PENGARUH MOTIF MENONTON VLOG “MAUDY AYUNDA’S BOOKLIST” TERHADAP KEPUASAN MAHASISWA MEMPEROLEH INFORMASI
Abstract
Technological developments have led to video bloggers, also known as vlogs. Vlogs are not only used to convey information about entertainment, but vlogs also function as educational forums. One of the vlogs with hundreds of thousands of subscribers and millions of viewers is Maudy Ayunda's Booklist vlog. The vlog tells about interesting things from non-fiction books read by Indonesian actress Maudy Ayunda. This study uses the uses and gratifications theory. Based on this theory, this study analyzes gratifications obtained as student motives for watching vlogs towards gratifications sought, namely student satisfaction after watching the vlog. The purpose of this study is not only to analyze the influence of student motives on satisfaction in watching vlogs but also to analyze the magnitude of the influence of these motives on viewing satisfaction. The findings from this study indicate that students' motives for watching vlogs influence viewing satisfaction. This study uses a quantitative approach and analyzes using simple regression. Questionnaires were distributed to 400 students in 10 faculties at Gorontalo State University. The effect is 49.4%, while other variables influence 50.6%. Recommendations are given to future researchers in Communication Studies to analyze vlogs further, starting from entertainment and educational vlogs to other interesting vlogs.
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD PDFReferences
Alam, A. (2020). GOOGLE TRANSLATE SEBAGAI ALTERNATIF MEDIA PENERJEMAHAN TEKS BAHASA ASING KE DALAM BAHASA INDONESIA. Jurnal Instruksional, 1(2), 159–163.
Andarningtyas, N. (2022, Juni 10). Pengguna internet Indonesia naik dari tahun ke tahun. Antara News. https://www.antaranews.com/berita/2930745/pengguna-internet-indonesia-naik-dari-tahun-ke-tahun
Annas, A. (2020). Pemanfaatan “Vlog” Sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Maharah Kalam bagi Mahasiswa IAIN Kudus. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 12(2), 123–137.
Anwas, O. M. (2015). Audiobook: Media Pembelajaran Masyarakat Modern. Jurnal Teknodik, 54–62. https://doi.org/10.32550/teknodik.v18i1.111
Ariani, S. A., & Nurmariati, A. H. (2022). Motif Subscriber Menonton Vlog Odgj di Rian Tv youtube Channel Terhadap Kepuasan Menonton. Inter Script : Journal of Creative Communication, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.33376/is.v4i1.1365
BeritaSatu.com. (2019, Januari 19). Maudy Ayunda Kembangkan Program Peduli Pendidikan. beritasatu.com. https://www.beritasatu.com/hiburan/533564/maudy-ayunda-kembangkan-program-peduli-pendidikan
Bhayangkara, C. S. (2023, Januari 28). Panduan Cara Pakai ChatGPT OpenAI, Bisa untuk Bikin Skripsi? suara.com. https://www.suara.com/news/2023/01/28/175409/panduan-cara-pakai-chatgpt-openai-bisa-untuk-bikin-skripsi
Dyahningtias, K., & Riyanto. (2020). Pengaruh Motif Menonton Video Animasi Ruangguru terhadap Tingkat Kepuasan Informasi Pembelajaran. Prosiding Jurnalistik, 6, 2. http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.27184
Hermila A, H. (2023). Jurnal Minat Membaca Buku Pada Mahasiswa (Studi Deskriptif Pada Mahasiswa Jurusan Tehnik Informatika UNG). MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.35326/medialog.v6i1.3169
Jati, R. P., & Herlina, M. (2013). Hubungan Antara Radio Streaming dengan Persepsi dan Kepuasan Audiens di Pt. MNC Skyvision Jakarta. Jurnal Komunikasi ASPIKOM, 2(1), 589=602.
Juniarti, G. (2021). PERTUKARAN SOSIAL ANTARA DUA INDIVIDU DENGAN APLIKASI COUCHSURFING SEBAGAI PERANTARA. Jurnal Sosiologi Nusantara, 7(1), 51–76. https://doi.org/10.33369/jsn.7.1.51-76
Koniyo, R., Juniarti, G., & Damity, F. (2023). Wujud Determinisme Teknologi dalam Audiobook untuk Meningkatkan Minat Baca. Jurnal Audience: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.33633/ja.v6i1.7869
Larasati, P. K. P. (2021). EFEKTIVITAS CONTENT CREATOR DALAM STRATEGI PROMOSI DI ERA DIGITAL. SANDI : Seminar Nasional Desain, 1, 126–133.
Munti, N. Y. S., & Syaifuddin, D. A. (2020). Analisa Dampak Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 99–105.
Nurbayti. (2019). Tren Pengguna Aplikasi Go-Food di Era Digital (Studi Fenomenologi Pengguna Go-Food di Universitas Amikom Yogyakarta). J u r n a l K o m u n i k a s i , M a s y a r a k a t d a n K e a m a n a n, 1(1), 1–10.
Priana, R. Y. S. (2017). Pemanfaatan Vlog sebagai Media Pembelajaran Terintegrasi Teknologi Informasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. Konferensi FKIP Untirta 2017, Serang, Banten.
Saputra, A., & Kurniadi, D. (2019). ANALISIS KEPUASAN PENGGUNA SISTEM INFORMASI E-CAMPUS DI IAIN BUKITTINGGI MENGGUNAKAN METODE EUCS. Voteteknika: Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika, 7(3), 58–66. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i3.105157
Sari, R. P. (2021, Juni 10). Riwayat Pendidikan Maudy Ayunda, Lulus dari Dua Universitas Terbaik Dunia. KOMPAS.com. https://www.kompas.com/hype/read/2021/06/10/120020866/riwayat-pendidikan-maudy-ayunda-lulus-dari-dua-universitas-terbaik-dunia
Schmittauer, A. (2017). Vlog Like A Boss: How to Kill It Online with Video Blogging. Author Academy Elite.
Setyawan, S., & Putra, R. A. (2022). Motivasi Subscriber dalam Menonton Channel Youtube Gadgetin. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik dan Komunikasi Bisnis, 6(1), 123–128.
Sutanto, C. M., Aritonang, A. I., & Wijayanti, C. A. (2021). Motif Dan Kepuasan Subscribers Dalam Menonton YouTube Channel Korea Reomit. JURNAL E-KOMUNIKASI PROGRAM STUDI ILMU KOMUNIKASI UNIVERSITAS KRISTEN PETRA, 0(1), 1–12.
Umam, A. F., Pradhanawati, A., & Ngatno. (2022). ANALISIS PERAN APLIKASI GO-FOOD TERHADAP PERILAKU KONSUMEN STUDI PADA MERCHANT PARJO SEMARANG. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 11(2), 238–243.
Yue, Z. (2008). Gratifications-sought, Audience Activities and the Displacement Effect of YouTube. The Chinese University of Hong Kong.
Zulfikar, F. (2022, Juni 13). 6 Kanal Youtube Berisi Video Edukasi untuk Mahasiswa, Sudah Subscribe? detikedu. https://www.detik.com/edu/edutainment/d-6124645/6-kanal-youtube-berisi-video-edukasi-untuk-mahasiswa-sudah-subscribe
Zulfikar, F. (2023, Januari 6). 10 Negara dengan Pengguna Internet Tertinggi di Dunia, Indonesia Nomor Berapa? detikedu. https://www.detik.com/edu/detikpedia/d-6502474/10-negara-dengan-pengguna-internet-tertinggi-di-dunia-indonesia-nomor-berapa
DOI: https://doi.org/10.15408/virtu.v3i1.32553 Abstract - 0 DOWNLOAD PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.