ANALISIS PERTANYAAN SISWA MELALUI PEMBELAJARAN INKUIRI ILMIAH MENGGUNAKAN KOMIK PENDIDIKAN SAINS

Hanna Nurul Husna, Yayan Sanjaya

Abstract


Abstract

A study on students’ enquiry skill through scientific inquiry learning using educational science comic has been conducted to 42 students’ of 8th grade in one of junior high school in Sumedang. Research data was collected through students’ learning journal and observations. Students’ questions were analyzed base on Bloom cognitive taxonomy and convergent-divergent categories. Based on students’ question, the study show that educational science comic could be used as science instructional media for stimulated students’ enquiry skill. Another findings showed that (1) students’ asked more C1 - knowledge questions, and it reflected that students’ thinking level was low; (2) number of C4 – analyze questions was increase each meeting, and it showed that students’ thinking skill was developed; (3) students’ asked more convergent questions than divergent questions.

 

Abstrak

Penelitian yang bertujuan untuk menganalisis pertanyaan yang diajukan siswa melalui pembelajaran inkuiri ilmiah menggunakan komik pendidikan sains telah dilakukan. Penelitian ini melibatkan 42 siswa kelas VIII SMP di Kabupaten Sumedang. Data penelitian berupa pertanyaan siswa diperoleh melalui jurnal pembelajaran siswa dan observasi. Pertanyaan siswa dimunculkan dengan menggunakan media pembelajaran berupa komik pendidikan sains yang dikemas dalam pembelajaran inkuiri ilmiah. Pertanyaan-pertanyaan siswa dianalisis berdasarkan jenjang kognitif dan kategori konvergen-divergen. Penelitian ini menunjukkan bahwa komik pendidikan sains dapat digunakan sebagai media pembelajaran IPA yang menstimulasi kemampuan bertanya siswa. Temuan penting dari penelitian ini adalah bahwa (1) siswa lebih banyak mengajukan pertanyaan C1 pengetahuan dan hal tersebut merefleksikan tingkat pemikiran siswa yang masih rendah; (2) pertanyaan C4 yang diajukan siswa meningkat setiap pertemuannya dan hal tersebut menunjukkan bahwa tingkat pemikiran siswa terutama dalam kemampuan menganalisis semakin lama semakin berkembang; (3) siswa lebih banyak mengajukan pertanyaan konvergen daripada pertanyaan divergen.

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.15408/es.v7i2.1610


Keywords


kemampuan bertanya; Inkuiri ilmiah; komik pendidikan sains

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15408/es.v7i2.1610 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Hanna Nurul Husna, Yayan Sanjaya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

EDUSAINS.  P-ISSN:1979-7281
;E-ISSN:2443-1281

 Web Analytics Made Easy - StatCounterView My Stats

 

Â