Nalar Fikih Kebangsaan K.H. Afifuddin Muhajir: Islam, Pancasila dan Keindonesiaan

Mutho’am Mutho’am, Akmal Bashori

Abstract


Indonesia is not an Islamic country, but Indonesia is also not anti-Islamic. Pancasila positions monotheism in its first principle in line with Islamic theology. Likewise, in the Constitution, it is stated "the blessing of God's grace". However, there are quite a few who consider Indonesia to be thoghut. Kiai Afifuddin Muhajir in this context provides a scientific-fiqhiyyah argument that what Indonesia is accused of being a thoghut state is not correct. So what is Kiai Afifudin Muhajir's concept of national jurisprudence? What is the epistemic-methodical framework of Kiai Afifudin Muhajir's thinking? Based on these questions, this writing uses qualitative research with Karl Menheim's sociology of science approach. The results of the research state that Kiai Afif's national jurisprudence thoughts have a summa-comprehensive reach, including religion-state symbiosis, democracy-public benefit, justice and legal certainty, the appointment of leaders, Pancasila and Islam. Apart from that, research also states that in formulating his thoughts, Kiai Afif has a moderate style of thinking, namely combining nuṣūṣ al-sḥarī'ah with Maqāṣidiyah reasoning. Kiai Afif uses fiqhiyyah and uṣūliyah reasoning, especially in the aspect of people's benefit, and juxtaposes that the issue of the form of the Pancasila state is included in the mu'amalah category, basically, it is a problem of murlahah, which is definitively not prohibited by the Shari'a.
Keywords: National Jurisprudence; Fiqh Reasoning; K.H. Afifuddin Muhajir

Abstrak
Indonesia bukan negara Islam, namun Indonesia juga tidak antipatif terhadap Islam. Pancasila memosisikan monoteistik dalam sila pertamanya selaras dengan teologi Islam. Demikian juga dalam UUD, disebutkan “berkat rahmat Allah”. Meski demikian tidak sedikit yang menganggap Indonesia sebagai thoghut. Kiai Afifuddin Muhajir dalam konteks ini memberikan argumentasi secara ilmiah-fiqhiyyah bahwa apa yang dituduhkan Indonesia negara thoghut adalah kurang tepat. Lantas bagaimana konsep fikih kebangsaan Kiai Afifudin Muhajir? Bagaimana kerangka Epistemik-metodis pemikiran Kiai Afifudin Muhajir? Dari pertanyaan tersebut penulisan ini menggunakan penelitian kualitatif dengan pendekatan sosiologi ilmu pengetahuan Karl Menheim. Hasil penelitian menyatakan bahwa pemikiran fikih kebangsaan Kiai Afif mempunyai daya jangkau summa-komprehensif, meliputi simbiosis agama-negara, demokrasi-kemaslahatan umum, Peradilan dan kepastian Hukum, pengangkatan pemimpin, Pancasila dan keislaman. Selain itu penelitian juga menyatakan bahwa dalam merumuskan pemikirannya Kiai Afif mempunyai corak berpikir moderat yakni menggabungkan nuṣūṣ al-sḥarī’ah dengan nalar Maqāṣidiyah. Kiai Afif menggunakan nalar fiqhiyyah dan uṣūliyah khususnya dalam aspek kemaslahatan rakyat, dan menyandingkan bahwa persoalan bentuk negara Pancasila adalah termasuk dalam kategori mu’amalah pada dasarnya adalah maslaḥah mursalah, yang secara definitif tidak dilarang oleh syariat.
Kata Kunci: Fikih Kebangsaan; Nalar Fikih; K.H. Afifuddin Muhajir

Full Text:

PDF

References


A.A. Fyzee, A. (1955). Outlines of Muhammadan law (2nd ed.). Oxford University.

al-Amidi, S. al-dīn. (1996). Al-Iḥkām Fī Uṣūl Al-Aḥkām (Vol. 1–1). Dar al-Fikr.

al-Asymawi, M. S. (1993). Al-Islam al-Siyasi. Dar Sina li an-Nasr.

al-Zuhaili, W. (tt). Usul al-Fiqh al-Islami (Vol. 2).

al-Dawoody, A. (2015). The Islamization of Secularism The Case of Shaykh ʻAli ʻAbd Al-Raziq. Encounters: An International Journal for the Study of Culture and Society, 6.

Amin, M. (2017). Sambutan dalam buku “Membangun Nalar Moderat (Kajian Metodologis)” (2nd ed.). Tanwirul Afkar.

Anderson, B. (2008). Imagined Communities: Komunitas-Komunitas Terbayang, terj. Omi Intan Naomi (3rd ed.). Insist Press.

āshūr, M. T. bin. (t.t). Uṣūl al-Niẓām al-Ijtimā’i fī al-Islām (2nd ed.). Sharikah al-Tunisiyah.

Auda, J. (2008). Maqasid al-Shari‘ah As Philoshophy of Islamic Law. The International of Islamic Thought.

Azizy, A. Q. (2003). Reformasi Bermazhab sebuah ikhtiar Menuju Ijtihad Sesuai Saintifik-Modern. Teraju.

B. Hallaq, W. (1997). A History of Islamic Legal Theories: An Introduction to Sunnah Usul al- Fiqh. Cambrigde University Press,.

Bamualim, C. S. (2018). Kaum Muda Muslim Milenial: Konservatisme, Hibridasi Identitas, dan Tantangan Radikalisme. Center for The Study of Religion and Culture.

Bashori, A. (2020). Filsafat Hukum Islam: Paradigma Filosofis Mengais Kebeningan Hukum Tuhan. Kencana.

Bashori, A. (2021). Fikih Nusantara: Dimensi Keilmuan dan Pengembangannya. Kencana Media Group.

Bashori, A. (2022). Konstruksi Keilmuan Fikih Nusantara: Perspektif Filsafat Sains. DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum, 20(2), 184–203. https://ejurnal.iainpare.ac.id/index.php/diktum/index

Bodgan, R. & S. J. T. (1993). Kualitatif: Dasar-Dasar Penelitian, terj. A. Khozin Afandi. Usaha Nasional.

Dahlan, Moh. (2013). Paradigma Ushul Fikih Multikultural Gus Dur. Kaukaba.

Fouda, F. (2003). Kebenaran Yang Hilang: Sisi Kelam Praktik Politik Dan Kekuasaan Dalam Sejarah kaum Muslim. Puslitbang Pendidikan Agama dan Keagamaan Badan Litbang dan Diklat Depertemen Agama RI.

Ghazali, A. M. (2021). K.H. AFIFUDDIN MUHAJIR: FAQIH-USHULI DARI TIMUR (1st ed.). Inteligensia Media.

Hamzah, M. (2018). Agama dan Negara: Diskursus dan Praktik Politik Islam. LKiS.

Harso, G. T. (2013). Penerimaan Asas Tunggal Pancasila Oleh Nahdlatul Ulama: Latar Belakang dan Proses 1983-1985. Skripsi Universitas Pendidikan Indonesia.

Hidayah, S. N. (2022, November 21). Propaganda Khilafah di Tengah Ancaman Resesi; Solusi atau Ancaman Anarki? https://jalandamai.org/propaganda-khilafah-di-tengah-ancaman-resesi-solusi-atau-ancaman-anarki.html

Hosen, N. (2018). Islam Yes, Khilafah No (2nd ed., Vol. 2). Suka Press.

Jauziyyah, I. Q. al-. (t.t). I’lām al-Muwāqqi’īn an Rāb Alamīn. (Vol. 3). Dar al-Fikr.

Karolewski, I. P. dan A. M. S. (2011). The Nation and Nationalism in Europa. Edinburg University Press.

Khāllaf, Abd. W. (2010). Ilmu uṣūl al-fiqh. Dar Khutub al-Ilmiyah.

Maemun, A. G. (Director). (2022, September 20). “Membaca Fikih Siyasah dalam Konteks NKRI dan Negara Bangsa” Halaqah Fikih Peradaban. https://www.youtube.com/watch?v=w6GpM4FlS2E

Mannheim, K. (1991). Ideologi dan Utopia: Menyingkap Kaitan Pikiran dan Politik, terj. Budi Hardiman. Kanisius.

Mawardi, A. b M. al-. (1989). Aḥkām Asy-Sulṭaniyyah. Maktabah Dar Ibn Qutaibah.

Moleong, L. J. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rosda. (Revisi. Cet. XXXI.). Rosda.

Muhajir, A. (2009). Metodologi Kajian Fiqh: Pendekatan Bermadzhab Qauli dan Manhaji. Ibrahimy press.

Muhajir, A. (2017). Fiqh Tata Negara: Upaya Mendialogkan Sistem Ketatanegaraan Islam. IRCiSoD.

Muhajir, A. (2018). Membangun Nalar Moderat (Kajian Metodologis) (2nd ed.). Tanwirul Afkar.

Muhajir, A. (2021). Negara Kesatuan Republik Indonesia (NKRI) dalam Timbangan Syariat (Kajian Pancasila dari Aspek Nushūsh dan Maqāshid). UIN Walisongo.

Na’im, A. A. A.-. (2007). Islam dan Negara Sekular: Menegosiasikan Negara Syariah. Mizan.

Rohmanu, A. (2019). PARADIGMA HUKUM ISLAM TEOANTROPOSENTRIS: Telaah Paradigmatis Pemikiran Fazlur Rahman dan Abdullah Saeed. Kodifikasia: Jurnal Penelitian Islam, 13 No. 1, 35. https://doi.org/10.21154/kodifikasia.v13i1.1679

Saeed, A. (2006). Islamic Thought: An Introduction (1st ed.). Routledge.

Saleh, A. M. (2012). Hubungan Kerja Usul al-Fiqh dan al-Qawaid al-Fiqhiyah sebagai Metode Hukum Islam. Nadi Pustaka.

Shomad, Abd. (2017). Hukum Islam, Penormaan Prinsip Syariah dalam Hukum Indonesia (3rd ed.). Kencana.

Siddiq, A. (1985). Islam, Pancasila dan ukhuwah Islamiyah. Sumber Barokah Bekerjasama dengan Lajnah Ta’lif Wan Nasr PBNU.

Sirry, M. A. (2015). Tradisi Intelektual Islam Rekonfigurasi Sumber Otoritas Agama,. Madani Press.

Sjadzali, M. (1993). Islam: Realitas Baru dan Orientasi Masa Depan Bangsa. UI Press.

Suyutī, J. al-D. A. al-R. I. A. B. al-. (2018). Al-Asybāh wa Al-Nadhā’ir Fi Qawā’id al-Furū’ Fiqh Shāfi’iyah. Dār al-Ghad al-Jadid.

Syarifuddin, A. (2005). Meretas Kebekuan Ijtihad Isu-Isu Penting Kontemporer di Indonesia (2nd ed.). Ciputat Press.

Tufi, N., at-. (1964). Syarh Arbain Nawawiyah dalam Mustafa Zaid, al-Maslahat fi Tasyri’ al-Islami wa Najm ad-Din at-Tufi (2nd ed.). Dar al-Fikr al-Arabi.

Wahid, A. (2009). Ilusi negara Islam: (Ekspansi gerakan Islam transnasional di Indonesia). The Wahid Institute.

Yasid, A. (2017). “Mendialogkan Sistem Tata Negara Islam” dalam, Fikih Tata Negara. IRCiSoD.

Yunanto, S. et.al. (2021). Gerakan Militan Islam di Indonesia dan di Asia Tenggara. FES & The RIDEP Institute.

Zuhra, F. (2018). Hukum Mendirikan Negara Islam: Studi Komparatif Antara Pandangan Al-Mawardi Dan Ibnu Taimiyah. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI AR-RANIRY.




DOI: https://doi.org/10.15408/sjsbs.v10i4.34059 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.