APPLICATION OF SELF DIRECTED LEARNING TO REDUCE MATHEMATICS ACADEMIC PROCRASTINATION

Rahma Siregar, Ja’far Nasution

Abstract


Abstract

Self Directed Learning is a learning process of self-will and self-control so that it can solve problems or tasks. This study examines the differences in academic procrastination in mathematics learning in groups that apply Self Directed Learning learning models and groups that use conventional learning models. This type of research is a quasi-experiment. The instrument of this research is an academic procrastination questionnaire given to 25 students in the control class and 26 students in the experimental class. This study's results indicate no significant difference in reducing mathematics academic procrastination in students who apply Self Directed Learning with students who apply conventional learning at SMP N 4 Padangsidimpuan. However, regarding the average value, there is a difference in reducing mathematics academic procrastination in students who apply Self Directed Learning with students who apply conventional learning at SMP N 4 Padangsidimpuan. So, classes with self-directed learning are better than classes with conventional learning.

 

Abstrak

Self Directed Learning yaitu proses pembelajaran atas kemauan dari diri sendiri dan mengontrol diri sehingga dapat menyelesaikan permasalahan ataupun tugas. Penelitian ini bertujuan menguji perbedaan prokrastinasi akademik pada pembelajaran matematika pada kelompok yang menerapkan model pembelajaran Self Directed Learning dan kelompok yang menggunakan model pembelajaran konvensional. Jenis penelitian ini adalah quasi eksperimen. Instrumen penelitian ini adalah angket prokrastinasi akademik yang diberikan kepada 25 siswa di kelas kontrol dan 26 siswa di kelas eksperimen. Hasil penelitian ini menunjukkan tidak terdapat perbedan yang signifikan penurunan prokrastinasi akademik matematika pada siswa yang menerapkan Self Directed Learning dengan siswa yang menerapkan pembelajaran konvensional di SMP N 4 Padangsidimpuan. Tetapi ditinjau dari nilai rata-rata terdapat perbedaan penurunan prokrastinasi akademik matematika pada siswa yang menerapkan Self Directed Learning dengan siswa yang menerapkan pembelajaran konvensional di SMP N 4 Padangsidimpuan. Sehingga dapat disimpulkan kelas dengan pembelajaran self directed learning lebih baik daripada kelas dengan pembelajaran konvensional. 


Keywords


Academic Procrastination, Self Directed Learning

References


Afandy, A. (2021). Upaya Mereduksi Prokrastinasi Akademik Pada Tugas Matematika Selama Pandemi Covid-19 Melalui Strategi Self Regulated Learning. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 6(2), 398–409. https://doi.org/10.28926/briliant.v6i2.632

Asri, D. N. (2018). Prokrastinasi Akademik: Teori Dan Riset Dalam Perspektif Pembelajaran Berbasis Proyek Dan Self-Regulated Learning (D. Aprianidi (ed.)). UNIPMA PRESS.

Diana, N. (2021). Kesiapan Guru dalam Mengembangkan Modul Berbasis STEM untuk Mendukung Pembelajaran di Abad 21 Teachers ’ Readiness in Developing STEM -based Module to Support Teaching and Learning in the 21 st Century. Jurnal Pendidikan Matematika, 11.

Elyaumi. (2020). Self Directed Learning Berbasis Literasi Digital Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Madrasah Ibtidaiyah. Elementary Islamic Teacher Journal, 8, 183–208.

Evelina, D., Ami, S., Nova, T., Yunianta, H., Kristen, U., & Wacana, S. (2020). PROFIL Karakter Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Smp Dalam Pembelajaran Matematika. 04(01), 414–423.

Fatimah, A. T. (2021). Koneksi Matematis Siswa pada Tugas Matematis Berbasis Hasil Pertanian: Konteks, Konsep, dan Prosedur Matematis. Jurnal Elemen, 7(2), 295–309. https://doi.org/10.29408/jel.v7i2.3176

Hasan, H., & Timur, L. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Model Contextual Teaching And Learning Pada Era New Normal. Indonesian Journal of Educational Development, 1, 630–640.

Manoi, G., Soesanto, R. H., Lentera, S., Sangihe, H., & Utara, S. (2022). Stimulus Keaktifan Siswa Melalui Penerapan Media Interaktif Pada Pembelajaran Matematika Secara Daring [ Stimulating The Activeness Of Students Through The Implementation Of Interactive Media In Online Mathematics Learning ]. 6(1), 43–56.

Nailah, L., & Ruswana, A. M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Self-Directed Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 3 (2)(September), 52–56.

Permatasari, S. A., & Anggaryani, M. (2021). Penerapan Self-Directed Learning ( SDL ) dalam Pembelajaran Fisika SMA Berbasis Daring Pada Pokok Bahasan Hukum Newton. PENDIPA Journal Of Science Education, 5(3), 403–411.

Puspitasari, N., Wahyuni, A., Surakarta, I., & Ivet, U. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Aljabar Linear Melalui Self Directed Learning Mahasiswa. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(1), 181–186.

Salsabiela, A.-, Atieq, B.-, Husna, A. A., Utami, A. N., Qurrotaa’yun, N. N., & Qudsyi, H.-. (2018). TRASI (Training Motivasi) Untuk Menurunkan Prokrastinasi Akademik Siswa-Siswi MTs (Madrasah Tranawiyah). Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 7(2), 177–186. https://doi.org/10.30996/persona.v7i2.1501


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/ajme.v6i1.40390

Refbacks

  • There are currently no refbacks.