widiyasari, R., Astriyani, A., & Purwoko, R. Y. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Kearifan Lokal dengan Pendekatan PMRI. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–10. http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/ajme.v6i1.41820

Refbacks

  • There are currently no refbacks.