Legal Reasoning on Paternity: Discursive Debate on Children Out of Wedlock in Indonesia

Abdullah Jarir, Ratno Lukito, Moch. Nur Ichwan

Abstract

This article explains why Indonesian Ulama and Islamic jurists who oppose the Constitutional Court decision have failed to see the progressive norms in Islam and human rights. They argued that the decision determining that the children born out of wedlock have filiation not only with their mother but also with their father contrasted to and has no legal basis in Islamic jurisprudence. Therefore, this paper will provide the rationale of the  arguments of Islamic jurists, including Indonesian ulama, and the proponent  of the Indonesian Constitutional Court decision. In conclusion, Indonesian ulama and Islamic jurists have been embracing the conservatism point of view, that is static and textual thinking in interpreting the Ḥadith concerning the issue of a child out of wedlock. As a result, they did not accept another interpretation. Other interpretations are delivered by classical Islamic jurists like Ibn Taimiyyah and Ibrahim al-Nakhā'ī, who argued that a child out of wedlock has a civil relationship with their parents. Meanwhile, the proponent of the Indonesian Court decision adheres to the progressive point of view that considers the children's public interest.

 

 

Artikel ini menjelaskan mengapa para ulama dan ahli hukum Islam Indonesia yang menentang keputusan Mahkamah Konstitusi (MK) telah gagal melihat norma-norma progresif dalam Islam dan hak asasi manusia. Mereka berargumen bahwa keputusan yang menetapkan bahwa anak yang lahir di luar nikah memiliki hubungan nasab tidak hanya dengan ibunya tetapi juga dengan ayahnya bertentangan dan tidak memiliki dasar hukum dalam yurisprudensi Islam. Oleh karena itu, makalah ini akan memberikan dasar pemikiran dari argumen para ahli hukum Islam, termasuk ulama Indonesia, dan pendukung keputusan Mahkamah Konstitusi Indonesia. Kesimpulannya, para ulama dan ahli hukum Islam Indonesia selama ini menganut pandangan konservatisme, yaitu pemikiran yang statis dan tekstual dalam menafsirkan hadis tentang masalah anak di luar nikah. Akibatnya, mereka tidak menerima penafsiran lain. Padahal, ada penafsiran lain disampaikan oleh para ahli hukum Islam klasik seperti Ibnu Taimiyyah dan Ibrahim al-Nakhā'ī, yang berpendapat bahwa  anak di luar nikah memiliki hubungan keperdataan dengan orang tuanya.  Sementara itu, pendukung putusan MK menganut pandangan progresif yang mempertimbangkan kepentingan umum-anak-anak.


Keywords


child out of wedlock; constitutional court; legal reasoning; Islamic inheritance; and Islamic jurists

References

pdf. (n.d.). Retrieved June 11, 2022, from https://perpustakaan.mahkamahagung. go.id/assets/resource/ebook/23.pdf

pdf. (n.d.). Retrieved June 11, 2022, from https://www.dpr.go.id/dokjdih/ document/uu/742.pdf

‘Abdillah, ‘Alī al-‘Adawī Muḥammad al-Khursī Abū. (1899). Al-Khurshī ‘alā Mukhtashar Sayyid al-Kholil wa bi Hamashāh Ḥāshiyah al-‘Adawī (Vol. 8).Al-Maṭba‘ah al-Kubrā al-Amīriyyah.

Abū al-Khaṭṭāb, N. al-H. M. ibn A. ibn Ḥasan al-Kalwadhānī. (1995). Al-Tahdhīb fī ‘Ilm al-Farā’ id wa al-Waṣāyā. Maktabah al-Abyakan.

Al-Mardawī, ‘Alā’ al-Dīn Abū al-Ḥasan ‘Alī ibn Sulaymān ibn Muḥammad. (1995). Al-Inṣāf (Vol. 18). Ḥajr.

Al-Baṣrī, A. al-Ḥasan ‘Alī ibn M. ibn al-Ḥabīb al-Māwardī. (1994a). Al-Ḥāwī al-Kabīr fī Fiqh Madhhab al-Imām al-Shāfi‘ī (Vol. 11). Dār al-Kutub al‘Ilmiyyah.

Al-Baṣrī, A. al-Ḥasan ‘Alī ibn M. ibn al-Ḥabīb al-Māwardī. (1994b). Al-Ḥāwī alKabīr fī Fiqh Madhhab al-Imām al-Shāfi’ī (Vol. 8). Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Al-Bukhārī, M. ibn I. al-B. ibn I. ibn al-Mugīrah al-Ja’fī. (2015). Ṣaḥīḥ al- Bukhārī. Dār al-Ḥaḍārah.

Al-Dimashq, A. Z. Y. ibn S. al-Nawāwī. (2002). Rawḍah al-Ṭālibīn. Dār Ibn Ḥazm.

Aldjufri, R. (2016). Hak Waris Anak di Luar Nikah menurut Hukum Islam. Journal of Lex et Societatis, IV(1).

Al-Ḥanafī, B. ibn al-M. M. ibn A. ibn ‘Abd al-‘Azīz ibn M. al-Bukhārī. (2004). Al-Burhān al-Muḥīṭ (Vol. 9). Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Al-Ḥanafī, ‘Abd al-Ghanī al-Ghunaymī al-Dimashqī al-Maydānī. (n.d.). Al-Lubāb fī Sharḥ al-Kitāb (Vol. 4). Al-Maktabah al-‘Ilmiyyah.

Al-Ḥanafī, F. U. ibn ‘Alī al-Zayla‘ī. (1897). Tabyīn al-Ḥaqā’ iq Sharḥ Kanz alDaqā’iq (Vol. 6). Maṭba‘ah al-Kubrā al-Amīriyyah.

Al-Jawziyyah, A.-I. A. A. M. ibn A. B. ibn A. I. Q. (2018). Zād al- Ma‘ād fi Hadyi Khayr al-‘Ibād. Dār al-‘Ālim al-Fu’ād.

Al-Maqdisī, M. al-D. A. M. ‘Abdullāh ibn A. ibn M. ibn Q. (n.d.). Al-Muqni‘.

Al-Nasā’ī, A. ibn S. I. ‘Alī ibn S. A. ‘Abd ar-Raḥmān. (2015). Sunan Al-Nasā’ī. Dār al-Ḥaḍārah.

Al-Sajistānī, A.-I. al-H. A. D. S. ibn al-A. ibn I. al-Azdiyī. (1999). Sunan Abū Dāwūd. Dār al-Salām.

Al-Shāfi‘ī, M. ibn I. (1961a). Al-Umm (Vol. 7). Maktabah al-Kulliyyah al-Azhar.

Al-Shāfi‘ī, M. ibn I. (1961b). Al-Umm (Vol. 6). Maktabah al-Kulliyyah al-Azhar.

Al-Sharkhishi, S. (n.d.). Al-Mabsūṭ (Vol. 17). Dār al-Ma‘ārif.

Al-Tirmīdhī, A. ‘Īsā M. ibn ‘Īsā I. S. ibn M. ibn Ḍaḥḥāk. (2015). Sunan AlTirmīdhī. Dār al-Ḥaḍārah.

Al-Ṭūfī, N. al-D. S. ibn' Abd al-Qawī. (2019). Sharḥ al-Arba‘īn al-Nawawiyah.

Dār Mīrāth al-Nabawiyyah.

Al-Zayrajī, A. al-Ḥasan A. I. S. (n.d.). Manāhij at-Taḥṣīl wa Natā’ ij Laṭā’ if atTa’wīl fī Sharḥ al- Mudawwanah wa Ḥall Mushkilātuhā. Dār Ibn Ḥazm.

Al-Zuhaylī, W. (1985). Al-Fiqh Al-’Islāmī wa ‘Adillatuh (Vol.8). Dār al-Fikr.

Arto, A.M. (2012, February 27). Diskusi Hukum Putusan Mahkamah Konstitusi No. 46/PUU-VIII/2010. Judges discussion of Religion High Court Judges of Ambon concerning revision Law Marriage article 43, Ambon.

Falahiyati, N. (2018). HAK WARIS ANAK LUAR KAWIN BERDASARKAN KUHPERDATA DIKAITKAN DENGAN KEPUTUSAN MAHKAMAH KONSTITUSI NOMOR 46/PUU-VIII/2010.

Ǧābirī, M. ‘Ābid al-. (2009). Democracy, human rights and law in Islamic thought. I.B. Tauris.

Ḥusain, A. ‘Abd al-M. M. M. (2008). Aḥkām Walad al-Zinā fī al-Fiqh al-Islāmiy [Thesis]. Najjah al-Waṭaniyyah University.

Ibn al-Rushd, A. al-W. M. ibn A. ibn M. ibn A. (1994). Bidāyah al-Mujtahid wa Nihāyah al-Muqtaṣid (Vol. 2). Maktabah al-Khaniji.

Ibn Anas, I. M. (2003). Al-Muwaṭṭa'. Majmū‘āt al-Furqān al-Tijāriyyah.

Ibn Qudāmah, A. M. ‘Abdullah ibn A. I. M. (1969). Al-Mugnī (Vol. 6). Maktabah al-Qāhirah.

Ibn Taymiyyah, A. (2004). Majmū‘ Fatāwā li Syaykh al-Islām Aḥmad ibn Taymiyyah. Mujamma' Malik Fahd.

Ichwan, Moch. N. (n.d.). The Local Politic of Orthodoxy: The Majelis' Ulamā' Indonesia in The Post New Order Banten. Journal of Indonesian Islam, 06(01).

Khalāf, ‘Abd al-Wahhab. (n.d.). Sharḥ Qānūn al-Mawārith al-Jadīd. Maṭba‘ah al-Nashr.


Full Text: PDF PDF

DOI: 10.15408/ajis.v23i2.27005

Refbacks

  • There are currently no refbacks.