Talfīq as A Method for Legal Solutions in Contemporary Islamic Law
Abstract
Talfīq, or the combination of various opinions of jurisprudence madhhab, is frequently used to arrive at solutions in Islamic law. It was used extensively in the tajdīd era, the early 20th century AD, namely through the Islamic law reforms in family and personal matters in most Muslim countries. The concept is controversial and not universally accepted by ulama. Most classical ulama opposed it, although most contemporary ulama believe that talfīq is acceptable as a method for legal solutions. This research investigated the reasons or factors for this disagreement by analyzing the related views of such ulama. The qualitative research used a literature review from classical and contemporary books about talfīq. This research concluded that although the classical ulama appeared to be grounded firmly in their opposition to the practice of talfīq, subsequent development of Islamic law showed practical consideration made inroads in accepting talfīq as a method for legal solution. This acceptance is made by putting conditions and controls on how and when talfīq can be used to solve modern Muslim legal problems. This modification ensures the traditionalists that the danger of talfīq, as previously envisaged, would be avoided
Abstrak:
Talfīq atau gabungan berbagai pendapat mazhab fikih merupakan metode yang sering digunakan untuk mencari solusi dalam hukum Islam. Hal ini digunakan secara luas pada zaman tajdīd, yaitu awal abad XX Masehi, melalui reformasi hukum Islam dalam masalah hukum privat dan keluarga di sebagian besar negara Muslim. Konsepnya kontroversial dan tidak disetujui secara universal oleh para sarjana. Mayoritas ulama Islam klasik telah menentangnya meskipun sebagian besar ulama kontemporer berpandangan bahwa talfīq dapat diterima sebagai metode penyelesaian hukum. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki alasan atau faktor ketidaksepakatan ini dengan melihat sampel dari pandangan terkait dari para ulama tersebut. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan tinjauan pustaka. Data diperoleh dari buku-buku klasik dan kontemporer yang menulis tentang talfīq. Penelitian ini menyimpulkan bahwa meskipun para ulama klasik pada mulanya tampak berpijak kuat pada penentangan mereka terhadap praktik talfīq, perkembangan hukum Islam selanjutnya menunjukkan pertimbangan praktis yang membuat terobosan dalam menerima talfīq sebagai metode penyelesaian hukum. Penerimaan ini dilakukan dengan meletakkan kondisi dan kontrol tentang bagaimana dan kapan talfīq dapat digunakan dalam memberikan solusi atas masalah hukum Islam modern. Modifikasi ini memastikan kaum tradisionalis menghindari bahaya talfīq seperti yang dibayangkan sebelumnya.
Keywords
References
References
Abdullah, A.R.H. (1998). Pemikiran Islam di Malaysia: Sejarah dan Aliran. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Hassan, A.A.. (2007). Ijtihad dan Peranannya dalam Pengharmonian Pengamalan Undang-Undang Syariah di Dunia Islam Masa Kini. Jurnal Syariah, 15(2), 1–24.
Buang, A.H. & Nafis, M. C. (2012). Peranan MUI dan Metodologi Istinbat Fatwa dalam Undang-Undang Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal Pengurusan, 35(10).
Al-’Anzī, S. (1999). al-Talfīq fī al-Fatāwā. Majallah al-Sharī ‘ah Wa al-Dirāsāt al-Islāmiyyah, 38, 269–308.
Al-’Ātibī, G. ibn M. (2009). al-Talfīq bayn al-Madhāhib al-Fiqhiyyah wa ’Alāqatuhū bi Taysīr al-Fatwā. Garis Panduan Fatwa Anjuran al-Majma‘ al-Fiqh al-Islāmī Pada 17-20 Januarin 2009 Di Mekah, Arab Saudi.
Al-Bānī, M. S. (1997). ’Umdah al-Taḥqīq fī al-Taqlīd wa al-Talfīq. Dār al-Qādirī.
Al-Bannānī. (n.d.). Ḥāsyiyah al-’Allāmah al-Bannānī. Dār al-Fikr.
al-Ghazālī, A. H. M. ibn M. (n.d.). Al-Mustashfā. al-Jamī’ah al-Islāmiyyah-Kuliyyah al-Sharī’ah.
Al-Haitāmī, al-H. N. al-D. ’Alī ibn A. B. (1994). Majma’ al-Zawā’id wa Manba’ al-Fawā’id. Dār al-Fikr.
Al-Ḥilwanī, A. bin A. (1905). al-Wasm fī al-Wasym. Matba‘ah al-Maymaniyyah.
al-Marādawī, A. al-H. ‘Alā’ al-D. ‘Alī ibn S. (2000). Al-Taḥbīr Sharh al-Taḥrīr. Maktabah al-Rusyd.
Al-Mayman, N. A. (2008). al-Talfīq fi al-Ijtihād wa al-Taqlīd. In al-Nawāzil al-Tashrī’iyyah (pp. 5–30). Dār Ibn al-Jawzī.
Al-Muhairi, B. S. B. A. (1997). Conclusion to The Series of Articles on The UAE Penal Law* (With Glossary and Bibliography). Arab Law Quarterly, 12(4), 384–399.
Al-Qārafī, S. al-D. A. ibn I. (1995). Nafā’is al-Uṣūl. Maktabah Niẓar Muṣṭafā al-Baz.
Al-Ruwayti’, K. ibn M. (2013). al-Tamadhhub (v. 2). Dār al-Tadmūriyyah.
Al-Safārinī, M. ibn A. (1998). al-Taḥqīq fi Buṭlān al-Talfīq. Dār al-Sumay’i.
Al-Subkī, T. al-D. ’Alī ibn ’Abd al-K. (2004). Fatawa al-Subki. Dār al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Al-Shatibī, A. I. I. ibn M. (1997). al-Muwafaqāt. Dār Ibn al-’Affān.
Al-Syawsyawī, A. ’Al ī H. ibn ’Alī. (2004). Raf’ al-Niqāb. Maktabah al-Rushd.
Al-Zarkashī, B. al-D. M. ibn B. (1992). Al-Baḥr al-Muḥīṭ. Dār al-Safwah.
Al-Zuhaylī, W. (1986). Uṣūl al-Fiqh al-Islāmī. Dār al-Fikr.
Bāqir Amīn al-Ward. (1986). Mu’jam al-’Ulamā' al-’Arab. ’Alam al-Kutub.
Hallaq, W. B. (2004). Juristic Authority vs . State Power: The Legal Crises of Modern Islam. Journal of Law and Religion, 19(2), 243–258.
Ibn al-Najjār, M. ibn A. bin ’Abd al-’Aziz. (1993). Sharḥ al-Kawkab al-Munīr. Maktabah al-’Ubaykan.
Ibn Imām al-Kamīliyyah, K. al-D. M. bin M. (2002). Taysir al-Wuṣūl. Al-Farūq al-Hadīthah li al-Tibā’ah wa al-Nasyr.
Jamaludin, M. H. (2016). Aplikasi Talfīq dalam Resolusi Syariah Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia. Universiti Malaya.
Kamali, M.H. (2007). Shari’ah and Civil Law: Towards A Methodology of Harmonization. Islamic Law and Society, 14(3), 391–420.
Khan, G. G. (2013). Application of Talfīq in Modern Islamic Commercial Contracts. Policy Perspectives, 10(2), 141–166.
Krawietz, B. (2002). Cut and Paste in Legal Rules: Designing Islamic Norms with Talfīq. Die Welt Des Islams, 42(1), 3–40.
Maszlee Malik. (2005). Talfīq: Beramal dengan Pelbagai Mazhab. Karya Bestari Sdn. Bhd.
Noor, R. M. (2008). Kedudukan Bayyinah, Syahadah dan Qarinah dalam Penggubalan Undang-Undang Islam di Malaysia. Jurnal Syariah, 16(2), 345–366.
Mustafa, M.F. , (1998). Al-Talfīq bayna al-Madhahib wa Atharuhu fi al-Fiqh al-Islami. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Rana, M. (2017). Talfīq Dalam Bermadzhab (Kajian Pemikiran Ibrahim Hosen). Mahkamah : Jurnal Kajian Hukum Islam, 2(1). https://doi.org/10.24235/mahkamah.v2i1.1611
Razzaq, A. (2019). Application of Talfīq in Different Madhhab of Thoughts: Research Study of Fatwas Issued by AAOIFI. Īqān, 1(2), 17–32. https://doi.org/10.36755/iqan.v1i02.70
Razzaq, A., & Farooq, Y. (2019). Status of Talfīq in the Four Madhhabs of Thought and its Applications in Contemporary Financial Transactions: an Analytical Study. UOCHJRS, 3(1), 198–214. https://doi.org/10.33195/journal.v3i1.277
Saputra, R., Munir, M. M., & E, M. S. (2022). Mengkonstruksi Nalar dan Kompetensi Maqashid Syariah Menuju Fikih Kontemporer Progresif. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah dan Bisnis, 5(1), 42–56.
Wan Hassan, W. Z., Muslim, N., Latiff, R.A., & Sallihudin, N. R. (2020). Practice in Certain Madhhab and Fanatic Inclination to One Madhhab: A Study among Malaysian Shafi’i Mazhab Within Islamic Civilization Context. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 15(2), 586–595. https://doi.org/10.36478/JEASCI.2020.586.595
DOI: 10.15408/ajis.v24i1.33608
Refbacks
- There are currently no refbacks.