Tabot Ritual in Islamic Law: Philosophical Reflections on Sunni and Shiite Harmonization
Abstract
This study aims to analyze the philosophy of the Tabot ritual, commemorating the death of Ḥasan in the fields of Karbala, rooted in the traditions of Shia and Sunni, from the perspective of Islamic law. The Tabot ritual embodies noble Islamic values intertwined with local wisdom and cultural acculturation in Bengkulu society. This study employs a field research approach, collecting data through in-depth interviews and documentation with religious leaders, traditional leaders, community figures, and residents in Bengkulu. The findings reveal that the nine stages of the Tabot ritual—Mengambik Tanah, Duduk Penja, Menjara, Meradai, Arak Penja, Arak Serban, Gam, Arak Gedang, and Tabot Tebuang—are imbued with profound philosophical meanings in line with Islamic principles. These include the value of acculturation in Mengambik Tanah, self-purification in Duduk Penja, the spirit of Islamic brotherhood in Menjara, and self-reflection in Tabot Tebuang. From an Islamic legal perspective, the Tabot ritual illustrates a harmonious adaptation of ritual practices while adhering to respect and coexistence within Islamic teachings. The ritual’s symbolic modifications, such as removing elements deemed offensive to the Companions of the Prophet Muḥammad SAW, reflect a commitment to maintaining Islamic unity. Although originating from a Shiite tradition, the Tabot ritual has been contextualized and accepted broadly, including by Sunni communities, showcasing its alignment with Islamic jurisprudential values.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis filosofi Tabot sebagai ritual memperingati wafatnya Ḥasan di padang Karbala yang berakar pada tradisi Syiah dan Sunni dari sudut pandang hukum Islam. Ritual Tabot merupakan perwujudan nilai-nilai luhur Islam yang terjalin dengan kearifan lokal dan akulturasi budaya masyarakat Bengkulu. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian lapangan, yaitu pengumpulan data melalui wawancara mendalam dan dokumentasi terhadap tokoh agama, tokoh adat, tokoh masyarakat, dan warga di Bengkulu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sembilan tahapan ritual Tabot—Mengambik Tanah, Duduk Penja, Menjara, Meradai, Arak Penja, Arak Serban, Gam, Arak Gedang, dan Tabot Tebuang—memiliki makna filosofis yang mendalam dan sejalan dengan prinsip Islam. Di antaranya adalah nilai akulturasi budaya dalam Mengambik Tanah, penyucian diri dalam Duduk Penja, semangat persaudaraan Islam dalam Menjara, dan refleksi diri dalam Tabot Tebuang. Dari sudut pandang hukum Islam, ritual Tabot menggambarkan adaptasi praktik ritual yang harmonis dengan tetap berpegang pada rasa hormat dan hidup berdampingan dalam ajaran Islam. Modifikasi simbolik ritual tersebut, seperti menghilangkan unsur-unsur yang dianggap menyinggung para Sahabat Nabi Muhammad SAW, mencerminkan komitmen untuk menjaga persatuan Islam. Meski berasal dari tradisi Syiah, ritual Tabot telah dikontekstualisasikan dan diterima secara luas, termasuk oleh komunitas Sunni, yang menunjukkan keselarasan dengan nilai-nilai yurisprudensi Islam.
Keywords
References
Akhmadi, A. (2019). Moderasi beragama dalam keragaman indonesia. Inovasi: Jurnal Diklat Keagamaan, 13(2), Article 2.
Arifian, F. R., & Ayundasari, L. (2021). Kebudayaan Tabuik sebagai upacara adat di Kota Pairaman Sumatra Barat. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(6), Article 6. https://doi.org/10.17977/um063v1i6p726-731
Astuti, L. (2016). Pemaknaan Pesan Pada Upacara Ritual Tabot (Studi Pada Simbol-Simbol Kebudayaan Tabot di Provinsi Bengkulu). Professional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.37676/professional.v3i1.289
Bahari, R., & Sivana, E. (2022). The Meaning of Socio Cultural Values From the Islamic Law Perspective. MILRev : Metro Islamic Law Review, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.32332/milrev.v1i1.6192
Efendi, H. (2022). personal communication in Bengkulu.
Erlita, N. (2017). City Branding Provinsi Bengkulu Pada Festival Tabot Dalam Upaya Melestarikan Pariwisata Budaya Daerah. Jurnal Visi Komunikasi, 16(1), 14–25. https://doi.org/10.22441/visikom.v16i1.1641
Fahimah, I., & Jafar, W. A. (2020). Tabot Festival: Shi’a Tradition Within The Sunni Community Of Bengkulu City On Sociology Of Islamic Law Perspective. Al-Istinbath: Jurnal Hukum Islam, 5(2 November), Article 2 November. https://doi.org/10.29240/jhi.v5i2.1777
Febrianty, S. D., Asril, A., & Erlinda, E. (2020). Tari Tabut Sebagai Manifestasi Budaya Masyarakat Kota Bengkulu. Melayu Arts and Performance Journal, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.26887/mapj.v3i2.1335
Hamzah, J. (2022). personal communication in Bengkulu.
Handayani, R. (2013). Dinamika Kultural Tabot Bengkulu. Buletin Al-Turas, 19(2), Article 2.
Hasbulloh. (2022). personal communication in Bengkulu.
Helfrich, O. C. (1988). Het Hasan-Hosein of Taboet-Feest te Benkoelen on Internation- ales Archiv fur Ethnographie. Verlag von P. W. M. Trap.
Huda, M. C. (2022). Metode Penelitian Hukum (Pendekatan Yuridis Sosiologis). IAIN Salatiga. http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/14262/
Ilham, N. (2022). personal communication in Bengkulu.
Kurniawan, S., & Jamiah, R. (2022). Ritual Tabot Provinsi Bengkulu Sebagai Media Dakwah Antar Budaya. Jurnal Komunikasi dan Budaya, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.54895/jkb.v3i2.1854
Mahyudi, M., & Yanti, R. S. (2019). Budaya Tabot Bengkulu Sebagai Pendekatan Pembelajaran Bangun Ruang Berbasis Etnomatematika. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.31851/indiktika.v2i1.3480
Megayanti, S., & Elcaputera, A. (2019). Analisis Kearifan Lokal Masyarakat Bengkulu Dalam Festival Tabot Berdasarkan Receptio in Complexu Theory. Al imarah : jurnal pemerintahan dan politik islam, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.29300/imr.v4i2.3645
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Analisis data kualitatif: Buku sumber tentang metode-metode baru. Universitas Indonesia Press.
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.
Mustofa, A. (2022). personal communication in Bengkulu.
Pertiwi, I. (2022). personal communication in Bengkulu.
Putra, H. P. (2019). Local Wisdom in the Tabot Ceremony in Bengkulu. Journal International Seminar on Languages, Literature, Arts, and Education (ISLLAE), 1(2), Article 2. https://doi.org/10.21009/isllae.01244
Rahman, A. T., & Qurniati, A. (2022). Peran Tokoh Masyrakat Dalam Melestarikan Budaya Tabot di Kota Bengkulu. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan (JUPANK), 2(2), Article 2. https://doi.org/10.36085/jupank.v2i2.3682
Renta, P. P. (2011). TABOT Upacara Tradisi Masyarakat Pesisir Bengkulu. Sabda: Jurnal Kajian Kebudayaan, 6(1), 47–55. https://doi.org/10.14710/sabda.6.1.47-55
Ridwan, Moch. (2022). personal communication in Bengkulu.
Rimapradesi, Y., & Jatmika, S. (2021). Tabut: Ekspresi Kebudayaan Imigran Muslim India (Benggala) di Bengkulu. Sosial Budaya, 18(1), Article 1. https://doi.org/10.24014/sb.v18i1.12124
Rochmiatun, E. (2015). TRADISI TABOT PADA BULAN MUHARRAM DI BENGKULU: Paradigma Dekonstruksi. Tamaddun: Jurnal Kebudayaan dan Sastra Islam, 14(2), Article 2.
Romadhoni, Y. (2022). personal communication in Bengkulu.
Ropi, I. (2019). Whither Religious Moderation? The State and Management of Religious Affairs in Contemporary Indonesia. Studia Islamika, 26(3), Article 3. https://doi.org/10.36712/sdi.v26i3.14055
Sapriansa, A., & Prayogi, A. (2022). The Dynamics of the Bengkulu Tabot: From Sacred to Profan. Proceeding International Conference on Malay Identity, 3, 65–74.
Sari, R. W. (2019). Eksistensi sebuah tradisi Tabut dalam Masyarakat Bengkulu. Majalah Ilmiah Tabuah: Ta`limat, Budaya, Agama Dan Humaniora, 23(1), Article 1. https://doi.org/10.37108/tabuah.v23i1.214
Sativa, A., Irham, M. I., & Wanto, S. (2023). The Tabot Tradition: Exploring the Spread of Islam and Cultural Interaction in Bengkulu. Jurnal Sosiologi USK (Media Pemikiran & Aplikasi), 17(1), Article 1. https://doi.org/10.24815/jsu.v17i1.30343
Sebyar, M. H. (2023). Harmonization of Islamic Legal Institutions and Customary Law in Marriage Dispensation Cases at the Panyabungan Religious Court. MILRev : Metro Islamic Law Review, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.32332/milrev.v2i2.7809
Setiabudi, B. (2022). personal communication in Bengkulu.
Suradi, A., & Surahman, B. (2020). The History And Values of Tolerance In Tabot Traditional Ceremonies In Bengkulu Society. Paramita: Historical Studies Journal, 30(2), Article 2. https://doi.org/10.15294/paramita.v30i2.21403
Syaputra, E. (2019). Local Wisdom for Character Education: A Study of Character Values in Tabot Tradition in Bengkulu. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(2), Article 2. https://doi.org/10.29300/ijsse.v1i2.2245
Tamam, B. (2022). personal communication in Bengkulu.
Valentine, F., & Talalu, T. R. (2022). KONTESTASI PEMAKNAAN RITUAL TABUT (PERSPEKTIF IDEOLOGI DAN KEKUASAAN). Farabi, 19(2), Article 2. https://doi.org/10.30603/jf.v19i2.2867
Walid, A. (2022). personal communication in Bengkulu.
DOI: 10.15408/ajis.v24i2.36285
Refbacks
- There are currently no refbacks.