Sharia Economy in The Sultanates of Cirebon and Mataram: Historical and Manuscript Studies
Abstract
This research focuses on the sharia economic practices during the Cirebon and Mataram Sultanates. This research uses the historical method, with four steps. These are heuristics, criticism, interpretation, and historiography.
Data comes from historical artifacts, archives and manuscripts. Data was collected through library research, field observations, and FGD (FocusedGroup Discussion). The results showed that some aspects of economic practices
during the Cirebon and Mataram sultanates in the 15 th to 17 th centuries AD were based on Islamic economic principles or sharia economics. Cirebon and Mataram’s economic policies referred to the principle of benefit, independent
management of land and state wealth; no foreign interference; fair land distribution to the people; just tax levies depending on people’s welfare; state revenues-based production; agriculture and plantations; as well as customs
duties on goods and services. These are actually the sharia economics practices. Sharia-based economic practices are essentially forms of religious moderation practice in line with the principles of justice and equality.
Abstrak: Penelitian ini membahas praktik ekonomi syariah pada masa Kesultanan Cirebon dan Mataram melalui kajian sejarah. Penelitian ini menggunakan motode sejarah. Ada empat langkah dalam penelitian sejarah, yaitu heuristik, kritik, interpretasi, dan historiografi. Sumber data berupa benda-benda peninggalan sejarah, arsip dan manuskrip. Pengumpulan data dilakukan dengan cara kajian pustaka (library research), observasi lapangan,
wawancara, dan FGD (Focus Group Discussion). Hasil penelitian menunjukkan bahwa praktik ekonomi pada masa Kesultanan Cirebon dan Mataram, khususnya abad ke-15-17 M berdasarkan pada ajaran Islam, yakni ekonomi syariah. Kebijakan Cirebon dan Mataram dalam ekonomi menganut asas kemaslahatan: pengelolaan tanah dan kekayaan negara secara mandiri, tidak ada campur tangan asing; tanah didistribusikan kepada rakyat secara adil; pungutan
pajak disesuaikan dengan tingkat kesejahteraan rakyat; pendapatan negara diutamakan dari hasil bumi, pertanian dan perkebunan. Praktik ekonomi syariah hakikatnya adalah praktik moderasi beragama dalam ekonomi, dengan
prinsip keadilan dan kesetaraan.
Keywords
References
Abdillah, M. (2022). Sharia and Politics in the Context of Globalization and Society 5.0. Ahkam: Jurnal Ilmu Syariah, 22(2), 263–286. https://doi.org/10.15408/ajis.v22i2.28959
Adiwarman A. Karim. (2007). Pengembangan Ekonomi Islam dan Perannya dalam Peningkatan Kesejahteraan Umat. Tarjih, 9, 79–89.
al-Ani, ‘Abd al-Qahar Dawud. (2002). Manhaj al-Bahs wa al-Tahqiq fi al-Dirasat al-‘Ilmiyyah wa l-Insaniyyah. Dar Wahy al-Qalam.
Al-Daghistani, S. (2016). Semiotics of Islamic Law, Maṣlaḥa, and Islamic Economic Thought. International Journal for the Semiotics of Law, 29(2). https://doi.org/10.1007/s11196-016-9457-x
Al-Qurthuby, A. A. M. B. A. B. A. B. (2006). Al-Jāmi’ Li Aḥkāmil Qur’ān’ , Juz 6. Mu’assasah al-Risalah.
Al-Tajir, S. (2005). ‘Aja’ib al-Dunya wa Qiyas al-Buldan (S. S. Al-Marikhi (ed.)). Maktabah Zaid lil-Turats wal-Tarikh.
Ambary, H. M. (1997). Peranan Cirebon Sebagai Pusat Perkembangan dan Penyebaran Islam. In Susanto Zuhdi (Ed.), Cirebon Sebagai Bandar Jalur Sutra: Kumpulan Makalah Diskusi (pp. 35–53). Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Atja, & Ayatrohaedi. (1986). Nagarakretabhumi. Bagian Proyek Penelitian dan Pengkajian Kebudayaan Sunda (Sundanologi), Ditjen. Kebudayaan.
Azra, A. (1996). Islam in The Indonesian World: An Account on Institutional Formation. Mizan.
Badan Pusat Statistik. (2021). Hasil Sensus Penduduk 2020: Vol. XVI (Issue 07). BPS.
bin Sulaiman, F. (2000). Madkhal ila Dirasah al-Tarikh. Markaz al-Nasyr al-Jami’i.
Brodjonegoro, B. P. (2018). Sambutan Menteri. In Masterplan Ekonomi dan Keuangan Syariah 2019-2024. Kementerian PPN/Bappenas.
de Graaf, H. J., & Pigeaud, T. G. (1985). Kerajaan-Kerajaan Islam di Jawa, Peralihan dari Majapahit ke Mataram. Grafiti Pers.
Direktorat Jenderal Kependudukan dan Pencatatan Sipil (Dukcapil) Kementerian Dalam Negeri. (2021, August 7). Distribusi Penduduk Indonesia Per Juni 2021: Jabar Terbanyak, Kaltara Paling Sedikit. https://dukcapil.kemendagri.go.id/berita/baca/809/distribusi-penduduk-indonesia-per-juni-2021-jabar-terbanyak-kaltara-paling-sedikit
Erwantoro, H. (2012). Sejarah Singkat Kerajaan Cirebon. Pantjala: Jurnal Penelitian Sejarah Dan Budaya, 4(1), 170–183.
Furqani, H. (2017). The Current Situation of Islamic Economics in Indonesia. IKAM Reports 5, 5.
Ibrahim, A., Amelia, E., Akbar, N., Kholis, N., Utami, S. A., & Nofrianto. (2021). Pengantar Ekonomi Islam. Departemen Ekonomi dan Keuangan Syariah Bank Indonesia.
Jaelani, A. (2016). Cirebon as the Silk Road: A New Approach of Heritage Tourisme and Creative Economy. Economic Science and Political Economy, 3(2), 415–428.
Jaelani, A. (2022). Tradisi, Budaya, dan Ekonomi Masyarakat Lokal: Relasi Kesultanan Cirebon & Bank Indonesia Cirebon di Era Kolonial. PPS IAIN Syekh Nurjati Cirebon.
Kholis, N., Yusuf, K., Saefullah, A., Rais, M., Akbar, A., Pinem, M., & Burhanuddin, D. (2022). Finding Ancient Coins: An Early Numismatic Study on the Spread of Islam from Arab to the Nusantara. In R. N. Indah, E. Setiyowati, Jamilah, D. E. N. Rakhmawati, H. Al-Umami, & I. Nida (Eds.), Proceedings of the International Symposium on Religious Literature and Heritage (ISLAGE 2021) (Vol. 644, pp. 85–91). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.220206.011
Komite Nasional Keuangan Syariah. (2018). Masterplan Ekonomi Syariah Indonesia 2019-2024. Kementerian PPN/Bappena.
Kuntowijoyo. (1994). Metodologi Sejarah. Tiara Wacana.
Kuntowijoyo. (2018). Pengantar Ilmu Sejarah. Tiara Wacana.
Lopez, R. S., & Raymond, I. W. (2001). Medieval Trade in the Mediterranean World: Illustrative Documents with Intruductions and Notes. Columbia University Press.
Madjid, N. (2019). Warisan Intelektual Islam. In Budhy Munawar-Rachman (Ed.), Karya Lengkap Nurcholish Madjid. Nurcholish Madjid Society/NCMS.
Masduqi, Z. (2012). Penggunaan Dinar-Dirham dan Fulus: Upaya Menggali Tradisi yang Hilang (Studi Kasus di Wilayah Cirebon). Holistik, 13(2). https://scholar.archive.org/work/hawzwd4lx5hytaiopuxe5s5qau/access/wayback/http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/holistik/article/viewFile/103/102
Mudzhar, M. A. (2002). Pendekatan Studi Islam dalam Teori dan Praktek. Pusataka Pelajar.
Munawar, Z. (2020). Pengelolaan Pajak di Kerajaan Mataram Islam Masa Sultan Agung, 1613-1645 M. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 4(1). https://doi.org/10.30829/juspi.v4i1.7251
Munawar, Z. (2021). Tanah, Otoritas Politik, dan Stabilitas Ekonomi Kerajaan Mataram Islam (1613-1645 M). Diakronika, 21(1). https://doi.org/10.24036/diakronika/vol21-iss1/163
Nurhata. (2022). Kajian Pernaskahan Cirebon dan Indramayu . KMedia.
P.S. Sulendraningrat. (1984). Babad Tanah Sunda/Babad Cirebon.
Penanggung Djawab Sedjarah Tjirebon dan Staf Kaprabonan. (1972). Purwaka Tjaruban Nagari (Terjemahan). Bhratara.
Pribadi, Y. (2005). Era Niaga di Nusantara pada Masa Kerajaan Islam + 1500-1700 M. ALQALAM, 22(1), 65–84. https://doi.org/10.32678/alqalam.v22i1.1448
Sakti Mulya, S. R. (2005). Katalog Naskah-naskah Perpustakaan Pura Pakualaman. Yayasan Obor Indonesia dan The Toyota Foundation.
Špiláčková, M. (2012). Historical Research in Social Work - Theory and Practice. ERIS Web Journal, 3(2), 22–33.
Sulendraningrat, P. S. (n.d.). Sejarah Cirebon dan Silsilah Sunan Gunung Jati Maulana Syarif Hidayatullah (Cet. Ketiga (Revisi)). Toko Buku Kitab Asy-Syarqiyyah.
Suryani, M. (2021). Perkembangan dan Kebijakan Perekonomian Kerajaan Mataram Masa Sultan Agung. Nuansa: Jurnal Studi Islam Dan Kemasyarakatan, XIV(2), 206–217.
Syahbudi. (2003). Pemikiran dan Gerakan Sistem Ekonomi Islam di Indonesia. Hermeneia, Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 2(2), 196–216.
Syarifuddin, F., & Sakti, A. (2020). Praktik Ekonomi dan Keuangan Syariah oleh Kerajaan Islam di Indonesia (B. Sudrajat (ed.)). Rajawali Pers.
Tjandrasasmita, U. (1997). Bandar Cirebon Dalam Jaringan Pasar Dunia. In Susanto Zuhdi (Ed.), Cirebon Sebagai Bandar Jalur Sutra: Kumpulan Makalah Diskusi (pp. 55–75). Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Waluyo, A. (2022). Understanding the values of Islamic economics and Javanese philosophy pertaining to the work ethic of Muslim merchants in Salatiga. Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, 12(2), 393–419. https://doi.org/10.18326/ijims.v12i2.393-419
Yahya, I. (2015). Studi Teks dan Penelitian Ekonomi Islam: Sumbangan Filologi.
Yahya, I., Diana Zuhroh, M. Fajar Shodiq, Hafidah, Sidik, & Astutik Fadhilah. (2018). Katalog Naskah Masjid Agung Surakarta (Dalam Tiga Bahasa) (Ismail Yahya & Moh. Abdul Kholiq Hasan (eds.)). Perpustakaan Nasional RI.
Yulianti. (2007). Ekonomi Islam: Sebuah Kajian Histori. Dialog, Jurnal Penelitian Dan Kajian Keagamaan, XXX(63), 6–20.
Yusuf, C. F. dkk. (2013). Dinamika Islam Filipina, Burma, dan Thailand. Puslitbang Lektur dan Khazanah Keagamaan.
Al-Tājir, S. (2005). ‘Ajā’ ib Al-Dunyā Wa Qiyās al-Buldān (S. S. al-Marikhī (ed.)). Maktabah Zāid li al-Turāṡ wa al-Tārīkh.
Ambary, H. M. (1997). Peranan Cirebon Sebagai Pusat Perkembangan danPenyebaran Islam. In Susanto Zuhdi (Ed.), Cirebon Sebagai Bandar JalurSutra: Kumpulan Makalah Diskusi (pp. 35–53). Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Ambary, H. M. (1998). Menemukan Peradaban: Jejak Arkeologis dan Historis Islam Indonesia (Jajat Burhanuddin (ed.)). Logos Wacana Ilmu.
Arnold, T. W. (1913). The Preaching of Islam, A History of the Propagation of the Muslim Faith (2nd ed.). Constable & Company Ltd. https://www.muslimlibrary.com/dl/books/english_The_Preaching_Of_Islam.pdf
Atja, & Ayatrohaedi. (1986). Nagarakretabhumi. Bagian Proyek Penelitian dan Pengkajian Kebudayaan Sunda (Sundanologi), Ditjen. Kebudayaan.
Azra, A. (1996). Islam in The Indonesian World: An Account on Institutional Formation. Mizan.
Badan Pusat Statistik. (2021). Hasil Sensus Penduduk 2020: Vol. XVI (Issue 07). BPS.
Brodjonegoro, B. P. (2018). Sambutan Menteri. In Masterplan Ekonomi dan
Keuangan Syariah 2019-2024. Kementerian PPN/Bappenas.
de Graaf, H. J., & Pigeaud, T. G. (1985). Kerajaan-Kerajaan Islam di Jawa, Peralihan dari Majapahit ke Mataram. Grafiti Pers.
Direktorat Jenderal Kependudukan dan Pencatatan Sipil (Dukcapil) Kementerian
Dalam Negeri. (2021, August 7). Distribusi Penduduk Indonesia Per Juni 2021: Jabar Terbanyak, Kaltara Paling Sedikit. https://dukcapil.kemendagri.go.id/berita/baca/809/distribusi-penduduk-indonesia-per-juni-2021-jabarterbanyak-kaltara-paling sedikit
Erwantoro, H. (2012). Sejarah Singkat Kerajaan Cirebon. Pantjala: Jurnal Penelitian Sejarah Dan Budaya, 4(1), 170 –183.
Furqani, H. (2017). The Current Situation of Islamic Economics in Indonesia. IKAM Reports 5, 5.
Ibn Sulaiman, F. (2000). Madkhal Ilā Dirāsah al-Tārikh. Markaz al-Nasyr al-Jāmi’ī.
Ibrahim, A., Amelia, E., Akbar, N., Kholis, N., Utami, S. A., & Nofrianto. (2021).
Pengantar Ekonomi Islam. Departemen Ekonomi dan Keuangan Syariah
Bank Indonesia.
Jaelani, A. (2016). Cirebon as the Silk Road: A New Approach of Heritage
Tourisme and Creative Economy. Economic Science and Political Economy,
(2), 415 – 428.
Jaelani, A. (2022). Tradisi, Budaya, dan Ekonomi Masyarakat Lokal: Relasi Kesultanan Cirebon & Bank Indonesia Cirebon di Era Kolonial. PPS IAIN Syekh Nurjati Cirebon.
Karim, A. A. (2007). Pengembangan Ekonomi Islam dan Perannya dalam
Peningkatan Kesejahteraan Umat. Tar jih, 9, 79–89.
Kayadibi, S. (2019). The State as an Essential Value Ḍarūriyyāt of The Maqāṣid alSharī‘ah.
Ahkam:
Jurnal
Ilmu
Syariah,
(1),
–18.
https://doi.org/10.15408/
ajis.v19i1.6256
Kholis, N., Yusuf, K., Saefullah, A., Rais, M., Akbar, A., Pinem, M., &
Burhanuddin, D. (2022). Finding Ancient Coins: An Early Numismatic
Study on the Spread of Islam from Arab to the Nusantara. In R. N. Indah
et al. (Ed.), Proceedings of the International Symposium on Religious Literature
and Heritage (ISLAGE 2021) (Vol. 644, pp. 85–91). Atlantis Press. https://
doi.org/10.2991/assehr.k.220206.011
Komite Nasional Keuangan Syariah. (2018). Masterplan Ekonomi Syariah Indonesia
-2024. Kementerian PPN/Bappenas.
Kuntowijoyo. (1994). Metodologi Sejarah. Tiara Wacana.
Kuntowijoyo. (2018). Pengantar Ilmu Sejarah. Tiara Wacana.
Lopez, R. S., & Raymond, I. W. (2001). Medieval Trade in the Mediterranean
World: Illustrative Documents with Intruductions and Notes. Columbia
University Press.
Madjid, N. (2020). Warisan Intelektual Islam (Budhy Munawar-Rachman (ed.)).
Nurcholish Madjid Society/NCMS.
Marrison, G. E. (1951). The Coming of Islam to the East Indies. JMBRAS,
(I), 31–37.
Masduqi, Z. (2012). Penggunaan Dinar-Dirham dan Fulus: Upaya Menggali
Tradisi yang Hilang (Studi Kasus di Wilayah Cirebon). Holistik, 13(2). https://
scholar.archive.org/work/hawzwd4lx5hytaiopuxe5s5qau/access/wayback/
http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/holistik/article/viewFile/103/102
Meilink-Roelofsz, M. A. P. (1962). Asian Trade and European Influence in the
Indonesian Archipelago Between 1500 and about 1630. Martinus Nijhoff.
Mudzhar, M. A. (2002). Pendekatan Studi Islam dalam Teori dan Praktek. Pusataka
Pelajar.
Munawar, Z. (2020). Pengelolaan Pajak di Kerajaan Mataram Islam Masa Sultan
Agung, 1613-1645 M. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 4(1), 10 –23.
https://doi.org/10.30829/juspi.v4i1.7251
Munawar, Z. (2021). Tanah, Otoritas Politik, dan Stabilitas Ekonomi Kerajaan
Mataram Islam (1613-1645 M). Diakronika, 21(1). https://doi.org/10.24036/
diakronika/vol21-iss1/163
Nurhata. (2022). Kajian Pernaskahan Cirebon dan Indramayu. Penerbit K-Media.
P.S. Sulendraningrat. (1984). Babad Tanah Sunda/Babad Cirebon.
Penanggung Djawab Sedjarah Tjirebon dan Staf Kaprabonan. (1972). Purwaka
Tjaruban Nagari. Bhratara.
Pribadi, Y. (2005). Era Niaga di Nusantara pada Masa Kerajaan Islam +/- 1500-1700
M. AL-QALAM, 22(1), 65–84. https://doi.org/10.32678/alqalam.v22i1.1448
Rosidin, D. N., Masduqi, Z., Sanusi, B., Opan, R. A., & Saefullah, A. (2013).
Kerajaan Cirebon. Puslitbang Lektur dan Khazanah Keagamaan.
Sakti Mulya, S. R. (2005). Katalog Naskah-naskah Perpustakaan Pura Pakualaman.
Yayasan Obor Indonesia dan The Toyota Foundation.
Shabana, A. (2010). Custom in Islamic Law and Legal Theory: The Development of
the Concepts of ’Urf and ‘Ādah in the Islamic Legal Tradition. Palgrave and
Macmillan.
Špiláčková, M. (2012). Historical Research in Social Work - Theory and Practice.
ERIS Web Journal, 3(2), 22–33.
Sulendraningrat, P. S. (n.d.). Sejarah Cirebon dan Silsilah Sunan Gunung Jati
Maulana Syarif Hidayatullah (Cet. Ketiga (Revisi)). Toko Buku Kitab AsySyarqiyyah.
Suryani,
M.
(2021).
Perkembangan
dan
Kebijakan
Perekonomian
Kerajaan
Mataram
Masa
Sultan
Agung.
Nuansa:
Jurnal
Studi
Islam
Dan
Kemasyarakatan,
XIV(2),
6 –217.
Syahbudi. (2003). Pemikiran dan Gerakan Sistem Ekonomi Islam di Indonesia.
Hermeneia, Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 2(2), 196 –216.
Syarifuddin, F., & Sakti, A. (2020). Praktik Ekonomi dan Keuangan Syariah oleh
Kerajaan Islam di Indonesia (B. Sudrajat (ed.)). Rajawali Pers.
Tjandrasasmita, U. (1997). Bandar Cirebon Dalam Jaringan Pasar Dunia.
In Susanto Zuhdi (Ed.), Cirebon Sebagai Bandar Jalur Sutra: Kumpulan
Makalah Diskusi (pp. 55–75). Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Tjandrasasmita, U. (2003). Al-Shabakah al-Tijāriyyah li al-Sultanah alIndūnīsiyyah
fī Qarn 15-17 M. In Studia Islamika (Vol. 10, Issue 3, pp.
–148). Gedung Pusat Pengkajian Islam dan Masyarakat (PPIM) UIN
Jakarta. https://doi.org/10.15408/sdi.v10i3.625
Tjandrasasmitha (Ed). (2009). Sejarah Nasional Indonesia III Edisi Pemutakhiran.
Balai Pustka.
Waluyo, A. (2022). Understanding the values of Islamic economics and Javanese
philosophy pertaining to the work ethic of Muslim merchants in Salatiga.
Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, 12(2), 393–419. https://doi.
org/10.18326/ijims.v12i2.393-419
Yahya, I. (2015). Studi Teks dan Penelitian Ekonomi Islam: Sumbangan Filologi.
Yahya, I., Diana Zuhroh, M. Fajar Shodiq, Hafidah, Sidik, & Astutik Fadhilah.
(2018). Katalog Naskah Masjid Agung Surakarta (Dalam Tiga Bahasa) (Ismail
Yahya & Moh. Abdul Kholiq Hasan (eds.)). Perpustakaan Nasional RI.
Yulianti. (2007). Ekonomi Islam: Sebuah Kajian Histori. Dialog, Jurnal Penelitian
Dan Kajian Keagamaan, XXX(63), 6–20.
Yusuf, C. F. dkk. (2013). Dinamika Islam Filipina, Burma, dan Thailand.
Puslitbang Lektur dan Khazanah Keagamaan.
DOI: 10.15408/ajis.v23i2.32049
Refbacks
- There are currently no refbacks.