Al-Islām wa Qadhāyā Kurūnā: Dirāsah Muqāranah Bayna Al-Fatwā fī Mishr wa Indūnīsiyā

JM Muslimin, Mahmoud Mohamed Hosny Mohamed, Wildan Munawar

Abstract

This article discusses how Indonesia and Egypt dealt with Covid-19 from the Islamic law perspective. It focuses on fatwas regarding the establishment of religious rites in the Covid-19 periode. The study compares the two experiences in terms of the Islamic jurisprudential methodology and the fatwa issuance procedural systems. It analyzes the Islamic legal comparison between the Indonesian and Egyptian experiences in dealing with the Covid-19. This study found that the fatwa regarding Covid-19 in Egypt is responsive to the virus's rapid transmission. Therefore, Muslims have guidelines in performing worship during the Covid-19 period. The sharia arguments used in formulating the fatwa for the implementation of worship during the Covid-19 period are qiyas, maṣlaḥat, sad al-dharā'i and the opinions of the jurists. This methodological argument is used in principle to avoid the danger of spreading Covid-19.

 

 

 

Abstrak: Artikel ini membahas bagaimana Indonesia dan Mesir menghadapi Covid-19 dari perspektif hukum Islam. Fokus penelitian ini pada fatwa pelaksanaan ibadah pada masa Covid-19. Studi ini membandingkan dua segi metode yakni fikih Islam dan sistem prosedural penerbitan fatwa. Prosedur penelitian ini menganalisis perbandingan hukum Islam antara pelaksanaan ibadah di Indonesia dan Mesir pada masa pandemi. Studi ini menemukan bahwa fatwa tentang Covid-19 di Mesir tidak responsif sehingga penularan virus yang cepat, sedangkan fatwa umat Islam di Indonesia dapat dijadikan pedoman dalam menjalankan ibadah selama masa Covid-19. Dalil-dalil syariah yang digunakan untuk merumuskan fatwa pelaksanaan ibadah selama masa Covid-19 adalah qiyās, maṣlaḥat, sad al-dharā'i dan pendapat para fukaha. Adapun argumen metodologis ini pada prinsipnya digunakan untuk menghindari bahaya penyebaran Covid-19.


Keywords


Corona Virus, religious rites, fatwa, Egypt, Indonesia

References

Adams, W. (2002). Pola Penyerapan Fatwa Majlis Ulama Indonesia (MUI) dalam Proses Legislasi (1975-1997).

Al- Bantānī, A. A. M. M. N. ibn U. al-J. al-S. (2008). Nihāyat al-Zayn fī Irshād al-Mubtadi’īn. Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.

Al-Bukhārī, A. A. M. ibn I. (1987). Ṣaḥīḥ al-Bukhārī. Dār ibn Qir.

Al-Dimashqi, A. M. ‘Izz al-D. A. al-A. ibn A. al-S. ibn A. al-Q. ibn al-H. al-S. (1976). Qawā’id al-Ahkām fī Maṣālih al-Anām. Dār al-Ma’ārif.

Al-Hadramī, A. ibn A. al-R. B. (1992). al-Muqaddimah al-Hadramiyyah. al-Dār al-Muttahidah.

Al-Haytamī, I. H. (1976). al-Fatāwā al-Fiqh al-Akbar. Dār al-Fikr.

Al-Husayni, T. al-D. A. B. ibn M. (1994). Kifāyat al-Akhyār fī Ḥāli Ghāyat al-Ikhtiṣār. Dār al-Fikr.

Al-Irāqī, W. al-D. A. ibn A. R. ibn H. A. Z. (1999). Tuḥfat al-Taḥṣīl fi Dhikri Raw’at al-Marāsil. Maktabat al-Rasyīd.

Al-Manāwi, M. A. A.-R. (1994). Faiḍ al-Qadīr. Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.

Sukūt al-Jum’ah wa Al-Jamā’ah Bisababi Firus Kurūnā. al-Raqm al-Musalsal, 4993 (2020).

Al-Isrār ‘Alā Iqāmah al-Jamā’ah Raghma Iqāfiha Bisababi Firūs Kurunā. al-Raqm al-Musalsal, 4996 (2020).

Al-Māwardī, A. al-H. A. ibn M. ibn M. ibn H. al-B. al-B. (1994). al-Ṣāwī fi Fiqh al-Shāfi’ī. Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.

Al-Naysabūrī, A. al-H. M. ibn al-H. ibn M. (1986). Ṣaḥīḥ Muslim. Dār al-Amal.

Al-Qazwinī, A. A. M. I. Y. (1988). Sunan ibn Mājah. Dār al-Fikr.

Al-Qurṭubī, A. al-H. (2003a). Al-Jami’ lī Aḥkām al-Qur’ān. Dār Alam Al-Kutub.

Al-Qurṭubī, A. al-H. (2003b). Sharḥ al-Ṣaḥīḥ al-Bukhārī Li ibn al-Bathl. Maktabah al-Rashīd.

Al-Rāzī, F. al-D. M. ibn U. ibn al-H. ibn al-H. ibn ‘Alī A.-T. al-B. (1982). Al-Tafsīr Al-Kabīr Wa Mafātiḥ Al-Ghayb. Dār al-Arabiyyah.

Al-Samarqandī, U. (1984). Tuḥfat al-Fuqāhā. Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.

Al-Shābūnī, M. A. (2007). Rawā’i al-Bayān fi Tafsīr Aḥkām al-Qur’ān. Dār al-Shab.

Al-Suyūṭī, J. (1993). al-Dur al-Munīr fi al-Tafsīr al-Mu’āsir. Dār al-Fikr.

Al-Uthaymin, M. ibn S. (2004). Sīratu Riyādh al-Sāliḥīn. Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.

Al-Nasā’ī, A. A. bin S. (2004). Sunan al-Nasā’ī al-Kubrā. Dār al-Ulum.

Aravik, M., & Hayes. (2020). Kebijakan Nabi Muhammad dalam Penanganan Wabah Penyakit Menular dan Implementasinya dalam Rangka Penanganan Covid-19. Salam Syar’i: Jurnal Sosial Dan Budaya, 7(3).

bisnis.com. (2020). mui kritik pemerintah soal penutupan masjid. Bisnis.Com/Amp/Read/20200517/15/1241676/Mui-Kritik-Pemerintah-Soal-Penutupan-Masjid.

Dār al-Ifta al-Mashriyah. (2020). al-Isrār ‘Alā al-Ṣalāḥ bi al-Masājid Ḥaramun Shar’an fī al-Ẓurūf al-Ḥāliyyah.

Daud, A. (1998). Sunan Abī Daud. Dār al-Kutub al-Arabiyyah.

Fauzi, N. A. V. (2017). Fatwa Indonesia: Perubahan Sosial, Pembangunan dan Keberagaman. Jurnal Penilaian Kreativitas, 8(1).

Hosen, N. (2004). Behind the Scenes: Fatwas of Majelis Ulama Indonesia (1975-1998). Journal of Islamic Studies, 15(2), 147–179. https://doi.org/10.1093/jis/15.2.147

Jum’ah, M. M. (2020, December 17). Daf’u al-Hālaf Aulā Min Daf’ al-Masyaqqah wa Mukhalafatu Waliyyi Al-Amr au Manyānuhū ‘Anhu fi mā Yuhfazu Li An-Nās Hayātuhum Ma’shiyyah wa Itsmun Kabīr.

Kompas. (2020, July 25). Update 25 Juli: Tambah 1.868, Kasus Positif Covid-19 di Indonesia Jadi 97.286. Https://Nasional.Kompas.Com/Read/2020/07/25/15495291/Update-25-Juli-Tambah-1868-Kasus-Positif-Covid-19-Di-Indonesia-Jadi-97286.

Mudzhar, A. (2012). Pendahuluan: Fatwa MUI Sebagai Subyek Kajian Hukum Islam dan Sumber Sejarah Sosial. Badan Litbang Kementerian Agama Republik Indonesia.

MUI. (n.d.). fatwa penyelenggaraan ibadah dalam situasi terjadi wabah covid-19. Https://Mui.or.Id/Berita/27674/Fatwa-Penyelenggaraan-Ibadah-Dalam-Situasi-Terjadi-Wabah-Covid-19/.Pdf. .

Niam, A. (2008). Sad Al-Dzari’ah dan Penerapannya dalam Fatwa Majelis Ulama Indonesia.

Rizky, S., Anita Trisiana, Farid Ajrur R, Lauriend Algileri M, Iqbal Syaibani, & Septiana Nur F. (2020). Menumbuhkan Kesadaran Masyarakat Indonesia untuk Memutus Rantai Penyebaran Wabah Covid-19. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 9(1).

Shihab, Q. (2020). Tafsir Al-Mishbah. Lentra Hati.

Sholeh, M. A. N., & Helmi, M. I. (2021). The COVID-19 vaccination: Realization on halal vaccines for benefits. In Samarah (Vol. 5, Issue 1). https://doi.org/10.22373/sjhk.v5i1.9769

Supratna, I. (2020). Wabah COVID-19 dalam Visi Islam. Salam Syar’i Jurnal Sosial dan Budaya, 7.

Susilo, A. dkk. (2020). Coronavirus Disease 2019: Tinjauan Literatur Terkini Coronavirus Disease 2019: Review of Current Literatures. Jurnal Penyakit Dalam Indonesia, 7(1).

Syafrida, S., & Hartati, R. (2020). Bersama Melawan Virus Covid 19 di Indonesia. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-i, 7(6), 495–508. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i6.15325

Wikipedia. (n.d.). Majelis Ulama Indonesia. Https://Id.m.Wikipedia.Org/Wiki/Majelis_Ulama_Indonesia.

Yuliana. (2020). Yuliana, Y. 2020. Corona virus diseases (Covid-19): Sebuah tinjauan literatur. Wellness And Healthy Magazine, 2(1), 187-192. Wellness And Healthy Magazine, 2(February).

Yusuf, M. (2020). Modernitas dan Keindonesiaan Fatwa Majelis Ulama Indonesia. Jurnal Indo-Islamika, 6(1), 1–21. https://doi.org/10.15408/idi.v6i1.14792

Zendrato. (2020). Mencegah lebih baik daripada mengobati, COVID-19. Jurnal Pendidikan Dan Pengembangan, 8(2).


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/ajis.v21i2.21927

Refbacks

  • There are currently no refbacks.