Moderation in Fatwas and Ijtihad: An Analysis of Fatwas Issued by the MKI Malaysia Concerning the Covid-19 Pandemic
Abstract
Certain muftis reject the moderation method when giving fatwas. They are more prone to extremism or dereliction approaches. This rejection occurs due to various causes and, if left unaddressed, will have a detrimental impact on the fatwa institutions, muftis, and mustaftis. This research discussed the notion of moderation in Islam and how it is applied in the realm of a fatwa. Given that Malaysia is currently dealing with the COVID-19 pandemic and that the MKI (Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam) has issued several fatwas on it, this research will look into the fatwas and the features of moderation inherent within it. Using Bowen's document analysis methodology, this study was performed qualitatively by gathering pertinent data from primary and secondary documents. The retrieved data from both documents were analyzed using content analysis methodology to get valuable information and rearrange it to produce meaning that could be understood and digested. The findings demonstrate that moderation is a symbol of Islam and that one of Islam's virtues is to conduct religious affairs and issue rulings with moderation. In fatwas, the notion of moderation centers on facilitating Muslims' religious experiences. In the context of the MKI fatwas, this study discovered that five fatwas were issued on Islamic affairs during the COVID-19 pandemic. According to the findings of this study, each fatwa has its features of moderation.
Abstrak
Beberapa mufti tertentu menolak menerapkan moderasi saat memberikan fatwa. Mereka lebih rentan terhadap pendekatan ekstremisme atau kelalaian. Penolakan ini terjadi karena berbagai sebab. Hal itu jika dibiarkan akan berdampak merugikan bagi lembaga fatwa, mufti, dan para mustafti. Untuk itu, penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk membahas pengertian moderasi dalam Islam dan bagaimana penerapannya dalam konteks fatwa. Mengingat bahwa Malaysia saat ini sedang berurusan dengan pandemi COVID-19 dan bahwa MKI (Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia) telah mengeluarkan beberapa fatwa yang berkaitan hal tersebut. Penelitian ini akan melihat fatwa-fatwa tersebut dan bentuk moderasi yang melekat di dalamnya. Untuk menjelaskan rumusan masalah dan tujuannya, penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan mengumpulkan data terkait dari dokumen primer dan sekunder menggunakan metodologi analisis dokumen Bowen. Data yang diperoleh dari kedua jenis dokumen tersebut dianalisis menggunakan metodologi analisis isi untuk mendapatkan informasi yang berharga dan disusun kembali untuk menghasilkan makna yang dapat dipahami dan dicerna. Temuan menunjukkan bahwa moderasi adalah simbol Islam, dan bahwa salah satu keutamaan Islam adalah moderasi saat menjalankan urusan agama dan mengeluarkan aturan. Dalam fatwa, gagasan moderasi berpusat pada prinsip memfasilitasi umat Islam dalam menjalankan urusan agamanya. Dalam konteks fatwa MKI saat ini, penelitian ini menemukan bahwa lima fatwa yang dikeluarkan berkaitan dengan urusan Islam dalam krisis pandemi COVID-19. Temuan penelitian ini menjelaskan bahwa setiap fatwa memiliki ciri moderasinya sendiri.
Keywords
References
Abdul Manan Ismail, & Ahmad Syukran Baharuddin. (2021). Prinsip Ketelitian dalam Pengeluaran Fatwa. Journal of Fatwa Management and Research, 26 (2), 360–367. https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol26no2.421
Abdullāh, M. B. K. B. (1994). Wasaṭiyyah Ahl Sunnah Bayna al-Farq (1st ed.). Dār al-Rāyah.
Abdur Rahman Adi Saputera. (2020). The Contextualization of Islamic Law Paradigms in the Pandemic Time Covid-19 as the World of Religious Moderation. Mahkamah: Kajian Ilmu Hukum Dan Hukum Islam, 5(2).
Abū al-Hasan Ibn al-Athīr, A. M. (1997). Al-Kāmil fī al-Tārīkh (1st e d.). D ār al-Kitāb al-Arabī.
Abū al-Sa‘ādāt Ibn al-Athir, A. M. M. (1979). Al-Nihāyah fī Gharīb al-Ḥadīth wa al-Athār (Vol. 5). al-Maktabah al-’Ilmiah.
Abū al-‘Abbās al-Qurṭubī, A. U. (1996). Al-Mufhimu Li-Mā Ashkala min Talkhīṣi Kitābi Muslim (1st ed.). Dar Ibn Kathir.
Al-Āmidī, A. M. (2003). Al-Iḥkām fī Uṣūl al-Aḥkām. Dār al-Ṣāmi‘ī.
Al-Bukhārī, M. I. (2018). al-Jāmi’ al-Ṣaḥīḥ al-Musnad al-Mukhtaṣar min Umūri
Rasūlillahi ṣallallahu ‘alaihi wasallam wa Sunanihi wa Ayyāmihi. Resalah Publishers.
Al-Fahdawī, S. T. M. (2019). Al-Wasaṭiyyah fī al-Fatwā wa Athāruhā fī Taḥqīq al-Aman. al-Ṣirāṭ. al-Ṣirāṭ.
Al-Fayūmī, A. M. (2016). Al-Miṣbāh al-Munīr fī Gharīb al-Sharḥ al-Kabīr. Dār al-Fayhā’.
Al-Ghazālī, M. M. (2015). Al-Mustaṣfā min ‘Ilmi al-Uṣūl. Mu’asasāt al-Risālah Nasyirun.
Ali, E. M. T. E., Mohd, Z., & Al-Shafi’i, M. M. O. (2018). Vaccination from the Perspective of Islamic Legal Maxim. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(12). https://doi.org/10.6007/ IJARBSS/v7-i12/3642
Alī Jum’ah, M. (2009). Al-Iftā’: Ḥaqīqatuhu wa-Ādābuhu wa-Marāḥiluhu. Paper presented at the Mu’tamar al-Fatwā wa-Ḍawābituhā.
Alī Khunayn, A. M. S. a. (2009). Athar al-Fatwā fī Ta’kīd Wasaṭiyyah al-Ummah. Majallah al-Buhūth al-Islāmiyyah. 225–264.
Al-Jawharī, I. H. (1979). Al-Ṣiḥḥāḥ Tāj al-Lughah wa al-Ṣiḥḥāḥ al-‘Arabiyyah. Dār al-‘Ilm li al-Malāyīn.
Al-Kāsānī, A. B. M. U. (1986). Badāi’ al-Ṣanāi’ fī Tartīb al-Sharāi’. Dar al-Kutub al-’Ilmiah.
Al-Khaṭīb al-Sharbinī, M. A. (1994). Mughnī al-Muḥtāj ilā Ma’rifat Ma’ānī alfāẓ al-Minhāj. Dar al-Kutub al-’Ilmiah.
Al-Mawwāq, M. Y. (1994). al-Tāj wal-Iklīl li-Mukhtaṣar Khalīl. Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.
Al-Mallāḥ, H. M. (2011). Al-Fatwā: Nash’atuhā wa-Taṭwiruhā, Uṣūluhā wa- Taṭbīqātuhā . al-Maktabah al-’Asriyyah.
Al-Nasā’ī, A. S. (2014). Al-Sunan al-Nasā’ī. Muasasāt al-Risālah.
Al-Nawāwī, Y. S. (1994). Al-Azkār. Dār al-Fikr.
Al-Nawāwī, Y. S. (2010). Al-Minhāj Sharaḥ Ṣaḥīḥ Muslim bin al-Ḥajjāj. Dār al-Fayhā’.
Al-Nawawī, Y. S. (2011). Minhāj al-Ṭālibīn wa ‘Umdah al-Muftīn. Dār al-Minhāj.
Al-Nawāwī, Y. S. (2016). Al-Majmū‘ fī Sharḥ al-Muhazzab. al-Tawfikiya Bookshop.
Al-Nawāwī, Y. S. (2020). Muqaddimat al-Majmū‘ i Sharḥ al-Muhadhdhab. Arwiqah.
Al-Qarāḍāwī, Y. (1988). Al-Fatwā: Bayna al-Indibāṭ wa al-Tasayyub. Dār al- Sahwah.
Al-Qarāḍāwī, Y. (2003). Min Hadyī al-Islāmi Fatāwā Mu‘āsarah. al-Maktab al- Islāmī.
Al-Qarāḍāwī, Y. (2011). Madkhal li-Dirāsah al-Sharī‘ah al-Islāmiyyah. Maktabah Wahbah
Al-Qarāḍāwī, Y. (2013). Islamic Moderation and Renewal. International Institute of Islamic Thought and Civilization (INSTAC).
Al-Qarāfī, A. I. (1994). Al-Dhakhīrah. Dār al-Gharb al-Islāmī.
Al-Qarāfī, A. I. (1995). Al-Iḥkām fī Tamyīzi al-Fatāwā ‘an al-Aḥkāmi wa- Taṣarrufāti al-Qāḍī wal-Imāmi. Dar al-Bashā’ir al-Islamiyyah.
Al-Qasṭallānī, A. M. (1996). Irshād al-Sārī li Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī. Dār al- Kutub al-Ilmiyyah.
Al-Rāghib al-Aṣfahānī, a.-H. M. (2009). Al-Mufradāt fī Gharīb al-Qur’ān. Dār al-Qalam.
Al-Raysūnī, A. (2015). Naẓariyyatu al-Maqāṣidi ‘inda al-Imāmi al-Shātibi. Dār al-Kalimah.
Al-Shāṭibī, I. M. (2017). Al-Muwāfaqāt. Manshūrāt al-Bashīr Bin’aṭiyyah.
Al-Suyūṭī, A. R. A. B. (1996). Mā Rawāhu al-Wā‘ūn fī Akhbār al-Ṭā‘ūn. Dār al-Qalam.
Al-Ṭabārī, M. J. (1989). The history of al-Ṭabarī. State University of New York Press.
Al-Ṭabārī, M. J. (2000). Jāmi’ al-Bayān fī Ta’wīl al-Qur’ān. Maktabah Ibn Taymiyyah.
Al-Tarmasī, M. M. A. (2011). Al-Manhala al-‘Amīm bi-Ḥāshiah al-Manhaj al- Qawīm wa-Mawhabah Dhi al-Faḍli ‘alā Sharḥ al-‘Allāmah Ibn Ḥajar Muqaddimah Bā-Faḍl. Dār al-Minnhāj.
Al-Zabīdī, M. M. (1983). Tāj al-‘Urūs min Jawāhir al-Qāmūs. Muasasāt al-Kuwayt li al-Taqādim al-Ilmī.
Al-Zarkashī, M. A. (1985). Al-Manthūr fī al-Qawā‘id al-Fiqhiyyah. Wizārah al- Awqāf al-Kuwaytiyyah.
Al-Zarqā, M. A. (2014). Introduction to Islamic Jurisprudence. IBFIM.
Al-‘Imrānī, Y. A. a.-K. (2000). Al-Bayān fī Madhhab al-Imām al-Shāfi‘ī. Dār al-Minhāj.
Al-‘Izz Ibni Abdissalam, A. A. A. S. (2020). Qawā‘id al-Aḥkām fī Iṣlāḥ al-Anām. Dār al-Qalam.
Baharuddin, A. S. (2017). The Integration of Forensic Science Fundamentals and Al- Qarinah Towards Achieving Maqasid Al-Shari’ah. Doctoral Thesis. Universiti Teknologi Malaysia
Baharuddin, A. S., Ahmad, M. H., Ismail, W. A. F. W., Mutalib, L. A., & Harun, M. A. W. (2021). Catalyzing global peace through strengthening forensic science application in Sharī ’ah Law. Al-Shajarah: Journal of The International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC), 77-103.
Banānī, A. K. M. (2017). Al-Fatwā bayna al-Binā’i al-Maqāṣidī wat-Tanzīl al- Maṣlaḥiyyi - Dirāsah fī Ḍawābiṭ al-Naẓar wat-Tanzīl fī Nawāzil al-Mālikiyyah. Dār al-Kalimah.
Bengtsson, M. (2016). How to Plan and Perform a Qualitative Study using Content Analysis. NursingPlus Open, 2, 8–14. https://doi.org/10.1016/j. npls.2016.01.001
Ibn Bayyah, A. A. S. A. M. (n.d.). Ma‘āyīr al-Wasaṭiyyah fī al-Fatwā. Http:// Binbayyah.Net/Arabic/Archives/164.
Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9 (2), 27–40. https://doi.org/10.3316/ QRJ0902027
Burnu, M. S. A. (2003). Mawsū‘ah al-Qawā‘id al-Fiqhiyyah. Mu’asasāt al-Risālah.
CA, C. M., MA, S., MF, M. T., & SAK, S. Abd. H. (2020). Muslims Responses to Pandemics: Lessons from the Best Generation. IIUM Medical Journal Malaysia, 19 (2). https://doi.org/10.31436/imjm.v19i2.1609
Chinedu, C. C., & Mohamed, W. A. W. (2017). A Document Analysis of the Visibility of Sustainability in TVE Teacher Education Programme: The Case of a Malaysian HEI. Pertanika Journal of Social Sciences and Humanities, 25 (May).
Conrad, L. I. (1982). Taun and Waba Conceptions of Plague and Pestilence in Early Islam. Journal of the Economic and Social History of the Orient, 25 (3), 268. https://doi.org/10.2307/3632188
Engku, E. N., Mohammad, K. A., Aris, A., & Shahdan, I. A. (2018). Vaccination: Influencing Factors and View from an Islamic Perspective. International Medical Journal Malaysia, 17. https://doi.org/10.31436/IMJM.V17I2.997
Erlingsson, C., & Brysiewicz, P. (2017). A Hands-on Guide to doing Content Analysis. African Journal of Emergency Medicine, 7 (3), 93–99. https://doi. org/10.1016/j.afjem.2017.08.001
Hamim, K. (2021). Ḥifẓ al-Lisān as Maqāṣid al-Sharī’ah Al-Ḍarūriyyah (Its Importance and Relevance in the Contemporary Era). Samarah: Jurnal Hukum Keluarga dan Hukum Islam, 5 (1), 317. https://doi.org/10.22373/ sjhk.v5i1.9139
Harisudin, M. N., & Choriri, M. (2021). On The Legal Sanction Against Marriage Registration Violation in Southeast Asia Countries: A Jasser Auda’s Maqasid Al-Shariah Perspective. Samarah: Jurnal Hukum Keluarga Dan Hukum Islam, 5 (1), 471. https://doi.org/10.22373/sjhk.v5i1.9159
Hassan, S. A., & Wan Khairuldin, W. M. K. F. (2020). Research Design Based on Fatwa Making Process: An Exploratory Study. International Journal of Higher Education, 9(6), 241. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n6p241
Ibn al-Jūzī, A. R. A. (1997). Kashfu al-Mushkil Min Ḥadīth al-Ṣaḥīḥain. Dār al-Waṭan.
Ibn al-Naqīb al-Miṣrī, A. L. l. (2020). ‘Umdah al-Sālik wa ‘Uddah al-Nāsik. Dār al-Minhāj.
Ibn al-Ṣalāḥ, U. A. R. (2002a). Adab al-Muftī wal-Mustaftī. Maktabah al-Ulūm wa al-Ḥukm.
Ibn al-Ṣalāḥ, U. A. R. (2002b). Ma‘rifah Anwā‘ ‘Ilm al-Ḥadīth. Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.
Ibn ’Ashūr, M. A. T. (2016). Maqāṣid al-Syarī‘at al-Islāmiyyah. Dār al-Qalam.
Ibn Farīs, A. F. (1979). Mu’ jam Maqāyis al-Lughah. Dār al-Fikr.
Ibn Ḥajar al-’Asqalānī, A. A. (n.d.). Bazl al-Mā‘ūn fī Faḍl al-Ṭā‘ūn. Dār al-Asimah.
Ibn Ḥajar al-’Asqalānī, A. A. (2013a). Fatḥ al-Bārī bi-Sharḥ Saḥīḥ al-Bukhārī. al-Risalah al-’Alimiah.
Ibn Ḥajar al-Haytamī, A. M. (2006). Al-Manhaj al-Qawīm bi-Sharḥ Masā’il al- Ta‘līm. Dār al-Minhāj.
Ibn Ḥajar al-Haytamī, A. M. (2016). Tuḥfah al-Muḥtāj bi-Sharh al-Minhāj. Dār al-Hadīth.
Ibn Khaldūn, A. R. M. (2004). Muqaddimah. Dār al-Fajr.
Ibn Manzūr, M. M. (1992). Lisān al-‘Arab: Vol. Beirut (Dār Sadīr).
Ibn Nujaym, Z. I. (1997). Al-Baḥru al-Rā’iq Sharḥ Kanz al-Daqā’iq. Dār al-Kutub Al-’Ilmiyyah.
Ibn Qayyim al-Jauziyyah, M. A. B. (2002a). I‘lām al-Muwaqqi‘īn ‘an Rabb al- ‘Alamīn (Vol. 4 & 6). Dār Ibn al-Jawzī.
Ibn Qayyim al-Jauziyyah, M. A. B. (2011). Ighāthah al-Lahfān min Maṣāyid al- Shayṭān. Dār ‘Ālim al-Fawāid.
Ibn Qayyim al-Jauziyyah, M. A. B. (2019). Zād al-Ma‘ād fī Hadyī Khayr al-‘Ibād. Dār Ibu Hazm.
Ibrahim, A., Ibrahim, A., Noh, A. M. M., Jelani, A. B., & Noor, S. A. M. (2019). Pelaksanaan Ijtihad Koletif di Malaysia. Asian People Journal, 2(2).
Ibrahim, ’Adnin, & Ab Rahman, A. (2021). Peranan Ijtihad Jama’i dalam Pembentukan Skim Wakaf Tunai di Malaysia. Journal of Fatwa Management and Research. https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol23no1.310
Ishak, M. S. I. (2018). The Principle of Considering Ma’alat in Islamic Rules: Do Ends Justify Means? International Journal of Islamic Thought, 14 (1), 52–59. https://doi.org/10.24035/ijit.14.2018.005
Islamic Fiqh Council. (2010). al-Bayān al-Khitāmī li al-Mu’tamar al-‘Ālamī li al-Fatwā wa-Ḍawābituhā. Majallah Al-Majma‘ al-Fiqhī al-Islāmī, 271–309.
Ismail, A. M. (2020). Fatwa Sebagai Mekanisme Pencegahan Penularan Pandemik Covid-19. Journal of Fatwa Management and Research. https://doi. org/10.33102/jfatwa.vol22no1.321
Jalāluddin al-Suyūṭī, A. R. A. B. (1990). Al-Ashbāh wa al-Nazā’ir. Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.
Kafi, A. (2004). Al-Ḥājat al-Shar‘iyyah Ḥudūduhā wa-Qawa‘iduhā. Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.
Kamali, M. H. (2012). Maqaṣid al-Shari‘ah, Ijtihad and Civilisational Renewal. The International Institute of Islamic Thought.
DOI: 10.15408/ajis.v22i1.22299
Refbacks
- There are currently no refbacks.