The State of Indonesia’s Marriage Law: 50 Years of Statutory and Judicial Reforms
Abstract
Because of its entanglement with religious norms, Muslim family law reform is a sensitive issue. In Indonesia, the validity, rights, and responsibilities pertaining to Muslim marriage and divorce are regulated by the 1974 Marriage Law and the 1991 Compilation of Islamic Law. The 1974 Marriage Law is both general and pluralistic in character, since it introduced general reforms applying to all religions, while leaving other matters to the legal regimes attached to a person’s religion. Muslim family law norms, including several new reforms, were subsequently laid down in the 1991 Compilation of Islamic Law. After 1991, statutory reform of Muslim family law stalled, as differences in opinion between liberal and conservative Muslims proved unbridgeable. This paper argues that, despite these divisions, reform continued – not by actions of the legislative, but by actions of the courts. These actions take two forms: first, the form of court decisions, specifically “activist” judgments by the Supreme Court and judicial review decisions by the Constitutional Court; and second, the form of Supreme Court guidelines that following the introduction of the chamber system in 2011 are issued annually by means of Supreme Court Circulars. By reinterpreting family law norms in light of women’s and children’s rights, we will show how courts initiated significant non-statutory reforms of Muslim family law. Thus, exactly 50 years following the birth of the 1974 Marriage Law, we shed new light on the role of judicial institutions in reforming and reinterpreting Muslim family law in Indonesia.
Abstrak:
Reformasi hukum keluarga Islam selalu menjadi isu sensitif karena berkelindan dengan norma-norma agama. Di Indonesia, keabsahan, hak, dan tanggung jawab perkawinan dan perceraian diatur dalam Undang-Undang Perkawinan Tahun 1974 (UU Perkawinan 1974) dan Kompilasi Hukum Islam (KHI) Tahun 1991. UU Perkawinan 1974 merupakan produk hukum yang umum dan plural. Artinya, UU Perkawinan 1974 memperkenalkan reformasi yang berlaku untuk semua agama, namun rezim hukum yang berlaku bergantung pada agama yang dianut. Norma hukum keluarga Islam, termasuk beberapa reformasi baru, kemudian ditetapkan dalam KHI. Setelah tahun 1991, reformasi hukum keluarga berjalan dengan lambat karena perbedaan pendapat antara kelompok Muslim liberal dan konservatif tidak dapat dijembatani dengan baik. Melalui artikel ini kami berargumentasi bahwa terlepas dari perbedaan pendapat tersebut, reformasi hukum keluarga tetap berjalan – tidak melalui perubahan undang-undang melainkan melalui lembaga peradilan. Reformasi ini terjadi dalam dua bentuk: Pertama, dalam bentuk putusan pengadilan, terutama melalui putusan yang bernuansa “aktivisme” oleh Mahkamah Agung dan hasil uji materiil oleh Mahkamah Konstitusi. Kedua, melalui pedoman yang dikeluarkan oleh Mahkamah Agung setiap tahunnya, dalam bentuk Surat Edaran Mahkamah Agung sebagai implikasi dari pemberlakuan sistem kamar pada tahun 2011. Lembaga peradilan, melalui reinterpretasi terhadap norma hukum keluarga yang mengedepankan hak perempuan dan anak, telah menghasilkan reformasi hukum keluarga yang signifikan melalui mekanisme di luar perubahan UU Perkawinan. Dengan demikian, tepat 50 tahun sejak lahirnya UU Perkawinan 1974, artikel ini menyoroti peran lembaga yudikatif dalam mereformasi dan menafsirkan ulang hukum keluarga Islam di Indonesia.
Keywords
References
As-Subki, A. Y. (2010). Fiqh Keluarga: Pedoman Berkeluarga dalam Islam. Jakarta: AMZAH.
Bedner, A. W. (2013) ‘Indonesian Legal Scholarship and Jurisprudence as an Obstacle for Transplanting Legal Institutions’, Hague Journal on the Rule of Law, 5(2), pp. 253–273.
Bedner, A. W. (2008) Court Reform. Leiden: Leiden University Press.
Bedner, A. & van Huis, S. (2010) ‘Plurality of marriage law and marriage registration for Muslims in Indonesia: a plea for pragmatism’, Utrecht Law Review, 6(2), pp. 175-191. Available at: https://doi.org/10.18352/ulr.130.
Berg, L.W.C. van den (1882). ‘De Mohammedaansche geestelijkheid en de geestelijke goederen op Java en Madoera’. Tijdschrift voor Indische Land -en Volkenkunde uitgegeven door het Bataviaasch Genootschap van Kunsten en Wetenschappen, pp. 27: 1-46.
Berg, L.W.C. van den (1892). De afwijkingen van het Mohammedaansche familie- en erfrecht op Java en Madoera. Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde van Nederlandsch-Indië, 41 (1), pp. 454-512.
Bowen, J. R. (2003) Islam, law, and equality in Indonesia: An anthropology of public reasoning. Cambridge: Cambridge University Press.
Butt, S. (2010) ‘Islam, the State and the Constitutional Court in Indonesia,’ Pacific Rim Law & Policy Journal, 19.
Cammack, M.E., (1989). Islamic Law in Indonesia’s New Order. International and Comparative Law Quarterly, 38 (1): 53-73.
Cammack, M. E., et al. (1996). Legislating social change in an Islamic society: Indonesia’s marriage law. The American Journal of Comparative Law, 44 (1): 45-73.
Cammack, M.E., & Feener, R. M. (2012) ‘The Islamic legal system in Indonesia,’ Pacific Rim Law & Policy Journal, 21, pp. 13–42.
Cammack, M.E., et al. (2015) ‘Democracy, Human Rights, and Islamic Family Law in Post-Soeharto Indonesia,’ New Middle Eastern Studies, 5. DOI: 10.29311/nmes.v5i0.2656.
Cross, R. and Harris, J. W. (2004) Precedent in English Law. Oxford: Clarendon.
Djubaidah, N. (2012) Pencatatan Perkawinan Dan Perkawinan Tidak Dicatat : Menurut Hukum Tertulis Di Indonesia Dan Hukum Islam. Jakarta: Sinar Grafika.
Fauzi, M. L. (2007). Good Governance and The Emergence of a Public Sphere: Gazing upon the Reform of Islamic Law in Indonesia. Millah: Journal of Religious Studies, 1-22.
Feteris, M. W. C. (maarten) (2017) ‘Development of the Law by Supreme Courts in Europe’, Utrecht Law Review, 13(1), pp. 155–169.
Gunaryo, A. and Ramadhan, M. (2006) Pergumulan politik & hukum Islam: Reposisi peradilan agama dari peradilan “pupuk bawang” menuju peradilan yang sesungguhnya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hanstein, T. (2002) Islamisches Recht und nationales Recht: Eine Untersuchung zum Einfluß des islamischen Rechts auf die Entwicklung des modernen Familienrechts am Beispiel Indonesiens. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Harahap, M. Y. (2009) Kedudukan, Kewenangan, dan Acara Peradilan Agama: UU No. 7 tahun 1989. Jakarta: Sinar Grafika.
Hooker, M.B. (2008). Indonesian Syariah: Defining a National School of Islamic Law. Singapore: Institute of Southeast Asian Studies.
Horii, H. and Wirastri, T. D. (2022) ‘Living in a Legal Limbo: Mechanisms to “Fix” The Legal and Social Positions of Unregistered Children in Indonesia,’ The Indonesian Journal of Socio-Legal Studies, 2(1). doi: 10.54828/ijsls.2022v2n1.1.
Huis, S. C. van (2019) ‘Khul‘ over the longue durée: the decline of traditional fiqh-based divorce mechanisms in Indonesian legal practice,’ Islamic Law and Society, 26(1–2), pp. 58–82. doi: 10.1163/15685195-00254A05.
Huis, S. C. van and Wirastri, T. D. (2012) ‘Marriage without Registration in Indonesia: Do We Need Harsher Sanctions or Better Legal Enforcement?’, Australian Journal of Asian Law, 13(1). Available at: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2159574.
Huis, S. C. van (2015) Islamic courts and women’s divorce rights in Indonesia. The cases of Cianjur and Bulukumba. Leiden: Leiden University Press.
Hukumonline.com (2012) ‘Putusan MK semata lindungi anak luar kawin [The Constitutional Court decision’s sole aim is protection of children born out of wedlock]’. Available at: http://www.hukumonline.com/berita/baca/lt4f573e2151497/putusan-mk-semata-lindungi-anak-luar-kawin.
Jones, G.W. (1997). ‘Modernization and divorce: Contrasting trends in Islamic Southeast Asia and the West’. Population and Development Review, 23 (1), pp. 95-114.
Katz, J. S. and Katz, R. S. (1975) ‘The New Indonesian Marriage Law: A mirror of Indonesia’s political, cultural, and legal systems,’ American Journal of Comparative Law, 23(4), pp. 653–681.
LeIP and Puslitbang Mahkamah Agung (2017) Kertas Kebijakan: Pengurangan Arus Perkara ke Mahkamah Agung. Jakarta: LeIP.
Lev, D.S. 1972. Islamic courts in Indonesia: A study in the political bases of legal institutions. Berkeley: University of California Press.
Liddle, R.W. (1996). The Islamic turn in Indonesia: A political explanation. Journal of Asian Studies, 55(3), pp. 613-634.
Mahkamah Agung Republik Indonesia (2017) ‘Data Perkara Peradilan Agama Tingkat Pertama’. Available at: https://badilag.mahkamahagung.go.id/perkara-diterima-dan-diputus-pada-tingkat-pertama/data-perkara/perkara-diterima-dan-diputus-pada-tingkat-pertama.
Manan, A. (2006) Reformasi hukum Islam di Indonesia. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Manan, A. (2008) Aneka masalah hukum perdata Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana.
Martyn, E. (2004). Women’s movement in postcolonial Indonesia: Gender and nation in a new democracy. RoutledgeCurzon.
Mir-Hosseini, Z. (2000) Marriage on trial: Islamic family law in Iran and Morocco. London: I.B. Tauris.
Mulia, Siti Musdah and Mark R. Cammack, “Toward a Just Marriage Law: Empowering Indonesian Women through a Counter of Legal Draft to the Compilation of Islamic Law,” in Islamic Law in Contemporary Indonesia: Ideas and Institutions edited by R. Michael Feener and Mark E. Cammack, Cambridge, MA: Islamic Legal Studies Program, Harvard Law School, 2007, pp. 128-145.
Na‘im, A. A. A. (2002) Islamic family law in a changing world: A global resource book. London: Zed Books.
Nakamura, H. (1983). Divorce in Java: A study of the dissolution of marriage among Javanese Muslims. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Nakamura, H. (2006). Conditional divorce in Indonesia. Cambride: Islamic Legal Studies Program, Harvard Law School.Nasution, K. & Aini, A.N. (2007). Hukum keluarga (perdata) Islam Indonesia: Pengantar dan pemikiran. Yogyakarta: Academia.
Nurlaelawati, E. and Huis, S. C. van (2019) ‘The Status of Children Born Out of Wedlock And Adopted Children in Indonesia: Interactions Between Islamic, Adat, and Human Rights Norms,’ Journal of Law and Religion, 34(3), pp. 356–382. doi: 10.1017/jlr.2019.41.
Nurlaelawati, E. (2010) Modernization, tradition and identity: The Kompilasi hukum Islam and legal practice in the Indonesian religious courts. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Nuruddin, A. & Tarigan, A.A. (2004). Hukum perdata Islam di Indonesia: Studi kritis perkembangan hukum Islam dari fikih: UU no. 1/1974, sampai KHI. Jakarta: Kencana.
Oomen B. and Bedner A.W. (2018) ‘The Relevance of Legal Certainty – An Introduction,’ in Bedner, A. W. and Oomen, B. (eds) Real Legal Certainty and its Relevance. Essays in Honour of Jan Michiel Otto. Leiden: Leiden University Press, pp. 9–21.
O’Shaughnessy, K. (2009). Gender, state and social power in contemporary Indonesia: Divorce and marriage law. London: Routledge.
Otto, J. M. (2010) Sharia incorporated: A comparative overview of the legal systems of twelve Muslim countries in past and present. Leiden: Leiden University Press.
Prins, J. (1951). ‘Adat law and Muslim religious law in modern Indonesia: An introduction’, The World of Islam, 1(4), pp. 283-300.
Pompe, S. (2005) The Indonesian Supreme Court: A Study of Institutional Collapse. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, Southeast Asia Program Publications at Cornell University.
Snouck Hurgronje, C. 1906. The Acehnese. Translated by A.W.S. O’Sullivan. Leiden: E.J. Brill.
Soewondo, N. (1977). ‘The Indonesian Marriage Law and its implementing regulation’. Archipel, 13: 283-294.
Suma, M. A. (2004). Hukum keluarga Islam di dunia Islam. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Syarifuddin, A. (2006). Hukum perkawinan Islam di Indonesia: Antara fiqh munakahat dan Undang-Undang Perkawinan. Jakarta: Kencana.
Vreede-De Stuers Cora (1974). ‘A propos du "R.U.U.", Histoire d'une législation matrimoniale’. Archipel, 8, pp. 21-30. DOI: https://doi.org/10.3406/arch.1974.1181
Wahid, M. (2008). Counter Legal Draft Kompilasi Hukum Islam (CLD-KHI) dalam Perspektif Politik Hukum di Indonesia. Paper presented at the 4th Annual Islamic Studies Postgraduate Conference, The University of Melbourne.
Wirastri, T. D. and van Huis, S. C. (2021) ‘The second wife: Ambivalences towards state regulation of polygamy in Indonesia,’ The Journal of Legal Pluralism and Unofficial Law, 53(2), pp. 246–268. doi: 10.1080/07329113.2021.1912579.
Zein, S. E. M. (2010) Problematika hukum keluarga Islam kontemporer: Analisis yurisprudensi dengan pendekatan ushuliyah. Jakarta: Kencana.
Supreme Court circulars
Surat Edaran Mahkamah Agung Nomor 1 Tahun 2022 tentang Pemberlakuan Rumusan Hasil Rapat Pleno Kamar Mahkamah Agung Tahun 2022 sebagai Pedoman Pelaksanaan Tugas bagi Pengadilan
Surat Edaran Mahkamah Agung Nomor 5 Tahun 2021 tentang Pemberlakuan Rumusan Hasil Rapat Pleno Kamar Mahkamah Agung Tahun 2021 sebagai Pedoman Pelaksanaan Tugas bagi Pengadilan
Surat Edaran Mahkamah Agung Nomor 2 Tahun 2019 tentang Pemberlakuan Rumusan Hasil Rapat Pleno Kamar Mahkamah Agung Tahun 2019 sebagai Pedoman Pelaksanaan Tugas bagi Pengadilan.
Surat Edaran Mahkamah Agung Nomor 3 Tahun 2018 tentang Pemberlakuan Rumusan Hasil Rapat Pleno Kamar Mahkamah Agung Tahun 2018 sebagai Pedoman Pelaksanaan Tugas bagi Pengadilan.
Surat Edaran Mahkamah Agung Nomor 1 Tahun 2017 tentang Pemberlakuan Rumusan Hasil Rapat Pleno Kamar Mahkamah Agung Tahun 2017 sebagai Pedoman Pelaksanaan Tugas bagi Pengadilan.
Surat Edaran Mahkamah Agung Nomor 3 Tahun 2015 tentang Pemberlakuan Rumusan Hasil Rapat Pleno Kamar Mahkamah Agung Tahun 2015 sebagai Pedoman Pelaksanaan Tugas bagi Pengadilan.
Surat Edaran Mahkamah Agung Nomor 7 Tahun 2012 tentang Rumusan Hukum Hasil Rapat Pleno Kamar Mahkamah Agung Sebagai Pedoman Pelaksaan Tugas Bagi Pengadilan.
DOI: 10.15408/ajis.v24i2.38424
Refbacks
- There are currently no refbacks.